Byggahus.se

Vitvaror - riktlinjer?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Tjenare
    Ska till och renovera köket nu och tänkte vara lat och be elektrikern göra allt men sen så fick jag ett prisförslag... Så nu letar jag efter lite riktlinjer på hur man ska koppla, kan kylskåp och frysskåp dela säkring, vad är det för matning till ugn och häll osv.
    Det är mest så att jag ska veta var jag ska fälla in för dosor och att jag inte drar allt på en säkring, känns om en dum idé.
    Kan tillägga att kyl, frys och diskmaskin kommer vara bredvid varandra på ena väggen och på den andra kommer hällen, ugnen och micron vara placerade.
    Sen är frågan om jag ska köra belysning och eluttag på samma säkring som tex diskmaskin eller hur brukar man göra? Är det något jag har glömt?

2. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Du borde ta in fler prisförslag om du inte är nöjd med det du fått, för du ska inte göra det själv.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har del grundutbildning som elektriker (dock var detta cirka 10år sen) och har gjort resten av huset, men jag kopplar inte in i proppskåp, det låter jag en riktig elektriker göra bara för att vara på den säkra sidan. Jag fräser spår, lägger rör/slang och sätter dosor. Jag är riskmedveten och fuskar inte med elen så vad är det för fel med att få ner kostnaden så mycket som möjligt?

4. M
    Medlem Nivå 9
    Om du ska göra något själv så är det för det första inte säkert att du får tag på en elektriker som vill slutföra ditt jobb. För det andra borde du nog prata med elektrikern först så att ev egen arbetsinsats stämmer överens med hur elektrikern vill ha det.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt kolla med en elektr. först. Det du vill göra är olagligt, men ingen har dömts för det brottet.

Men som svar på frågorna. Om vi antar att du har full frihet att dra lämplig mängd rör/slang till centralen.

Frys o Kyl går på en egen säkring, inte för att de drar mycket utan för att minska risken att något annat löser ut säkringen.

DM en egen 10A. Micro en egen 10A.

Häll en trefasgrupp 16A 2,5 kvmm (Obs det skall vara minst 20mm rör/slang), tänk på att en spisdosa är INTE samma sak som en apparatdosa. Ugnen oftast enfas 16A (2,5kvmm), om man ändå håller på så kan man dra trefas för framtidssäkring. Här kan man kompromissa om det kniper med utrymme för dragning, dra trefas till hällen, bryt ut enfas till ugnen, låt hällen gå på två faser (kolla att den har ett sådant inkoppl. alternativ).

Utöver detta bör man ha minst två enfasgrupper 10A till vägguttag i köket. Om du vill köra kaffebryggare, brödrost, och vattenkokare till tevattnet samtidigt så är det gränsfall att du behöver tre grupper.

Belysningen kan man köra på samma som vägguttagen, bel. drar försumbart med ström.

Om det är svårt med kabeldragning kan man kompromissa med en del av enfasgrupperna.

6. G
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket. Slutar nog med att en elektriker kommer och får göra kryss på väggen där han vill ha dosorna, men ju mer jag gör själv ju bättre känns det för plånboken. Jag vill inte fuska med säkerheten, bara få ner priset.

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Hur man bygger upp matnkngen till häll och ugn beror på placeringen i köket. Sitter dom bredvid varandra då kan man utnyttja den framdrgana trefasgruppen för spis försedd med 16 a säkring och 5 g 2,5 mm2 ledning. Sitter dom i olika delar av köket drar man lämpligen en separat 3 g 2,5 mm2 säkrad 16 a ledning till ugnen.
    Kyl och frys bör kunna gå på samma säkring.
    Idag är inte risken så stor att säkringen går sönder ensam vid elfel. Det troliga är att jordfelsbrytaren löser ut före eftersom många fel förutom översbelastning ofta är jordfel i klass 1 apparater med värmeelement eller motorer.

Men uppdelningen beror på hur köket ser ut och hur mycket ny kabel som kan förläggas snyggt mellan elcentral och kök. Kökets vägguttag bör fördelas på minst två grupper eftersom t.ex. kaffemaskiner och vattenkokare har hög effekt.
    .
    Vid svåra kabelvägar eller brist på elrör kan man använda trefasgrupper som säkras 10 a och splittas i köket för att mata vägguttag och diskmaskin , mikro m.m. Men det är inget förstahandsval. Det gör att 5 g1,5 i ett 16 mm rör kan mata nära 7000 w utan överbelastning, vilket torde i dom flesta kök förutom spisen.

Vid en sådan stor ombyggnad av köket tillkommer krav jordfelsbrytare om det inte finns.