Men säkringen löser ju även utan denna last enligt TS, så något knasigt är det ju.nisse123 skrev:
pelleprognos skrev:
Tack, ja, jag har ju kopplat bort allt som kan belasta. Stängde av armaturerna igår eftermiddag och satte i ny säkring och den håller fortfarande så det bör ju vara något i armaturerna/skymningsreläet som spökar, men vad ?
Tidigare i höst så har det ju funkat med både armaturer och motorvärmare mm.
Tidigare i höst så har det ju funkat med både armaturer och motorvärmare mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Som sagt kupe värmare skulle logiskt ha förklarat beteendet bra. Många sådana har inbyggd termostat, så tidigare i höst när det inte var så kallt, så har värmaren i dem inte gått så många minuter innan kupen har fått rätt temp. Men nu när det är kallt... Att köra två kupevärmare på en 10A säkring skall inte gå.
Men nu var de inte inkopplade, så då faller den förklaringen.
Som jag förstår det så återstår bara att kolla i skymmningsreläet. Gör det snarast, det finns risk att ett väderomslag "lagar" felet, så att det inte går att hitta förrän nästa gång du får samma väder.
Är det inte skymmningsreläet så återstår ju i princip bara kabelfel (mycket osannolikt), eller om där finns några kopplingsdosor inblandade i det här.
Förresten, kablarna till dessa utomhusarmaturer, går de nergrävda någonstans?
Men nu var de inte inkopplade, så då faller den förklaringen.
Som jag förstår det så återstår bara att kolla i skymmningsreläet. Gör det snarast, det finns risk att ett väderomslag "lagar" felet, så att det inte går att hitta förrän nästa gång du får samma väder.
Är det inte skymmningsreläet så återstår ju i princip bara kabelfel (mycket osannolikt), eller om där finns några kopplingsdosor inblandade i det här.
Förresten, kablarna till dessa utomhusarmaturer, går de nergrävda någonstans?
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Kan du ge lite mer detaljer. Hur långt är det mellan centralen och det här uthuset/garaget? Hur lång är den längsta ledningen till en av utomhusarmaturerna? Hur många armaturer är det vi talar om? Strömbrytaren som bryter bort armaturerna (och tydlighen felet), vad exakt finns inkopplat efter den? Skymmningsreläet, armaturer, vad mer? Kopplingsdosor, uttag?
Armaturerna har nedgrävda kablar. Är inte hemma just nu, men uppskattar avståndet mellan villa-garage till ca 30-40 meter. Längsta ledning till armatur är ca 15 meter frän garage. Två st seriekopplade armaturer och en vägghängd på garaget ( finns även en i dåligt skick, där jag har tagit bort sladdarna till armaturen inne i stolpen, så att inkommande sladdar sitter i "sockerbit" inne i stolpen. Gjorde detta efter att problemet började, då jag misstänkte denna armaturen först). Tror att det endast är relä och armaturer efter strömbrytaren.
Tror att jag hittade felet (tillsammans med en elkompis) idag. Som jag förstod det så mätte han resistensen vid stolparmaturen som jag har kopplat ur. Han misstänkte utifrån mätvärdet att ledningen mellan garage och stolpen inte var riktigt frisk. Vi kopplade bort ledningen i garaget och efter det så håller säkringen. Kom att tänka på då jag för ca 6-7 år sedan grävde bort en buske i närheten, jag har för mig att jag då var emot denna kabeln med spaden, kanske att jag skadat den då och att det med åren krupit in fukt, vilket nu spökar.
Efter att jag öppnat skymnings reläet, så började det oxå jävlas, så jag satte upp ett nytt av bra kvalitet, så nu verkar allt funka igen. Ska jag ha en ny stolparmatur så får jag nog gräva ner ny kabel och den tänker jag skydda bättre, händer ju att man gräver ibland.
Efter att jag öppnat skymnings reläet, så började det oxå jävlas, så jag satte upp ett nytt av bra kvalitet, så nu verkar allt funka igen. Ska jag ha en ny stolparmatur så får jag nog gräva ner ny kabel och den tänker jag skydda bättre, händer ju att man gräver ibland.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden