16 025 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Eon 100Koll en utmanare till Eliq
Ja, de var från 80-talet kylen och frysen. Vi gav 13000 för kyl+frys (Elgiganten hade erbjudande).Demmpa skrev:
Nu tänker du nog fel. Om jag sparar 180 kronor om året så har jag sparat 180 kronor första året, 360 kronor nästa år osv.
Sån har jag haft flera stycken innan, men de samlar inte data centralt utan jag måste springa runt och läsa av dem. De jag haft har heller inte visat senaste dygn, senaste vecka och senaste 30 dagarna som den 100koll som vi har gör. Den gamla 100koll innehöll dessutom TRE pluggar, så jag har alltså avläsning av tre såna där pluggar på ett ställe i huset.
Det handlar snarare om att jag har sett vilka förbrukar som är nåt att bry sig om. Att min laptop sitter inkopplad och står påslagen dygnet runt visade sig inte spela så stor roll, däremot sparar vi 300 spänn om året ungefär på att jag satte grabbens dator att gå ner i energisparläge lite tidigare än den stod på innan. Och sparar ungefär 400 spänn om året på att byta ut tre 250 GB diskar mot en 1 TB i "TV-servern" som står på dygnet runt.
Precis, men de grejerna drar marginellt jämfört med andra grejer vi hittat. Glimlampan i grenuttaget med strömbrytare drar 3 W. Den lyser visserligen bara när uttaget är påslaget, men räknar man på att t.ex. ha ett sånt till alla TV-prylar så märker man rätt snabbt att det man sparar på att få bort standbyförbrukningen förlorar man rätt snabbt på den där lilla glimlampan... Visst, man kan köra uttag med strömbrytare utan glimlampa, men hur många såna hittar du?Mobil-/läsplatteladdare som sitter i vägguttag utan att ladda något, tv/dvd/spelkonsoll/hemmabio/mm i standbye, "gammal" radio/bandspelare som inte har standbye (där man bryter på klenspänningssidan, transformatorn är inkopplad på 230V nätspänning), mm? Allt detta har bl.a. energimyndigheten gått ut med som "dolda förbrukare" många gånger, det är även sunt bonnförnuft att allt som är inkopplat (som man inte bryter inkommande spänning på) förbrukar ström hela tiden.
Ja, 25-35 år gamla kylar/frysar drar mycket mer än dagens energisnåla gör, det har Energimyndigheten gått ut med info om i över 10 års tid, det är ingen nyhet!Nerre skrev:
Nerre skrev:100koll kostar ju 180kr/år, så för varje år som man abonnerar på 100koll så måste man spara energi motsvarande den kostnaden för att gå pluss-minus-noll. Så fort man säger upp 100koll och fortsätter på den nya snålare banan så går men plus.
Nerre;2011333Det handlar snarare om att jag har sett vilka förbrukar som är nåt att bry sig om. Att min laptop sitter inkopplad och står påslagen dygnet runt visade sig inte spela så stor roll skrev:
För dig kanske det är sunt bonnförnuft, för mig blev det som sagt var flera aha-upplevelser. Saker som jag (på grund av energimyndighetens skriverier) hade tänkt åtgärda visade sig vara meningslösa. Att offra bekvämlighet (stänga av TVn med grenuttag) för att spara 25 spänn om året verkade inte vettigt. Samma sak med mobilladdarna, de drog ingenting i standby (mindre än 1 W).
Jag trodde ju helt klart att en laptop som sitter inkopplad och står påslagen dygnet runt skulle dra mer än 78 kWh om året.
Jag var INTE beredd på att frysen skulle dra mer el när den var nyavfrostad än när den inte frostats av på ett halvår (men så var det!). Det verifierades genom att mäta under en månad före avfrostningen och en månad efter.
Jag var inte beredd på att den nya kylens Eco-läge faktiskt skulle dra 2 kWh mer i månaden (7 kWh istället för 5) än det vanliga driftläget (så nu kör vi INTE Eco-läget.)
Jag var som sagt var inte beredd på att den nya stora 42-tummaren som vi använder mest skulle vara billigare i drift än den gamla 37-tummaren i gästrummet. Men att vi använder den oftare kompenseras tydligen inte tillräckligt av att den gamla inte stänger av sig själv så ungarna glömmer den ofta påslagen (med svart skärm är det ju bara färgen på lysdioden man ser det på).
Jag trodde ju helt klart att en laptop som sitter inkopplad och står påslagen dygnet runt skulle dra mer än 78 kWh om året.
Jag var INTE beredd på att frysen skulle dra mer el när den var nyavfrostad än när den inte frostats av på ett halvår (men så var det!). Det verifierades genom att mäta under en månad före avfrostningen och en månad efter.
Jag var inte beredd på att den nya kylens Eco-läge faktiskt skulle dra 2 kWh mer i månaden (7 kWh istället för 5) än det vanliga driftläget (så nu kör vi INTE Eco-läget.)
