Jag har ett friliggande garage med installerad el (byggt 1977). I och i anslutning till garaget finns det några eluttag, både inne och ute. Dessutom finns det några olika ute armaturer, dragna ifrån garaget, två av dessa installerades av behörig elektriker i somras.
Problemet är att nu helt plötsligt, när det blev väderomslag och kallt, så går porslins säkringen (10 amp)
i elskåpet inne i villan. Det finns bara en säkring för garaget.
I garaget finns en strömbrytare för att slå ifrån ute armaturerna och när jag slår ifrån dom håller säkringen. Jag har försökt att skruva bort glödlampan i varje armatur för att lura ut vilken som felar, men säkringen löser på samtliga armaturer. Armaturerna styrs av ett skymningsrelä som sitter skyddat.
När jag byter till ny säkring så håller den mellan 10 min till 2 tim innan den går sönder och då är det nog ingen kraftig utslagning, utan det syns knappt att den har löst ut, "knappen" har bara glidit ut lite och man kan dra ut hela tråden.
Tacksam om någon har tips, ideer eller lösning.

Pelle el-ände

tommib
Ta ner armaturerna och se om det finns fukt eller is i dem. Det låter som att du får en kortslutning i någon armatur som leder lite halvdassigt så att strömmen inte blir så stor att säkringen löser direkt utan du får en väldigt varm säkring som smälter efter en stund. Har du jordfelsbrytare? På beskrivningen låter det som att du inte har det alt har en ren kortslutning mellan fas och nolla, annars borde den lösa innan säkringen i detta felfall.
Utomhusarmaturer (och uttag, och brytare) ska normalt ha ett dräneringshål för att släppa ut kondensvatten som alltid bildas i dem.
Bryt strömmen innan du pillar på armaturerna, gärna genom att ta ur den aktuella säkringen. Är det kondensvatten/is i dem kan andra delar bli strömförande än de vanliga.

Be elektrikern som gjorde senaste jobbet felsöka, kan han slarvat med något eftersom det fungerat tidigare. Då slipper du ju göra jobbet och elektrikern borde lämna årstids garanti

Jag har skruvat isär dem och även blåst lite försiktigt med varmluftpistol för att driva ut ev fukt, allt ser bra ut och dränhål finns. Är inte jordfelsbrytare till armaturerna

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
Elektrikern är en mycket trevlig o hjälpsam granne, tyvärr är han bortrest i 2 veckor så jag famlar i mörkret till dess

Kolla även skymmningsreläet, även om det sitter skyddat så kan det vara kondens i det.

tommib
Som Mr9 sa, reklamera till elektrikern så får han/hon felsöka istället.
Spontant låter det som en dålig koppling någonstans som ger en kortslutning med visst motstånd så att säkringen inte går direkt. Här skulle det dock vara intressant att veta hur lång kabel som matar garaget (och vilken area den har). Det kan ju hända att den är såpass lång att utlösningsvillkoret för säkringen inte uppfylls och att du faktiskt har en riktig kortslutning men får för lite ström genom den. Det finns säkert andra här som kan ge dig exakta siffror på hur lång en viss sorts kabel får vara.... Har för mig att man börjar närma sig gränsen med ca 80m 1,5 kvmm och 10A säkring.

Edit: Det som är intressant är alltså spänningsfallet i kabeln pga dess längd.

Redigerat:
tommib
Tänk också på att om du har en kortslutning någonstans så utvecklar du effekt där också förutom i säkringen. Det kan börja brinna om du experimenterar allt för mycket med att leta fel...

Ok, el är inte min starkaste sida, bäst att invänta grannens (elektrikerns) hemkomst.
Tack för alla snabba svar.

Då säkringen brinner av lugnt o stilla skulle jag kalla det överlast, inte kortslutning, dvs en ström på 15-20 A i jämförelse med 200 A vid kortslutning. Det verkar ju vara en ganska stabil överlast också, på gränsen till att lösa säkringen. Svårt att se vad för slags fel som kan orsaka detta. Så ta en ordentlig titt om det inte finns några värmeapparater på gruppen. Säkringen kanske matar mer än garaget.

tommib
Frostvakt i garaget? Kombinerat med fasadbelysning som är tänd när det är mörkt.... Elektriker som inte räknade på alla anslutna laster i gruppen?

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Eller har du lagt till någon extra last nu i kylan t.ex. motorvärmare ?

Vad är det för armaturer du har ute? Om vi pratar om stora arbetsstrålkastare, så kan ju de vara på både 500W och 1Kw vardera. I så fall är det kanske inte så konstigt om säkringen löser.

Japp, använder 2 st motorvärmare med kupe fläktar och ibland div elhandverktyg mm, men jag har ingenting inkopplat nu sen problemet började och ändå går säkringen. Har både lågenergilampor och "vanlig" 60W lampor i armaturerna.
Skymningsreläet är det enda som jag inte öppnat o kollat.

pelleprognos skrev:
Japp, använder 2 st motorvärmare med kupe fläktar
Motorvärmare + kupefläkt tar säkert 6 - 10A x2 = 12-20A och du undrar varför en 10A säkring löser ut!

Ok. läste lite för hastigt!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.