Byggahus.se

Ok med två trådar i anslutning?

1. M
    Medlem Nivå 9
  2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är tillverkaren som bestämmer det. Vad är det för fabrikat och modell? Kolla deras hemsida.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Dock så brukar det vara betydligt enklare att koppla med en Waggo bakom och dra bara en tråd till uttaget. Det brukar ha en liten tendens till att "bryta och spänna" om man ansluter flera trådar.

4. M
    Medlem Nivå 9
    Det är schneider exxact det gäller.
    Kollade på schneiders hemsida och det verkar var ok med 2x2,5 som max. Vill helst slippa wagoklämmor om det går och det verkar det ju göra :)

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Är det 2,5mm2 så tycker jag att du ska överväga Wago (även om det är tillåtet med överkoppling på plinten), Det blir lätt så att det lossnar och spretar kardelar. Är det 1,5mm2 funkar det bättre

6. M
    Medlem Nivå 9
    Nä, jag har inte 2,5mm2 men plinten är godkänd för 1x1,5-2x2,5

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Då är det Ok. Dom menar minst en 1,5 mm2 eller max 2 x 2,5 mm2.

8. S
    Medlem · Nivå 10
    Det är aldrig att föredra att koppla wago bakom uttag, så länge det inte är 3 trådar, eller om det är ek i dosan, är det EK föredrar jag wago bakom, men annars undviker jag det så långt det går pga. att jag vill undvika extra kopplingspunkter.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 9
    Så tolkade jag det också(y)

10. T
    Medlem · Nivå 10
    Ett fall där bör använda. Wago bakom uttag är flerfasgarupper som passerar ett vägguttag. Då bör nolla och skyddsjord överkopplas bakom uttaget.Då minskar risken för olyckor om en icke elektriker byter vägguttaget.