Byggahus.se

Ockerpriser på elinstallationer, kan man bestrida fakturan?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi har nyligen anlitat elektriker för översyn av det nyköpta husets elinstallationer, samt för installation av jordfelsbrytare och ny eldragning i samband med renovering av ett våtrum.

Timmarna stämmer ganska bra mot vad vi tycker att elektrikern varit på plats, men han har tagit hutlösa priser för eldosor. vägguttag, golvvärmesystem etc. Om vi jämför med nätpriser och priserna på Bauhaus handlar det om 200-300 % påslag, i vissa fall 400 % (på golvvärmesystemet).

Vi har vid ett par tillfällen under pågående arbete frågat om priserna på dosor och annat, och om det är mycket dyrare än på Bauhaus. Som svar fick vi då att han inte kunde de exakta priserna men att skillnaden är marginell mot Bauhaus. Är det då tillåtet att ta 2-3 gånger så mycket betalt för prylarna?

Kan man bestrida fakturan i detta fall?
    Skulle man alternativt kunna ångra köpet av de redan installerade"eltillbehören" genom att gå och köpa dem själv i butik eller på nätet, och sedan returnera de inköpte grejerna till elfirman?

Tacksam för snabba tips då vi bara har 10 dagars betalning på fakturan!

Redigerat 7 feb 2015 17:31
  2. S
    Medlem · Nivå 11
    Om antalet arbetstimmar stämmer och det inte finns några andar konstigheter tror jag tyvärr det är svårt att bestrida fakturan och att få rätt. Frågan blir hur mycket du orkar bråka. Mitt råd är att kontakta den lokala konsumentvägledaren och hoppas på att just din kommun har en bra sådan. I bästa fall kan du få ned priset lite men räkna inte med några underverk.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Vi har kommit överens om att betala vår del av arbetskostnaden och bestrida materialkostnaden. Fortsättning följer... En firma har ju också ett rykte att tänka på???

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Har ni något avtal och står det i så fall något i detta om materialpriset?
    Gör du en rättvis jämförelse? Dvs jämför med material av samma fabrikat och typ?

Du kan alltid bestrida fakturan. Om leverantören vet med sig om att påslaget är helt uppåt väggarna är det inte ovanligt att de backar ganska snabbt.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Nej, nåt avtal har vi inte. Jordfelsbrytaren t.ex är tre gånger dyrare än på nätet för exakt samma produkt... Har anlitat firman tidigare för mindre jobb och då har jag köpt material själv på Jula...

6. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag hade samma sak med en VVS-firma. När jag påtalade deras ockerpriser för material började de svamla om dålig kvalite på Bauhaus-grejer, omsina extrakostnader för lagerhållning mm. Plus att de blev sura och oförskämda. Det slutade med att jag betalade arbete samt det materialpris som jag anser rimligt plus ett påslag med 12% för deras hantering mm. De var tysta efter det. Men det är klart, de får väl inte komma in här flera gånger och hos grannarna inte heller.
    Tyvärr verkar ganska många har satt detta i system. Och i detta forum finns rätt många som försvara liknande ocker.

7. A
    Medlem Nivå 15
    Jag vet inte hur mycket du har följt med på forumet, men det måste finnas tusen trådar på temat "hutlösa påslag på materialet".

Du har kanske lite på fötterna, om nu elektrikern sagt "marginellt dyrare än Bauhaus". Då kan du kolla vad det skulle kostat på Bauhaus, lägga på "marginellt" - kanske 10%, betala in det och bestrida resten.

Idag, när efterfrågan på hantverkstjänster är mycket större än tillgången, så är många firmor inte särskilt bekymrade om sitt rykte. Även om ni bestämmer er för att aldrig anlita dem igen, och får era vänner att inte heller göra det, så kommer firman ändå att ha mer jobb att välja på än vad de hinner med.

8. C
    Medlem · Nivå 17
    Bestrid inte materialkostnaden i sin helhet bara. Då kan du göra bort dig.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Och på samma sätt som rykten om "dåliga" firmor sprid så sprids ryktet om "dåliga" kunder, eller det omvända. Vad jag inte kan förstå är att ingen begär in priser INNAN dom köper in en tjänst, vem skulle köpa en bil eller en TV utan att fråga om priset?

10. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Se om elektrikern kan berätta vad han har för rabatt på listpriset på materialet och sen lägger du på 15%.
    Se till att du jämnför rätt produkter. Ett vägguttag kan kosta allt från 30kr på jula till 600 för ett design hos en grossist.
    Vissa produkter tar längre tid att installera om de är super-lågpris så det är inte alltid bäst med det billigaste, det kan bli dyrare med timpriset.

11. H
    Medlem Nivå 9
    Även om det står 10 dagar betalning på fakturan får dröjsmålsränta debiteras först efter 30 dagar. Nämner det eftersom ni kan använda den extra tiden för att ta reda på priser på elmaterial.

12. V
    Medlem · Nivå 12
    Frågan är ju om priset på materialet har ett rejält påslag eller om det är ocker? Det senare är väl olagligt??

13. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Lägg gärna upp priserna här så kan vi som är elektriker avgöra om de är överdrivet.
    Och tills du vet vad elektrikern köpt in materialet för så vet du inte om det är s.k ockerpriser
    Många företag sänker timpriset och ökar materialpriset för att ligga lite lägre än konkurrenterna (fel väg att gå men vanligt)
    Berätta gärna vad timpriset är med

14. M
    Medlem · Nivå 11
    Nu hade ju TS frågat om priser och fått svaret "marginellt dyrare än Bauhaus" och förutsatt att TS jämfört samma produkter så verkar ju inte det riktigt stämma. Och skulle det vara så tycker jag att TS kan ifrågasätta fakturan med hänvisning till den utfästelsen.

Men ska man istället be elektrikern om en lista på allt material som kommer att användas med tillhörande priser och artikelnummer så att man kan kolla om det är rimliga priser innan? Jag kanske är överdrivet pessimistisk men jag inbillar mig att det inte blir helt enkelt att få det av många hantverkare.

15. L
    Medlem · Nivå 8
    Det där verkar tyvärr relativt vanligt förekommande. Se denna tråd t.ex.: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/250796-saltad-faktura-nar-byggaren-bestallt-byggvaror.html

Du har nog drabbats av en hantverkare med s.k. 'kickbackavtal' med en bygghandel. Bygghandlaren och hantverkaren delar på mellanskillnaden mot vad varan normalt kostar och du blir helt enkelt blåst. En tyvärr som det verkar helt laglig form av bedrägeri. Det borde göras listor med företag som använder sådana metoder så att kunderna kunde undvika dessa omoraliska företag.