Byggahus.se

Två brytare till en lampa men inte trapp.

1. P
    Medlem Nivå 1
    Kan man och får man göra så?
    Ska sätta upp en takfläkt med belysning och skulle vilja styra belysningen från den vanliga brytaren på väggen samtidigt som den går att styra med den tillhörande fjärrkontrollen, alltså mata lampan med två tändtrådar.
    Så här några bärs in på natten kan inte jag komma på något som skulle kunna bli fel men tänkte kolla här om jag tänkt helt bananas.

Eller skulle man kunna använda nån sån där trådlös puck från Nexa eller dosrelä/dosdimmer för att få till en fungerande trappkoppling?
    Sändare i väggbrytaren och en tändtråd från fläktens IR-mottagare till pucken eller nått?

Och nej det är inget jag tänkt göra själv eller för den delen nu ;)

2. P
    Medlem Nivå 5
    Det är väl en risk för att båda brytarna måste vara avstängda för att lampan ska bli släckt? Det vill säga att om du tänt med väggbrytaren så kommer du inte att kunna släcka med fjärrkontrollen, och tvärt om?

• Laddar…
  3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Om du kan få ut en tändtråd från fläktens IR-mottagare så kan du kanske fixa det. Men fläktens IR-mottagare måste ju vara förberedd för trappkoppling, dvs du måste ha en växlande utgång på den.

Har du inte det men ändå kan få ut en tändtråd så måste du ha ett relä för att få trappfunktion. Så det måste du få plats med någonstans. (Om det är så att du kan få ut en impuls från IR-mottagaren så kan du använda ett vanligt impulsrelä med återfjädrande knapp i andra ändan, så slipper du mellantrådar)

4. P
    Medlem Nivå 1
    Jo den lilla nackdelen hade jag räknat med men den övervägs av bekvämheten av att kunna tända från två håll.

Jo tändtråd från IR-mottagaren finns, är en sån för Texa-fläktar men den har ju bara av/på och dimmerfunktion. Plats för dosrelä finns ju både i fläktkåpan och i kopplingsdosan på väggen så det är inga problem.
    Har du förslag på något jag kan använda?

Vet att det finns skapligt avancerade dosreläer men kanske är för mycket begärt att det skulle gå och fixa av/på och dimmerfunktion genom impuls från väggbrytaren, typ switchDIM, och av/på från IR-mottagaren? Problemet där är väl att det inte går och få bara en impuls från IR-mottagaren antar jag?

5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Precis. Det skall gå att få till, men jag vet inte om ett vanligt impulsrelä klarar det. Iaf så att du samtidigt kan läsa impulsen från den andra brytaren. Dvs det blir nog "alltid på" om du tänder med fjärren. Så vad som behövs är ett relä som ger puls vid växlingar. Motsatt funktion är ju enkel, det är bara ett bistabilt relä, men motsatsen vet jag inte att det finns färdigt att tillgå och en snabb googling ger inget uppenbart...

Det är ju lätt att fixa den funktionen med lös el integrerad logik, men då blir det ju genast krångligare och svårare att få plats. Jag är inte gammal nog för att vet hur man fixar motsvarande med reläer på rak arm. :)