Hej,

Jag har ett eluttag i badrummet där jag idag har tvättmaskinen och handdukstorken inkopplad. Eftersom jag bara har ett uttag där idag kan jag inte ha båda i samtidigt.

Skulle jag kunna sätta en grendosa där för att kunna ha både inkopplade samtidigt? Behöver det vara IP44 grendosa?

Mvh
Teoretikern

Betydligt lämpligare att byta uttag till ett dubbelt uttag.

Vad är en grendosa?

Normalt en skarvsladd med flera uttag.

Byta uttag hade varit det optimala. Tänkte dock om det gick att lösa utan att ta hit en elektriker på något sätt...
Har det någon betydelse om det är ip44 klassat eller ej? Är inte i närheten av dusch då det är på motsatt sida i badrummet.

Redigerat:
Har man liiite koll så ska det inte vara nått problem att byta uttag till ett dubbelt, skarvsladdar är dåligt av flera skäl. Inte minst kan kvaliteten på dom vara högst tveksam och ska man ha en så pass "tung" last som en tvättmaskin ska man fundera mer än en gång. Köp ett kvalitetsuttag Eljo eller Elko i stället.

En TM drar visserligen ganska mycket ström, men det ska ett grenuttag klara av utan problem. Det finns ingenting som säger att man inte får göra så. Men allt har en rimlig gräns som inte är uttalad, men kanske börjar någonstans vid 2-3 grenuttag i varandra... ;)

Är det minst 120 cm från duschhuvud så ställs inga krav på en viss kapslingsklass ifrån badrumsreglerna. Men allmänna regler gäller i stället, som kräver IPX4 om uttaget översköljs med vatten. Enklast så låter du helt enkelt bli att stänka vatten på uttaget och ser till att så normalt inte sker!

Hmm ja tänkte ev ha en timer till handdukstorken så vore snyggt o inte ha den direkt i uttaget, därför jag tänkte lägga grenuttaget lite mindre synligt. Det är ca 120cm från duschhuvud... Finns det ett ipx4 grenuttag med vit sladd möjligtvis?

Det finns inte vad jag vet. Men du kan ju placera grenuttaget på ett skyddat ställe som inte riskera väta!? Men fortfarande ett ställe som ni har uppsikt över, inte på golvet bakom TM t.ex. Uttagen håller inte alltid IPX4 med stickpropp i utan bara med locket stängt!

• Gilla
Teoretiker
  • Laddar…
Då får det nog bli! Tack för hjälpen alla!

Vi har dock inte behandlat TMs placering. För att uttag överhuvudtaget ska vara tillåtet måste TM finnas i område 2 eller utanför i oklassat område. Står TM i område 1 så krävs fast inkoppling, inte stickpropp.
Se Områdesindelningen

Hade en elfirma här som drog el och kopplade in tvättmaskinen så antar att det är inom rätt område. Jag har duschvägg vid duschen. Sen är står tvättmaskinen vid sidan av duschdörren sen är uttaget på väggen åt andra hållet. Alltså mer än 120cm till eluttaget men inte mer än 120cm till tvättmaskinen...

Att ha ett sånt där gristryne från kjell är ju fult. Har du ett singeluttag infällt? Isåfall kan du skaffa en förhöjningsram och montera dit ett dubbeluttag istället. Ser mycket bättre ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.