1 147 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Man kanske ska äga lägenhet istället
Problem i drömkåken
Igår kopplade jag in en mindre högtryckstvätt och slog på den, då gick en säkring(?)
Givetvis bytte jag uttag och glömde sedan bort att säkringen (?) hade gått, det var när jag kröp till sängs jag märkte att luftvärmepumparna (2st) inte fungerade.
Jag gjorde en snabb kontoll och såg att alla säkringar var hela sedan gick jag och la mig i frustration.
När jag vaknade så märker jag att även pumpen i brunnen inte fungerar eftersom jag inte har något vatten i huset. Allt annat i huset fungerar!
Idag har jag bytt samtliga säkringar i huset och även dom 3 huvudsäkringarna som är utomhus men ingenting har hjälpt?
Har dock tagit min fina lilla strömpenna och och den indikerar på att det är ström till fläkten som sitter ute på fasaden?
Hur f*n ska jag göra nu, är det läge att ringa någon som vet vad hen gör och tar bra betalt för det kanske?
Igår kopplade jag in en mindre högtryckstvätt och slog på den, då gick en säkring(?)
Givetvis bytte jag uttag och glömde sedan bort att säkringen (?) hade gått, det var när jag kröp till sängs jag märkte att luftvärmepumparna (2st) inte fungerade.
Jag gjorde en snabb kontoll och såg att alla säkringar var hela sedan gick jag och la mig i frustration.
När jag vaknade så märker jag att även pumpen i brunnen inte fungerar eftersom jag inte har något vatten i huset. Allt annat i huset fungerar!
Idag har jag bytt samtliga säkringar i huset och även dom 3 huvudsäkringarna som är utomhus men ingenting har hjälpt?
Har dock tagit min fina lilla strömpenna och och den indikerar på att det är ström till fläkten som sitter ute på fasaden?
Hur f*n ska jag göra nu, är det läge att ringa någon som vet vad hen gör och tar bra betalt för det kanske?
Strömpennan indikerar spänning och inte ström. Att göra mer seriösa undersökningar kräver en multimeter eller späningsprovare med två mätpinnar.
Vid osäkerhet bör du kontakta en elektriker som kollar upp elanläggningen.
Vid osäkerhet bör du kontakta en elektriker som kollar upp elanläggningen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Beskriv lite mer. Uttaget där du hade högtryckstvätten inkopplad. Hur sitter det i förhållande till luftvärmepumparna? Är det ett utomhusuttag?
Kan du se om det går någon kabel vidare från uttaget ex. till värmepumparna?
Och som sagt hur har du det med jordfelsbrytare? Om det är ett utomhusuttag så finns det sådana med inbyggd jordfelsbrytare i uttaget (vilket iofs skulle göra resten av felet svårförklarat).
Kan du se om det går någon kabel vidare från uttaget ex. till värmepumparna?
Och som sagt hur har du det med jordfelsbrytare? Om det är ett utomhusuttag så finns det sådana med inbyggd jordfelsbrytare i uttaget (vilket iofs skulle göra resten av felet svårförklarat).
Har du en multimeter? Vad har du för motstånd mellan nolla och jord? Eftersom faspennan lyser kan du ju ha haft en sån otur att nollan brunnit/släppt i någon kopplingspunkt?
Gör gruppen/anläggningen spänningslös innan du mäter.
Gör gruppen/anläggningen spänningslös innan du mäter.
Redigerat:
Har du verkligen bytt alla tre huvudsäkringar? Så du inte bara har tittat på dem och konstaterat att de är hela? De kan lösa ut trots att "pluppen" i mitten sitter kvar. I så fall KAN det vara en servissäkring som gått men för att veta måste du mäta med en multimeter eller liknande som redan påpekats.Lidstrom skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden