30 475 läst ·
21 svar
30k läst
21 svar
3 strömbrytare, en lampa. hur koppla?
Om du lossar alla 4 ledarna från korsbrytaren ska det finnas spänning på en av dem. Om du sedan vippar båda trappbrytarna ska det finnas spänning på en annan ledare. Dessa två ledare som fick spänning kommer från trappbrytaren med fas, och de ska sitta på anslutningarna som är markerade med "L", dvs diagonalt. De övriga två ska sitta vid pilarna.
Jag såg nu att jag skrivit fel i dom första raderna.
Men bilden säger mer än orden vilketsom-
'Mittenströmbrytarens symboler var ju L och PIL UT, inte PIL IN som jag skrev.Vänstra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens PIL IN (borde stått PIL UT)
Högra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens L
- eller tvärtom.
Sen vilken av vänstra strömbrytarens två vita kablar som hamnar på mitten strömbrytaren två olika PIL IN (borde stått PIL UT), det har ingen betydelse. Samma sak gällande högra.
Men bilden säger mer än orden vilketsom-
Nu är det fan rätt. Alltså precis så som jag gjorde först och enligt mina markeringar var rätt.
Det jag gjorde fel dock var att jag tryckte bara ner den ena vippen på korsströmbrytaren och då funkade det såklart inte.
Det jag gjorde fel dock var att jag tryckte bara ner den ena vippen på korsströmbrytaren och då funkade det såklart inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Klicka här för att svara