hempularen skrev:
Tycker det låter som AG A missförstått ellagen.

Det är alltså olagligt att utföra elinstallation om du inte har behörighet, direkt eller indirekt via den firma du jobbar på.

Lagen (som aldrig tillämpats) gäller specifikt för korrekt utförda "hempul". Om hempulet dessutom är utfört felaktigt så att det är farligt, så blir man åtalad efter andra lagar, som framkallande av fara, allmänfarlig ödeläggelse osv. Utan ellagen kan ge 12 mån fängelse specidikt för korrekt utförda installationer, där utföraren inte har behörighet.

Men den har som sagt (såvitt vi vet) aldrig tilläåpats.
Okej! Jag har aldrig läst om någon lag. Däremot hört vad man får och inte får göra.
Då jag skulle byta el i köket, frågade jag elektriker om vad jag fick göra själv. Enligt honom fick jag göra allt så länge jag visste vad jag gjorde. Något år senare renoverade jag min friggebod och drog då ny el själv.. Men lät elektriker strömsätta det. Den elektrikern (en annan) frågade mig varför, då han ansåg att jag visste hur man gjorde.
Då jag fortfarande var fundersam, ringde jag senare elsäkerhetsverket. Fick som svar att jag själv ansvar för min el i mitt hus. Att man inte "får" men att lagen är ungefär som att "gå mot röd gubbe". Det som var förbjudet/olagligt var elskåpet.

Alltså bara muntliga uppgifter jag fått, vilket kan vara fel.
Att jag säger att man "får", fastän man egentligen "inte får" beror på att den som startade tråden undrade om han fick koppla ur ugnen själv.
(Ovanstående gäller självklart enbart fristående villa. INTE hyresrätt eller bostadsrätt)

Det gäller samma regler oavsett villa bostadsrätt eller hyreshus, samma egler gäller även för industri, affärs, kontor och all annan elinstallation utan undantag. Frånsett anläggningar med en en effekt av 200 VA under 50 Volt och max 10A.

Som sagt en del brott mot ellagen är nästan som att gå mot röd gubbe, numera är visserligen lagen om röd gubbe ändrad, det är inte längre olagligt. Men OM du orsakar en olycka genom att gå mot röd gubbe så är det vårdslöshet i trafik, dvs. olagligt. Men ellagen förbjuder alltså obehörigt elarbete just om det inte orsakar en olycka. Orsakar du en olycka så går det under andra lagar.

AG A skrev:
Okej! Jag har aldrig läst om någon lag.
Då finns det ungefär 100 trådar här som i smärtsam detalj förklarar varje nyans av det här området...

Tips: läs (några av) dem först, så kan vi prata vidare sedan. ;)

• Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.