4 131 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Styra takfläkten med reläkort, isolationsavstånd??
Vilket betyder att Raspberry Pis jord samt dess spänning får gemensam nolla samt PE via signalkabeln MEN om reläkortet börjar elda kommer PE hindra att det går vidare bakåt samt att fjuttsäkringen går. Sa jag att de kostar 30 kr!!
Redigerat:
Man kan tänka sig båda varianterna men du skrev att du ville ha RPi flytande och det kan jag hålla med om. Eftersom inte GND behövs i snittet mot den bör man få en vettig skiljning där man bara driver opton via VCC-I/O och sen matar andra sidan för relädrivningen separat vid valbygeln och då med PE till GND där. Fjuttsäkringen skyddar fint vid säkert de flesta problem med överledningar där, som jag ser det sannolikast inuti reläerna och då är allt där refererat till PE och löser på ett vettigt sätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om man tittar på undersidan så har de lagt ett jordplan under optokopplarna så även om optokopplarna har en isolationsspänning på 4 kV så är konstruktionen så dålig att optokopplarna inte tillför någon säkerhet.
Om det här kortet kostar 30 kr med fyra relän så kostar ett bra relä 40 kronor. Om man värderar priset mer än säkerheten så ska man givetvis köpa detta kortet.
Jag håller på med sådant här dagligen och väljer ett relä med anslutningarna så långt ifrån varandra det är möjligt och så lite koppar på kortet det går.
Protte
Om det här kortet kostar 30 kr med fyra relän så kostar ett bra relä 40 kronor. Om man värderar priset mer än säkerheten så ska man givetvis köpa detta kortet.
Jag håller på med sådant här dagligen och väljer ett relä med anslutningarna så långt ifrån varandra det är möjligt och så lite koppar på kortet det går.
Protte
TS kan ju köpa extra kort och öppna ett relä så märks det hur dåliga dessa reläer ofta är. Optokopplarna sitter där helt klart inte av det skälet man brukar anta. Men gör TS enligt de senare lösningarna blir det inte så illa att det är helt vansinnigt.
Skulle vara kul att se reläet under locket särskilt som du tom verkat hitta uppgift på 2 kV dielektrisk hållfasthet i datablad.
Skulle vara kul att se reläet under locket särskilt som du tom verkat hitta uppgift på 2 kV dielektrisk hållfasthet i datablad.
Det krävs ett krypavstånd på 4mm mellan primärsidan och lågvoltssidan (klass 1-3 miljö förstärkt isolation) men i det här fallet så är där en urfräsning mellan lågvolt och primärsidan och då krävs det betydligt kortare avstånd än det jag kan se på bilden så det ska vara ok att använda och även om man ska räkna det som ett krypavstånd så är kortet säkert 1.6mm tjockt vilket ger oss 3.2mm plus urfräsningens bredd och lite avstånd runt omkring vilket bör summeras till minst 4mm.
Songle reläer är inget exotiskt utan ok grejer så det bör även vara ok för det här ändamålet.
Songle reläer är inget exotiskt utan ok grejer så det bör även vara ok för det här ändamålet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag hade fel om överslagsspänningen mellan spole och kontakt, jag är ledsen för det.
Enligt detta datablad http://www.datasheet-pdf.com/datasheetdownload.php?id=720556 så är det bara 1500 volt.
Tycker ni det räcker så OK
Har för mig att ett sådant är dissekerat på elektronikforumet och ankaret var inte isolerat från kontakterna och därmed får man väldigt korta krypavstånd.
Protte
Enligt detta datablad http://www.datasheet-pdf.com/datasheetdownload.php?id=720556 så är det bara 1500 volt.
Tycker ni det räcker så OK
Har för mig att ett sådant är dissekerat på elektronikforumet och ankaret var inte isolerat från kontakterna och därmed får man väldigt korta krypavstånd.
Protte
Problemet är väl lite grann så här "Var köper jag ett perfekt 4 kanals reläkort för Arduino el.motsv?"
Svaret är att det gör man inte. För det finns ju inga?? Inte för under 1000 kr eller så. Och nånstans där kan man lika gärna göra ett själv.
Om hålkompatibelt relä finns är det ju bara att byta, en ful men fungerande variant är ju att köpa bara ett optokopplarkort istället o sätta fyra "riktiga" relä bredvbid.
Jag är ju inte främmande för att fräsa bort jordplanet på undersidan för den delen...
Svaret är att det gör man inte. För det finns ju inga?? Inte för under 1000 kr eller så. Och nånstans där kan man lika gärna göra ett själv.
Om hålkompatibelt relä finns är det ju bara att byta, en ful men fungerande variant är ju att köpa bara ett optokopplarkort istället o sätta fyra "riktiga" relä bredvbid.
Jag är ju inte främmande för att fräsa bort jordplanet på undersidan för den delen...
Lämpligare relän är inte hålkompatibla där håller sig de olika anslutningarna på varsin "planhalva". Nu ska vi väl inte överdriva problemen vid en användning som i ditt fall och med de mått och steg du tar.
Annars kan man ju tänka sig att du tar reläer med sockel och för DIN-skenemontage då behöver du bara en ev transistor för att bättra drivningen om inte pinnen mäktar med. Ev kan du då välja spolspänning tex 12, 24 VDC som är vanligare och billigare. Och då finns inga problem vad gäller isolationsnivåer man får bra kvalitet för ganska lågt pris där.
Men som sagt inte överdriva problemen, med din avsäkring och försörjningen med en pol till PE är det åtminstone inte direkt personfarligt. Och BobbyOne menar ju att relätypen är ok.
Annars kan man ju tänka sig att du tar reläer med sockel och för DIN-skenemontage då behöver du bara en ev transistor för att bättra drivningen om inte pinnen mäktar med. Ev kan du då välja spolspänning tex 12, 24 VDC som är vanligare och billigare. Och då finns inga problem vad gäller isolationsnivåer man får bra kvalitet för ganska lågt pris där.
Men som sagt inte överdriva problemen, med din avsäkring och försörjningen med en pol till PE är det åtminstone inte direkt personfarligt. Och BobbyOne menar ju att relätypen är ok.
Mitt enda kriterie förutom funktionen är att huset under inga omständigheter får brinna ner pga. något jag pillat på. Gipsvägg är ju bra och elektronik är ju självslocknande...
I fas två när jag fått ihop alla övriga funktioner ska det upp ett "bakplan" av stål för de grejer som ej hamnar i väggrack. UPS och batterier ska in i stålskåp med täta fogar. Då har jag hunnit med två nyårsfirande också. Det är roligt att drömma! Och sakta beta av en o en.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Ja det där ser ju lite mer seriöst ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

![_57[1].JPG](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/116/116918-f629e0675ed0d52e8a82d796624dd286.jpg)