Så blir det förstås. När jag sa detta om snedbelastningen tänkte jag på den här: http://fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefasgrupp-till-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.htmlHasseTeknik skrev:
Nu vet jag inte vad för slags last en LVP utgör och därför reserverade jag mig och hoppades att någon av de här på forumet hängande elektrikerna skulle svara på om det var en bra ide.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag är ingen hängd elektriker men ger min åsikt i alla fall, att din åsikt här är sund. LVP och belysning på samma grupp ser konstigt ut på gruppförteckningen, men är man nödd så får det väl gå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Som de andra förklarat så handlar det om antalet ledare som belastas. Fyra fullt belastade ledare värmer ju upp kabeln/röret mer än tre vilket man måste räkna på.Thomas_Blekinge skrev:elmont, det begriper jag inte:
om man har två faser och två nollor i samma rör då är det risk för överhettning.
men om man har en tvåfasgrupp, dvs två fasledare och en gemensam nolla då är det OK?
I det första fallet är ju båda nollor parallelkopplade genom sammankopplingen borta i centralen. Så vad är skillnaden belastningsmässigt mot det andra fallet?
Belastningsförmågan är den högsta ström en kabel får belastas med. För tre belastade ledare 1.5 mm² i rör i vägg är värdet 13.5 A, för fyra ca 11.5 A.
Detta värde ska sedan ställas mot säkringen. En dvärg 10A kräver en minsta belastningsförmåga på just 10 A, medan en diazed 10A kräver 13 A!
Så kombinationen diazed och fyra ledare går inte ihop i detta fall. Man ska dock vara skicklig och ihärdig för att lyckas elda upp kabeln. Det skulle dock gå bra om det handlade om utanpåliggande kabel för dessa tål ju mer ström pga den bättre kylningen.
Nej, då det alltid är 120° mellan faserna. Denna fasvinkel bestäms i generatorerna i kraftverken och kan inte ändras.HasseTeknik skrev:
Så en andra fasen i tvåfasgrupp får 120° och 240° fasvinkel mot den första. (Detta blev knäppt, då det är lite svårt att förklara med ord).
Exempel: om man bygger en tvåfasgrupp bestående av L2 och L3 så kommer spänningen i L3 120° efter L2, och spänningen i L2 kommer 240° efter L3.
Mikael_l : Det var ju precis det jag skrev, men det var ju den resulterande strömmen, som var skillnaden i fallet med 1 eller 2 nollor. Vid gemensam nolla, får man en lägre ström i nolledaren jämfört med att ha separata ledare! Den lägre strömmen blir LIKA stor som strömmen i en fas! Allt detta under förutsättning av att lasterna är rent resistiva ( cosfi=1) och lika stora.
Redigerat:
Bra att tänka på i de här fallen är att om man råkar lägga en sån tvåfasgrupp med gemensam nolla till samma fas kan värmeutvecklingen bli dubbelt så hög. Och om man tar två ordinarie grupper med två trådar vardera i samma rör som också är mindre gynnsamt ökar den ca: 30% oavsett fas, så se till att det ligger rätt till olika faser.
I bostäder bör man inte skapa onödigt komplicerade lösningar som inte följer praxis eftersom dokomentation ofta försvinner eller målas över eller misstolkas av husägaren. Man bör jobba med en grupp per rör och dosa helt enkelt. Den gruppen bör helst vara enfas om den matar enfasvägguttag m.m. I ihop med köksrenoveringar kan den gruppen behöva förstärkas med en eller två faser. Då får vi en två eller trefasgrupp.
Man bör väl nämna att hela den extra värmeutvecklingen hamnar i noll-ledaren, där den kan bli 4 gånger högre än vid en korrekt koppling. Det kan vara ett större problem än den totala värmeutvecklingen. Man har ingen glädje av att den totala värmeutvecklingen i röret är OK om en enskild ledare ändå överhettas.GK100 skrev:
Klicka här för att svara