11 890 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Vilka elrör ska ligga i gjuten platta vs. dragna i vägg?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har man stora ytor och så högt i tak att man måste använda ställning, då går det fortare att lägga i golvet, men har man träbjälklag och takhöjder som inte kräver (rull)ställning bara i tak och ner i väggar. När man gjuter valv för bostäder i betong i taket och ner i väggarna. Och jag tänker inte nämna hur många meter jag har lagt i mina dar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
80 lägenheter Tror att det gick åt en bra bit över 32 000 m 3 ledare bara. Sen tillkommer några meter 4-5-7 ledare.KnockOnWood skrev:
Tomrör i mängder. Gulslang. Data. Teletråd och lite annat skit till styrningar, spjäll i ventilation osv.
Nu snackar vi ganska tillyxade lägenheter och många på över 100kvm
EDIT: jobbat man i yrket så kan det snabbt bli ganska långa sträckor. Finns många elektriker som lagt närmare miljonen meter med rör/slang/kabel i sina dar.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj!
Med sådana stora projekt har det säker suttit folk och räknat på det mesta kostnadseffektiva sättet att utföra olika moment. Och folket på golvet vet också.
Fast det kanske inte har så mycket bäring på våra små enfamiljshus.
Med sådana stora projekt har det säker suttit folk och räknat på det mesta kostnadseffektiva sättet att utföra olika moment. Och folket på golvet vet också.
Fast det kanske inte har så mycket bäring på våra små enfamiljshus.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Du ska bli förvånad att LPP är ganska vanligt tråkigt nog. Det går att spara in och göra effektivare än vad det står på pappret. Eller att det saknas uttag på vissa väggar eller ologiska placeringar.KnockOnWood skrev:
Iaf i en vanlig villa så skulle jag tro att man kommer undan med runt en 1000m slang. Då är detta lite påkostat med data och lite larm installation.
Man kan säkert göra en villa med 3-400m slang men allt är relativt. Mycket beror ju på hur man ska ha det. Var elcentral sitter mm och sånt.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj jag är helt förstummad!
Jag vill minnas att byggfirman drog den mesta slangen för el här, och sedan var elektrikerna här och kopplade.
Men jag har alla följesedlar /fakturor, så det borde gå att kolla mängden.
1000 meter? då skulle jag snarare gissa på 200.
Men har förstås inte data- och larminstallationer.
Vad är LPP, om du har lust att fortsätta gratislektionen
Jag vill minnas att byggfirman drog den mesta slangen för el här, och sedan var elektrikerna här och kopplade.
Men jag har alla följesedlar /fakturor, så det borde gå att kolla mängden.
1000 meter? då skulle jag snarare gissa på 200.
Men har förstås inte data- och larminstallationer.
Vad är LPP, om du har lust att fortsätta gratislektionen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden