2 608 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
matning till fläkt
Jag vill ha en fläkt (typ PAX) för att suga ut radon ur min torpargrund. Ungefär en meter från grunden har jag en stolpe med en kopplingsdosa med jord, fas och nolla (sitter på jordfelsbrytare). Fläkten är IPX4 och kommer sitta ett par decimeter in i grunden och är således skyddad från regn. Fläkten ansluts bara med nolla och fas. Min fråga är nu: Vilken kabel skall jag använda mig av ? Vad sägs om att gräva ner EKLK 3G1,5 i rör ? Finns det någon enklare lösning ? Tacksam för tips !
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Antar att du har undersökt möjligheterna att ta ström från huset, istället för att gå över gården till en stolpe även om det bara handlar om en meter.
Enklare än EKLK i rör är möjligen EKKJ, N1XV eller ACEFLEX utan rör i marken.
Är fläkten avsedd för utomhusbruk?
Enklare än EKLK i rör är möjligen EKKJ, N1XV eller ACEFLEX utan rör i marken.
Är fläkten avsedd för utomhusbruk?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är du medveten om att du på sommaren kommer att dra in mer varm luft i torpargrunden som kondenserar och därmed ökar fuktbelastningen. Det finns risker med sådana förändringar. Kanske är det bättre att öka ventilationen i bostadsutrymmet istället?
Tack för ditt svar ! El går inte att ta från huset, tyvärr. Om fläkten sitter i grunden och är märkt IPX4 är det väl OK ?
Det är en egentligen inte en torpargrund utan en torpargrund som numera är fylld med makadam, cellplast och sedan igengjuten. Radonet sipprar upp i skarven mellan den gamla grundmuren och den nya gjutningen. Syftet med fläkten är att skapa undertryck i makadambädden och därmed vända luftflödet så att radonet stannar i plattan.
Har själv funderat på fuktrisken, men tror inte det gör så mycket om det kommer fukt i makadamlagret. Har tidigare provat öka ventilationen (liten effekt). Har provar att försöka täta betongplattan, men det ger oxså en relativt liten effekt. Har just nu en fläkt från Biltema med förlängskabel. Radonet har minskatt från 195 till 30. Nu måste alltså en fläkt kopplas in permanent !
Har själv funderat på fuktrisken, men tror inte det gör så mycket om det kommer fukt i makadamlagret. Har tidigare provat öka ventilationen (liten effekt). Har provar att försöka täta betongplattan, men det ger oxså en relativt liten effekt. Har just nu en fläkt från Biltema med förlängskabel. Radonet har minskatt från 195 till 30. Nu måste alltså en fläkt kopplas in permanent !
Ok, då har du koll. Drar du ner varm inomhusluft kondenserar ju den på vintern men finns det inget organiskt material i skarven så borde du ju vara safe.BobByggare skrev:Det är en egentligen inte en torpargrund utan en torpargrund som numera är fylld med makadam, cellplast och sedan igengjuten. Radonet sipprar upp i skarven mellan den gamla grundmuren och den nya gjutningen. Syftet med fläkten är att skapa undertryck i makadambädden och därmed vända luftflödet så att radonet stannar i plattan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Nej, IP-klassen räcker inte. Fläkten ska även vara avsedd för utomhusbruk och tåla den kyla, fukt och väder som förekommer. Det är funktion och livslängd på fläkten som påverkas. Om den är dubbelisolerad och sitter skyddat och normalt oåtkomligt torde det inte vara någon personfara, men den ska som sagt även snurra i minus -20 grader.BobByggare skrev:
Du råkar inte ha koll på en fläkt som kan vara lämplig ?
Undrar om det kan bli minusgrader i min grund. Någon som har koll ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Jag har tyvärr inga tips på fläktar till hands. Men om du letar kan vi hjälpa till och tolka specarna.
Denna kanske kan vara något. Luftbutiken har ju ett stort utbud i största allmänhet...
http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/289-ostberg-kanalflakt-ck-100-a-24l-s.html
http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/289-ostberg-kanalflakt-ck-100-a-24l-s.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden