Jag ska komplettera med ett uttag i lägenheten, lägenheten är förutom kök och badrum ojordat och detta uttag ska vara i hallen så det ska alltså också vara ojordat.

Nu till problemet, jag har inte hittat ett enda utanpåliggande ojordat uttag. Jag har väl inte lagt ner timmar på att söka men vad det verkar så är det sällsynt åtminstone.
Så vad gör jag? Jag vill inte ha ett 2 vägs uttag pga storleken, där jag kommer sätta uttaget kommer man aldrig behöva mer än 1 uttag.

Enklaste vore att köpa ett utanpåliggande jordat uttag och helt enkelt inte jorda det, är detta fullkomligt otänkbart och förbjudet?
Alternativ två är att köpa ett utanpåliggande jordat och ta bort jordblecken, på vissa går de ju att skruva bort men annars får man väl ta till dremeln, vinningen här är väl att ingen ska tro att det finns jord när det inte gör det.
Alternativ tre är väl att hitta ett ojordat infällt uttag och sen hitta en passande dosa för utanpåliggande montage, och det är väl det mest korrekta men fulare (1 vägs uttag brukar vara mkt mer slimmade än såna dosor), dyrare och eventuellt lite krångligare (helst köper jag det i nån butik med generösa öppettider i sthlms innerstad, typ clas ohlson).

Så, vad är en acceptabel lösning?

Elko har envägs ojordade vägguttag som du kan montera i en förhöjningsram.

Produkten du söker är ovanlig eftersom envägsuttag ofta används till att ansluta platsbundna maskiner som är jordade i kök m.m.

Ett alternativ är ett uttag för 3 europluggar. Det fungarar bra till mobilladdare och prydnadlampor och radio.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Elko har envägs ojordade vägguttag som du kan montera i en förhöjningsram.

Produkten du söker är ovanlig eftersom envägsuttag ofta används till att ansluta platsbundna maskiner som är jordade i kök m.m.
Ja det är ju ett alternativ, dock som sagt fult (i min mening) och dyrare.. och det låter logiskt som du säger, i mitt fall är det i princip samma fast det är en trådlös router som ska få el, så jord är inte nödvändigt.

oceanis skrev:
[länk]
Dub361 skrev:
[länk]

finns i både jordat och ojordat utförande.
nån som vet någon i sthlms innerstad som säljer dessa? Bauhaus har väl schneider men där har jag letat envägs utanpåliggande utan jord utan framgång..

Du kan gå till en mindre elaffär och be dom att beställa ett. Det kan dom lätt göra om dom håller på med service och småinstallationer.

pjkw skrev:
Enklaste vore att köpa ett utanpåliggande jordat uttag och helt enkelt inte jorda det, är detta fullkomligt otänkbart och förbjudet?
Ja!

Dock gäller reglerna att inte blanda ojordat/jordat per rum. Du kan alltså ha alla uttag i hallen jordade även om det är ojordat i andra rum. I begreppet alla ingår även lamputtagen. Sen om det är praktiskt genomförbart i ditt fall är en annan fråga.

Om hallen har "öppen planlösning" mot övriga bostaden blir det lite av en bedömningsfråga om vad som är "ett rum".

Alfredo skrev:
Ja!

Dock gäller reglerna att inte blanda ojordat/jordat per rum. Du kan alltså ha alla uttag i hallen jordade även om det är ojordat i andra rum. I begreppet alla ingår även lamputtagen. Sen om det är praktiskt genomförbart i ditt fall är en annan fråga.

Om hallen har "öppen planlösning" mot övriga bostaden blir det lite av en bedömningsfråga om vad som är "ett rum".
Det är jag med på, men vad definerar ett jordat uttag? Är det ett faktiskt jordat uttag eller är det ett uttag som har jordbleck på uttaget (men som inte är ikopplade..)..
Vad jag förstår är den främsta anledningen till regeln att man inte själv ska vara ledaren från en ojordad apparat till jord genom att man har kontakt med ett jordat uttag när en ojordad apparat får elfel. Detta bör det ju inte vara en risk för bara för att man har jordbleck i kontakten..

pjkw skrev:
Det är jag med på, men vad definerar ett jordat uttag? Är det ett faktiskt jordat uttag eller är det ett uttag som har jordbleck på uttaget (men som inte är ikopplade..)..
Ett jordat uttag är ett uttag med jordbleck som är korrekt anslutet till skyddsjord. Något som jordade uttag utan ansluten skyddsjord existerar inte. Och skulle något ändå existera ska den som monterat det snarast kölhalas och hängas upp i masten. :mad:

pjkw skrev:
Detta bör det ju inte vara en risk för bara för att man har jordbleck i kontakten..
Risken är att någon med all rätt förutsätter att uttaget är korrekt installerat och nyttjar det i en situation där det är viktigt att skyddsjord finns.

Glöm alla tankar på att sätta dit ett jordat uttag utan att ansluta skyddsjord. Glöm det bara!

Mikael_L
Tycker också Euro-stickpropp är bästa alternativet om din utrustning klarar sig på det. Då blir det inte olagligt när/om det finns andra uttag i rummet som är jordade.

Alfredo skrev:
Ett jordat uttag är ett uttag med jordbleck som är korrekt anslutet till skyddsjord. Något som jordade uttag utan ansluten skyddsjord existerar inte. Och skulle något ändå existera ska den som monterat det snarast kölhalas och hängas upp i masten. :mad:

Risken är att någon med all rätt förutsätter att uttaget är korrekt installerat och nyttjar det i en situation där det är viktigt att skyddsjord finns.

Glöm alla tankar på att sätta dit ett jordat uttag utan att ansluta skyddsjord. Glöm det bara!
Haha jag förstår vad du menar, även om jag kanske inte tycker att man borde kölhalas..

Mikael_L skrev:
Men din trådlösa router har väl Euro-stickpropp?
Då kan du ju sätta upp ett sådant här, i samma storlek som ett envägs schucko:
[bild]
[länk]
(Tobbe_3 var väl först med förslaget.)
Det skulle fungera men jag ser ingen direkt vinning i det, kör jag ett vanligt uttag så kan jag ju i framtiden sätta vilken som helst kontakt i den, även om det är högst troligt att det alltid kommer vara en eurokontakt

pjkw skrev:
Haha jag förstår vad du menar, även om jag kanske inte tycker att man borde kölhalas..

Det skulle fungera men jag ser ingen direkt vinning i det, kör jag ett vanligt uttag så kan jag ju i framtiden sätta vilken som helst kontakt i den, även om det är högst troligt att det alltid kommer vara en eurokontakt
Kölhalning eller spöstraff då, hoppas du inte gjort så här någonstans...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.