Jag ska köpa och installera fönsterbänkskanaler i ett nybyggt kontorsrum hemma. Handlar mest från Ahlsell där vi har hyfsade rabatter.

Kan ni som jobbar mycket med sådant rekommendera vilket fabrikat och modell jag ska kika på för att få det billigt?

Totalt kanske 10 meter kanal handlar det om så visst kan jag gå upp lite i kvalité (och pris) om det är stor skillnad. Likaväl spelar inte några minuter längre installationstid per enhet så stor roll heller i det här fallet.

Skall främst montera ett gäng eluttag och cat6-uttag, några usb-uttag och ev. nåt mer. Kanalen är tänkt att sitta direkt ovanför ett stort skrivbord, ev, med ett antal cm mellan kanal och skrivbord.

Schneiders TEK123 ifall du vill ha i plast, annars INKA123 ifall du vill ha aluminium
Aluminium är lite mer än dubbelt så dyr.

Vill du göra det riktigt snyggt kan du ta Hagers infällda kanal BKIS

Tack för tips. Är TEK100 för liten för att få plats med allting eller varför ska jag köra 123 ?

Det fanns iallafall för några år sedan ett system med skenor i kanalen, där man sedan kan plugga in uttag precis var man vill. Då säkrades skenorna högt (64A 3 fas i större kontor), och så satt det säkringar i resp. uttag.

Kostar gissningsvis lite mer än vanliga kanaler, men ger ju en viss flexibilitet.

hempularen skrev:
Det fanns iallafall för några år sedan ett system med skenor i kanalen, där man sedan kan plugga in uttag precis var man vill. Då säkrades skenorna högt (64A 3 fas i större kontor), och så satt det säkringar i resp. uttag.

Kostar gissningsvis lite mer än vanliga kanaler, men ger ju en viss flexibilitet.
Har satt sådan i labbmiljö, men minns inte vilket fabrikat. Riktigt bra när man behöver flexibel utrustning, men kanske lite "overkill" i ett hemmakontor? :)

Manitoba skrev:
Har satt sådan i labbmiljö, men minns inte vilket fabrikat. Riktigt bra när man behöver flexibel utrustning, men kanske lite "overkill" i ett hemmakontor? :)
Overkill var ordet sa bull :-)

Det blir plastkanaler av hyfsat enkelt snitt, både för prisets skull men även för att vit plast syns mindre mot en vit vägg tycker jag. Med tillräckligt många uttag från början satta uppstår heller inte behovet av att flytta runt på dem.

hempularen skrev:

KB-kanal är ett fabrikat av sådana kanaler. Vanligtvis sitter det även MCB eller RCB(personskyddsautomat) tillsammans med varje uttag som jackas in. Så är varje uttag skyddat för sig. Dock är det knappast ekonomiskt försvarbart i hemmamiljö. Projekterade ett större labb med dylika och vill minnas att ett 3-vägsuttag med RCB gick lös på runt 2000:-.

KB-kanal finns i IP23-utförande om man har något fuktigt objekt någon gång.

För övrigt är väl TEK lite stenålder? Schneiders vill ju gärna sälja sitt OptiLine system istället. Jag skulle nog välja det istället, eller för all del Hagers variant som nämts tidigare.

Redigerat:
martinradbo skrev:
Tack för tips. Är TEK100 för liten för att få plats med allting eller varför ska jag köra 123 ?
Det beror på hur mycket du ska få plats med. Det finns i stort sett inget utrymme bakom uttag i kanalen för kabel. Endast ovanför och under. Du borde kunna få i 2-3 st EKK + 4-8 st Datakablar beroende på tjocklek.

Visst Opti-Line finns ju också, men den blev ju lite av en flopp när den kom. Inte nog med att den är ful. Den är dyrare än TEK, liten öppning, utbudet på passande produkter är mindre.
Du kan t.ex inte montera en vanlig infälld apparat i den, som det går med TEK.

Det var ju meningen att schneider skulle sluta tillverka TEK inom snar framtid, men har backat på det tills vidare.
Dom har till och med börjat göra reklam för TEK igen ;)

Det blir en TEK 123, verkar funka bra för mitt behov.

Förutom eluttag ska jag ha ett gäng dubbla cat6-datauttag. Vilket e-nr är det som är det vanliga då?

Har också en idé om att montera usb-uttag (för laddning) men även usb-uttag för anslutning av olika datorprylar (datorn kommer stå i andra änden av kanalen). Någon som gjort något liknande och har en smart lösning på detta?

Det ska nog inte vara några problem.
Har för mig att det finn en monteringsbricka till CYB-uttagen men "usb-hållare"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.