Hej.
Jag funderar på om det finns några led spottar som man kan sätta dikt tak?
Vi har tagit bort gamla panelen och nu tänkt sätta gipsskivor istället men för att bygga ner så lite som möjligt undrar jag vilka led man kan sätta typ dikt tak, alltså vi kommer sätta regel som är 22 mm och sedan gips på det men finns det några led som klarar inbyggnadsmått på 22 mm och att man inte behöver ha något över dom?

Det är trä ovanför dom. Trafon tänkte vi sätta på vinden.
Vi har för mycket isolering på vinden så det är lättare att bygga ner taket 22 mm än och riva all isolering för att borra in dosorna...

Tacksam för hjälp...

Det finns sådana som klarar mycket grunda inbyggnadsdjup t.ex. http://www.bauhaus.se/led-spot-slim-55-vit.html#full-description

eller en LED som sätts i apparatdosa. http://www.eldirekt.se/belysning/spotlights/led/md-99-led-downlight

Men INGEN värmekälla, inte ens sådana med låg effekt, ska byggas in i isolering eller sättas dikt an mot brännbart material, oavsett effekt. Ser du bara till att ha en viss luftspalt, funkar en LED på 2-3W helt ok.

Sedan ska man alltid följa tillverkarens instruktioner för montage.

dom här från bauhaus hade gått och sätta där inbyggnadsmått är 9mm väldigt lite. Om man sätter regel på 22 mm så har man ju 13 mm luftutrymme utan att behöva dosa fastän det är brandfarligt material ovanpå (Trä) eller hur?

Problemet är att den bara klarar 4 spottar på 1 trafo, jag hade behövt styra 6 st från samma knapp

Då får du väl ha två trafos eller leta en trafo som klarar alla 6 på en? 2x6=12W är ju inte särskilt mycket, Jolly Pro?

men får man sätta dom sådär i gipsskivan utan någon skydd ovanför? Ja det borde få med större trafo..

Frågan är hur pass starka dom är på 2w ? Måste man sätta dom tätt för att få bra lyse i vardagsrummet? tänkte dela upp dom sätta 6 st som styrs på en knapp och 6 på en annan, får väl gå och kolla hur starka dom är..

LED aramturer blir normalt inte så varma att det finns någon brandrisk. Men de behöver kylning för sin egen del. LED frå kraftigt försämrad livslängd om de går för varma. Därför skall man alltid följa tillverkarens anvisningar om avstånd osv, och gärna köra med ännu bättre kylning.

Den där Bauhaus armaturen är ju bara på 2W, det är för lite om det skall sitta i taket, kommer bara att ge ledljus. Även den du länkade till på elbutik.se, är i klenaste laget.

hur starka ska man ha då för vardagsrummet som lägst?

Jag är nog fel person för råd om det. Jag har sett ngn. uppgift om typ 1 per meter om man kör med 5w. Men den uppgiften tror jag kom från en leverantör (som vill sälja många). Det är också viktigt att titta på vilken spridningsvinkel armaturen har. Är en för snäv så får du upplysta punkter på golvet.

Men jag har 3w LED som bänkbelysning i tvättstugan. Då sitter de ca 50cm över bänken, och ger ett OK ljus, men inte mer. Jag har där 3st på en sträcka av 120cm.

Jag tror att det kan jämföras ungefär med de 20W halogen som jag har som bänkbelysning i köket, ungefär samma antal/meter. I taket i köket över matlagningsdelen har vi totalt 10 st 50w halogen, 36graders spridning (motsvarar ca 7 - 10w LED). De sitter på en yta av ca 12kvm i taket. Vi har dem oftast lite nerdimmade, så troligen skulle det gått bra med 35w Halogen där också.

I ett vardagsrum skulle jag nog helst vilja ha relativt få ljuspunkter, dvs starka med stor spridning. Personligen är jag inte så förtjust i infällda spottar i allmäna rum. De passar bra i kök o badrum. Där man vill ha så rena ytor som möjligt.

I ett sovrum eller vardagsrum ger det större flexibiltet inför kommande trender osv. med lösa armaturer som ju lättare kan bytas ut om man tröttnar på utseendet. Men det är ett rent personligt tyckande.

Men om isoleringen ligger precis ovanför så behöver man pottor och då måste man ta bort lite isolering. Dom du visar kan dom sitta dikt brandfarligt material förutom isolering?

Finns pottor som endast bygger 60 mm nu, då behöver du inte ta bort någon isolering utan det går att pressa upp dom.

Ja, det kan dom.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Finns pottor som endast bygger 60 mm nu, då behöver du inte ta bort någon isolering utan det går att pressa upp dom.

Ja, det kan dom.

//Patrik
Vad är det för pottor? Skulle du kunna ta fram dom? Du menar att man pressar upp dom nerifrån, hur stort hål måste mm borra då?

Såga ett fyrkantigt hål nerifrån, pressa upp E:7466700 där spotarna ska vara. Kanske behöver du storleken större på pottan (E:7466701) om du ska gömma trafon i samma potta.
Det finns många andra pottor också, detta är bara ett förslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.