Om du lossar alla 4 ledarna från korsbrytaren ska det finnas spänning på en av dem. Om du sedan vippar båda trappbrytarna ska det finnas spänning på en annan ledare. Dessa två ledare som fick spänning kommer från trappbrytaren med fas, och de ska sitta på anslutningarna som är markerade med "L", dvs diagonalt. De övriga två ska sitta vid pilarna.

Med dessa fina förklaringar går det ju inte misslyckas, tackar.

Y
Jag såg nu att jag skrivit fel i dom första raderna.

Vänstra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens PIL IN (borde stått PIL UT)
Högra strömbrytarens PIL UT leds till (i detta exempel) mittenbrytarens L
- eller tvärtom.

Sen vilken av vänstra strömbrytarens två vita kablar som hamnar på mitten strömbrytaren två olika PIL IN (borde stått PIL UT), det har ingen betydelse. Samma sak gällande högra.
'Mittenströmbrytarens symboler var ju L och PIL UT, inte PIL IN som jag skrev.
Men bilden säger mer än orden vilketsom- :)

Nu är det fan rätt. Alltså precis så som jag gjorde först och enligt mina markeringar var rätt.

Det jag gjorde fel dock var att jag tryckte bara ner den ena vippen på korsströmbrytaren och då funkade det såklart inte.

huggan skrev:
Det jag gjorde fel dock var att jag tryckte bara ner den ena vippen på korsströmbrytaren och då funkade det såklart inte.
?? vilken "vippen" menar du?

Den man trycker på för att tända släcka lampan, under plasten.

Y
Jupp, enstaka modeller är så, det är två hållare till plastskalet man trycker på för släcka tända, ena hållaren har ingen funktion mer än hålla plastskalet så att säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.