image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det ok att koppla fler kablar i samma klämma för vidarekoppling eller måste jag använda en separat kopplingsklämma för det?

Det är tillverkaren som bestämmer det. Vad är det för fabrikat och modell? Kolla deras hemsida.

Dock så brukar det vara betydligt enklare att koppla med en Waggo bakom och dra bara en tråd till uttaget. Det brukar ha en liten tendens till att "bryta och spänna" om man ansluter flera trådar.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Det är schneider exxact det gäller.
Kollade på schneiders hemsida och det verkar var ok med 2x2,5 som max. Vill helst slippa wagoklämmor om det går och det verkar det ju göra :)

Är det 2,5mm2 så tycker jag att du ska överväga Wago (även om det är tillåtet med överkoppling på plinten), Det blir lätt så att det lossnar och spretar kardelar. Är det 1,5mm2 funkar det bättre

Nä, jag har inte 2,5mm2 men plinten är godkänd för 1x1,5-2x2,5

Då är det Ok. Dom menar minst en 1,5 mm2 eller max 2 x 2,5 mm2.

S
Det är aldrig att föredra att koppla wago bakom uttag, så länge det inte är 3 trådar, eller om det är ek i dosan, är det EK föredrar jag wago bakom, men annars undviker jag det så långt det går pga. att jag vill undvika extra kopplingspunkter.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Då är det Ok. Dom menar minst en 1,5 mm2 eller max 2 x 2,5 mm2.
Så tolkade jag det också:thumbup:

SueCia skrev:
Det är aldrig att föredra att koppla wago bakom uttag, så länge det inte är 3 trådar, eller om det är ek i dosan, är det EK föredrar jag wago bakom, men annars undviker jag det så långt det går pga. att jag vill undvika extra kopplingspunkter.
Ett fall där bör använda. Wago bakom uttag är flerfasgarupper som passerar ett vägguttag. Då bör nolla och skyddsjord överkopplas bakom uttaget.Då minskar risken för olyckor om en icke elektriker byter vägguttaget.

• Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.