Vi ska köpa ett spabad och då krävs det en jordfelsbrytare. Eftersom det är bra att kunna bryta strömmen på ett smidigt sätt så funderar jag på att montera en jordad stickpropp på elkabeln och sätta upp en sån här på altanen (under tak).
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...elsbrytare/eluttag-med-jordfelsbrytare-p67117
Fungerar det till ett spabad typ nedan?
http://www.viskanspa.se/bjorko.php
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...elsbrytare/eluttag-med-jordfelsbrytare-p67117
Fungerar det till ett spabad typ nedan?
http://www.viskanspa.se/bjorko.php
Nej det funkar inte..
Det kräver en trefasanslutning 3 x 16 a. Det göras med en röd 5 stift cee don eller fast anslutning.
Jordfelsbrytaren som krävs är 4 pol och avsedd för fast installation.
Jag rekommenderar att ni tar kontakt med en elektriker som fixar ett trefasuttag och förser hela huset med en jordfelsbrytare om det saknas.
Det kräver en trefasanslutning 3 x 16 a. Det göras med en röd 5 stift cee don eller fast anslutning.
Jordfelsbrytaren som krävs är 4 pol och avsedd för fast installation.
Jag rekommenderar att ni tar kontakt med en elektriker som fixar ett trefasuttag och förser hela huset med en jordfelsbrytare om det saknas.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jordfelsbrytare finns av ett fåtal huvudtyper. Den vanligaste (som är det du behöver här) är fyrpolig, den kopplas antingen i en central, eller vid en äldre central som din, i en liten kapsling bredvid centralen. Den skyddar då alla de tre faser som går igenom den. Och då typiskt allt i en viss central, den kopplas före centralen,
Man kan också sätta en likadan jordefelsbrytare i samma typ av kapsling, som får skydda kabeln ut till ditt SPA, då skyddas inet resten av huset.
Andra typer av jordfelsbrytare är tvåpoliga, och kan då skydda en enstaka enfasgrupp, som ex. den du länkade till i första inlägget, som bara skyddar ett uttag. Just en sådan har dålig kostnadseffektivitet, eftersom den typiskt är dyrare än en vanlig jordfelsbrytare, och uttag. Den lämpar sig mest för att skydda ett enstaka uttag som man tror att dte finns stor risk för falskutlösning på, och man då bara vill att just det uttaget skall lösa ut, inte få hela huset strömlöst.
Om du har en äldre central så är första frågan om du har någon plats i den centralen för matning av spa badet. Du behöver ha en ledig trefasgrupp. Alltså tre proppar ovanför varandra.
Har du inte det så måste du få installera en ny central för att kunna mata det där badet.
I äldre propp centraler så matar (oftast, undantag finns) de tre inkommande faserna till huset, en rad vardera i centralen. Så proppar på olika rader matas av olika faser. En trefasgrupp måste matas från de tre olika faserna, inte bara tre säkringa vilka som helst. Detta är viktigt för annars överbelastas nollan i gruppen och brinner. Även om någon av pumpmotorerna i badet är en trefasmotor så man den inte fungera alls om den matas med samma fas på de tre anslutningarna.
I moderna centraler med automatsäkringar så matas istället oftast var 3e säkring på raden från resp. fas. Så där skall en trefasgrupp istället ha 3 säkringar efter varandra på samma rad.
Man kan också sätta en likadan jordefelsbrytare i samma typ av kapsling, som får skydda kabeln ut till ditt SPA, då skyddas inet resten av huset.
Andra typer av jordfelsbrytare är tvåpoliga, och kan då skydda en enstaka enfasgrupp, som ex. den du länkade till i första inlägget, som bara skyddar ett uttag. Just en sådan har dålig kostnadseffektivitet, eftersom den typiskt är dyrare än en vanlig jordfelsbrytare, och uttag. Den lämpar sig mest för att skydda ett enstaka uttag som man tror att dte finns stor risk för falskutlösning på, och man då bara vill att just det uttaget skall lösa ut, inte få hela huset strömlöst.
Om du har en äldre central så är första frågan om du har någon plats i den centralen för matning av spa badet. Du behöver ha en ledig trefasgrupp. Alltså tre proppar ovanför varandra.
Har du inte det så måste du få installera en ny central för att kunna mata det där badet.
I äldre propp centraler så matar (oftast, undantag finns) de tre inkommande faserna till huset, en rad vardera i centralen. Så proppar på olika rader matas av olika faser. En trefasgrupp måste matas från de tre olika faserna, inte bara tre säkringa vilka som helst. Detta är viktigt för annars överbelastas nollan i gruppen och brinner. Även om någon av pumpmotorerna i badet är en trefasmotor så man den inte fungera alls om den matas med samma fas på de tre anslutningarna.
I moderna centraler med automatsäkringar så matas istället oftast var 3e säkring på raden från resp. fas. Så där skall en trefasgrupp istället ha 3 säkringar efter varandra på samma rad.
JFB för hela huset. att montera i en kapsling
http://www.garo.se/installation/normkomponenter/jordfelsbrytare/jordf-br-rcd-25a-4p-30ma-6ka
JFB för spabad
http://www.garo.se/installation/uttagsboxar/uttagslador/uttagslada-urb-5p-16a-6h-2468705
http://www.garo.se/installation/normkomponenter/jordfelsbrytare/jordf-br-rcd-25a-4p-30ma-6ka
JFB för spabad
http://www.garo.se/installation/uttagsboxar/uttagslador/uttagslada-urb-5p-16a-6h-2468705
Funkar 10 mA varianten bra ihop med motorer och värmeelement.? Redan 5 mA läckström kan lösa ut jordfelsbrytaren. Små läckströmmar skall väl tas om hand av skyddsjorden samt lokala potentialutjämninga inom spabadet. En sak som är viktig i ett spabad är just att alla metalldelar har samma potential.elmont skrev:
På flera ställen i proppskåpet så har jag proppar som det inte står något ovanför vad de är till. Jag misstänker att de inte används. Jag ska testa att ta bort tre proppar ovanför varandra på ett sånt ställe och testa några dagar.hempularen skrev:
Jobbigt om jag måste investera i en ny elcentral också...
Har du ingen förteckning över vart dom olika säkringarna går till?
Om det sitter en säkring i säkringshållaren (syns utan att skruva ur säkringen) så är den antagligen inkopplad till någon förbrukare.
Om säkringshållaren är tom och du skruvar ut den och det inte finns någon passdel så är den platsen ledig.
Ingen passdel.
Med passdel.
Om det sitter en säkring i säkringshållaren (syns utan att skruva ur säkringen) så är den antagligen inkopplad till någon förbrukare.
Om säkringshållaren är tom och du skruvar ut den och det inte finns någon passdel så är den platsen ledig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen passdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med passdel.
Redigerat:
Jag gissar att en elektiker " packar om " centralen lite eftersom många apparater hade trefasmatning när huset byggdes 1973. Idag är t.ex. tvättmaskin och cirk pump ofta enfas. Det kanske finns en förberedelse för bastun som aldrig blev färdigbyggd o.s.vRooney skrev:
När man tar ut en trefasgrupp, då måste säkringarna vara placerede i en lodrät eller vågrät linje tillsammans. Det är inte OK att ha utspridda säkringar i centralen som matar en trefasgrupp.
Redigerat:
Jag tog bort tre proppar (10 A) som sitter lodrätt och som jag misstänker inte används längre (om några dagar så vet jag nog säkert). Dessa har alltså passdel
Kan elektrikern använda dessa tror ni till spabadet i så fall?
Kan elektrikern använda dessa tror ni till spabadet i så fall?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Ja om de inte används så kan positionerna användas för matningen.
Du kan lika gärna montera ett vanligt trefasuttag och en liten kapsling vid centralen som innehåller jfb.
Men jag rekommderar fortfarnde att alla grupper täcks med jordfelsbrytare. Åtminstone dom grupper som matar altanen och utomhus Nu blir altanen ett " högriskområde " elmässigt när böta männinskor rör sig där och tar i t.ex elgrillen i samband med badet.
Men jag rekommderar fortfarnde att alla grupper täcks med jordfelsbrytare. Åtminstone dom grupper som matar altanen och utomhus Nu blir altanen ett " högriskområde " elmässigt när böta männinskor rör sig där och tar i t.ex elgrillen i samband med badet.