J
:) Jo, jag vet, jag är pragmatisk i detta... Nyköpt hus, ska renovera några rum, i dessa behöver jag inte "mer" el än som sitter... Tänkt att ta hem en elektriker att göra om central etc tidsnog, samt för kök, bad etc, då även se över allt annat...

men vill kunna byta dessa ledningar medan jag renoverar... och det är draget "bra" för den tiden det gjordes på, men ledningarna är för gamla, annars skulle jag faktiskt låtit det vara...

Det kan bara bli bättre med det jobb jag gör, är rädd för dessa gamla torra ledningar...

Map letti, vilka klammer kan man tro funkar bäst på putsad plankvägg???

J
Tyvärr funkade INTE lettiklammern på mina putsade väggar, varken den korta eller långa varianten, eller kombinerat med plastpluggen. Det enda som funkade var att köra sådan klammer som satt monterad, en plåtklammer som satt skruvad med långa skruv. Lettiklammern var dock underbar att jobba med på de ställen där EKRK låg mot trä...

Lite OT, hoppas ok ändå med denna fråga,
Har läst på annat ställe att biledaren kommer försvinna från EKRK, och att den där inte MÅSTE kopplas samman... I mina porslinsdosor som jag inte vill ersätta med nyare varianter fanns inte utrymme att ansluta biledare separat vettigt sätt tyckte jag, så var inte gjort på kulon som ersattes, inte heller finns jord tillgängligt där kulosystemet matas. Jag har läst på andra platser att vid utbyte måste inte biledare anslutas. Om det ska anslutas ska det ske helst bara på matningssidan, och sedan ska den gå utan att vara kopplad till jord på varje skarv. Var tydligen OK koppla till jord på båda sidor, men många menar det inte är att rekommendera pga störningsrisk.

Om jag inte ansluter biledare, är installationen inte OK? Kommer jag aldrig kunna "komplettera upp" till jordade uttag den dag jag ber en elektriker dra fram jord till där dragningen börjar, isåfall med mindre än att byta alla porslinsdosor (och förstöra det gamla utseendet)?

Kanske skulle man ha isolerat biledaren och kopplat den till jorden i kulodosorna på båda sidor - det KANSKE hade gått att få till trots allt, nu "fimpade" jag den. Nu är det målat och tapetserat och finns inget slack att tala om. I princip är det två porslinsdosor jag borde gjort detta på. Men med bara 4st plintar hade jag måst koppla till jord i varje dosa.

Jag har dock kopplat så att jorden ligger sammankopplad i dosorna, men inte ansluten vid uttag och (då jord inte fanns i kopplingsdosan) vid inkopplingspunkt. Systemet kommer altså att tillsvidare vara ojordat som förut, men med support för jord den dag man kanske vill utvidga... Om jag nu inte klantat mig med biledaren...

Ett alternativ vore att koppla biledaren mot jord i en takdosa "mitt i" kulosystemet som förbinder 2st rum, som inte är matningspunkten, men som då skulle lösa att bara ena sidan är inkopplad mot jord, där slack finns.

Kabeln går för övrigt helt synlig i båda rummen så risk för spik i ledningen förekommer inte alls...

Som sagt strunta helt i biledaren i ditt fall, den kommer utgå i fallet EKRK och har inget att göra med om du sen kommer utnyttja din förberedda jord, den är helt riktig nu med isolerad ledare och rätt area. Det finns inget bra sätt att lyckas med biledare i den typen dosor som du vill ha, hoppas du fått till det bra som det är, inte alla idag som klarar det med rimligt resultat.

Tänk på att dom gamla porslinsdosorna är mycket svårarbetade för ovana fingrar. Det kanske är bifogat att byta till moderna från t.ex elko i plast. Dom är lite större också, då. blir det enklare att byta kabel succesivt

J
GK100 skrev:
Som sagt strunta helt i biledaren i ditt fall, den kommer utgå i fallet EKRK och har inget att göra med om du sen kommer utnyttja din förberedda jord, den är helt riktig nu med isolerad ledare och rätt area. Det finns inget bra sätt att lyckas med biledare i den typen dosor som du vill ha, hoppas du fått till det bra som det är, inte alla idag som klarar det med rimligt resultat.
Tack, skönt!

Jo, dosorna är inte lätta och enledare som inte är jätteflexibel lägger väl sitt till, men jag tycker jag fått till det bra - tog dock sjukt mkt längre tid än jag tänkt, även iom att jag inte kunde köra lettiklammern utan fick skruva, spackla, måla kabeln och tapetsera runt. Slutresultatet ser ut som om kabeln suttit där jämnt, vilket var vad jag ville uppnå. Därav kommer jag i de fall som det går, trots att det är svårjobbat, behålla porslinsdosorna. I mitt fall är kablar i taket övermålade med takfärg, dosorna likaså.

Monterade en renova utanpåliggande brytare, och är rätt besviken på både känsla och hur klumpig den ser ut. Köpte ett gäng sådana, och map skruvhål kan jag inte backa, nästa jag ska montera ska sitta i dotterns rum så en modern vridbrytare är inte funkis där. Framöver ska jag nog satsa på nya brytare i äkta äldre utformning, alt återanvända begagnade. Tyvärr hade jag ingen som passade tillgänglig nu.

Drog även om ledning i en garderob jag klätt med skivor och hade moderna dosor, både infällda och större utanpåliggande. Med torixklämmor och moderna plintar går det ju skitsnabbt. Och med lettiklammern satte man kabeln snabbt och snyggt.

Jag tror inte en "riktig" elektiker med mindre än att ruinerat mig, fixat installationen i rummen med putsvägg, då det var mycket tidsödande. Gissar han gått på nån mer rationell (men inte lika tidsenligt utseende) lösning.

Hur kopplar man förresten en kronbrytare med porslinsdosor med 4 plint på vettigt sätt, om rummet helst ska ha samma ledning till ett uttag, och man vill ha skyddsjorden kopplad. Finns något trix som löser det?

J
Nu blev det ju ännu mer of topic, men hittade dessa trådar... Jag ser att det finns en fyrkantig porslinsdosa med 5 plintar som väl torde möjliggöra att använda en kronbrytare...

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/104522-kulo-bra-eller.html
http://www.byggahus.se/forum/el/157628-biledare-och-ifo-kopplingsdosor-i-porslin.html

Tyvärr blev de båda första rummen forcerade pga de måste vara klara innan vi flyttar in i huset, men resten av rummen har samma gamla livsfarliga kulo som måste bytas och då ska jag ta mig tid till att på bra sätt lösa detta med klamring och förberedelse för jordning vid utbyte av kulon...

Fortfarande har jag ju inte löst ursprungsproblemet som gjorde jag skrev i denna tråden, att hitta en klammer som funkar för mina putsade träväggar... Eller, det funkar ju med det som satt där från början...

Typ;
8871570047006.jpg

Plugg och TKK fungerar även och är betydligt "snyggare" rostfria skruvklammer är ett klammer som man använder i lite mer krävande miljöer och aldrig i vanliga bostadsutrymmen.

J
Jag återanvände den klammer som satt där sen troligen 30-40 talet... Bilden var en illustration för typen av klammer då jag inte vet namnet... Putsen var svårt att få plugg att dra i, och när jag provade blev det lätt så att allt sprack eller inte fäste, man fick spacka och byta infästningspunkt och klammeravstånd blev bara skit.

Så eftersom det satt på detta sätt när elen drogs in i kåken kändes det OK att använda samma teknik för mig nu...

Ska ta en bild på hur det hela blev... Nu är vi iallafall tillbaka på topic i ämnet, ber om ursäkt för utsvävningen med biledare...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.