H
Det finns de hantverkare som tycker att ROT avdraget skall tillfalla dem.
Grannen skulle sätta upp nya takbrädor, jag frågade var det det var så dyrt, inget märkvärdigt arbete.
Svaret jag fick var, ni har ju ROT avdrag och det skall vi båda ha gott av! Jag svarade honom att ROT avdraget är till för beställaren. Sedan var det samtalet slut och inte fick dessa göra något arbete för oss. Denne hantverkare är nog inte ensam om att resonera på det sättet.

ROT-avdraget tillfaller alltid konsumenten....

Men... jag förstår vad du menar och grundtanken var ju naturligtvis att ROT skulle göra det billigare för konsumenterna och på så sätt öka konsumtionen.
Sedan är ju verkligheten som så när vi pratar marknadsekonomi att priset sätts utifrån rådande marknad - utbud/efterfrågan !!

man måste förstå att en entreprenör försöker få så mycket betalt som möjligt, ROT eller ej.

En firma jag jobbade på hade högre timpris när det var rotavdrags-jobb. Vet inte om det är godkänt eller inte

Företagen har rätt att sätta det pris dom vill och det oberoende av vilken arbete det gäller tex ROT eller inte ROT. Att många höjde sina priser när ROT infördes är ingen hemlighet, det är ungefär som då momsen på restauranger sänktes, då passade många på att höja marginalerna. Sen får man tycka vad man vill om det, men det finns allt för många girigbukar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.