Jag var som sagt var inte beredd på att den nya stora 42-tummaren som vi använder mest skulle vara billigare i drift än den gamla 37-tummaren i gästrummet. Men att vi använder den oftare kompenseras tydligen inte tillräckligt av att den gamla inte stänger av sig själv så ungarna glömmer den ofta påslagen (med svart skärm är det ju bara färgen på lysdioden man ser det på).
Att lära sig mer om hushållets elförbrukning är inte fel.
Men den kunskapen förvärvar man ganska snabbt vid mätningar som Nerre gjort.
FELET är att EOn försöker sälja en tjänst som bygger på en löpande kostnad som omöjligt kan tjänas in med en motsvarande löpande inbesparing på elen år efter år.
Ta erbjudandet första året (som är gratis) förvärva dina aha-upplevelser och avsluta tjänsten efter detta år.
DÅ har du förmodligen kunskapen som gör besparingarna men inte utgiften för tjänsten.
FELET är att EOn försöker sälja en tjänst som bygger på en löpande kostnad som omöjligt kan tjänas in med en motsvarande löpande inbesparing på elen år efter år.
Ta erbjudandet första året (som är gratis) förvärva dina aha-upplevelser och avsluta tjänsten efter detta år.
DÅ har du förmodligen kunskapen som gör besparingarna men inte utgiften för tjänsten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Den var djup! Självklar i efterhand, men att komma på den bara genom resonemang skulle kräva sin man/kvinna/varken eller/vill ej uppge! Är få saker som slår lite (uppmätt) erfarenhet.Nerre skrev:Precis, men de grejerna drar marginellt jämfört med andra grejer vi hittat. Glimlampan i grenuttaget med strömbrytare drar 3 W. Den lyser visserligen bara när uttaget är påslaget, men räknar man på att t.ex. ha ett sånt till alla TV-prylar så märker man rätt snabbt att det man sparar på att få bort standbyförbrukningen förlorar man rätt snabbt på den där lilla glimlampan... Visst, man kan köra uttag med strömbrytare utan glimlampa, men hur många såna hittar du?
Att mäta är att veta
Sen är det ju så att eftersom vi har vattenburen el som uppvärmning så är det nästintill meningslöst att titta på totalförbrukningen (i alla fall under den tid av året som elpannan är påslagen), det jag använt mest av vår gamla 100koll är de tre vägguttagspluggarna.
De har jag ju dock bara kunnat mäta enfaslaster med (diskmaskin, kyl, frys, TV, datorer, laddare, router, spelkonsoller och lite sånt), men hade ju gärna velat få en mer detaljerad mätning av t.ex. VV-beredaren och spisen.
Sen är det ju så att eftersom vi har vattenburen el som uppvärmning så är det nästintill meningslöst att titta på totalförbrukningen (i alla fall under den tid av året som elpannan är påslagen), det jag använt mest av vår gamla 100koll är de tre vägguttagspluggarna.
De har jag ju dock bara kunnat mäta enfaslaster med (diskmaskin, kyl, frys, TV, datorer, laddare, router, spelkonsoller och lite sånt), men hade ju gärna velat få en mer detaljerad mätning av t.ex. VV-beredaren och spisen.
Om förhållandet är så stort mellan el-uppvärmnings förbrukningen och övrig förbrukning så tycks du sila myggor men svälja elefanter.Nerre skrev:
Du skulle kanske allvarligt fundera på att effektivisera/byta uppvärmningssystem för de verkligt stora inbesparingarna
Det är en betydligt större investering att installera en värmepump till det vattenburna systemet, framförallt när detta är konstruerat för relativt hög framledningstemperatur. Jag måste alltså i såna fall byta ut alla radiatorer och det blir rejält dyrt...roland53 skrev:
Luft/luft funkar dåligt med tanke på husets planlösning.
MEN, det var inte skillnaden mellan uppvärmning och hushållsel som var poängen, poängen är att uppvärmningen varierar, så om jag tittar på totalförbrukningen för en och samma månad två olika år så är det jättesvårt att veta om skillnaderna berott på olika väder eller om det är skillnad på förbrukningen. Det är däför det ger mig mer att mäta på enskilda förbrukare än totalförbrukningen.
Trots allt så har vi lyckats pressa ner förbrukningen märkbart de senaste åren. Många bäckar små.
Redigerat:
Oj vad jag uppfattar dig som negativt inställd. För mig är det så otroligt värt med 180 kr i månaden för att kunna se förbrukningen i detalj ner på timmar och därmed kunna utläsa: Hur ofta går bvp (hur ofta gör den tappvatten respektive värme), hur ofta dräneringspumpen går (om den går) osv. Det finns så många applikationer UTÖVER att eventuellt kunna spara in några slantarroland53 skrev:Att lära sig mer om hushållets elförbrukning är inte fel.
DÅ har du förmodligen kunskapen som gör besparingarna men inte utgiften för tjänsten.![]()
dof
29 mar 10:51
Någon som vet om man kan köra pluggarna på ett annat wifi än enheten med mätögat? Har 2 olika wifinät hemma pga långa avstånd
Svaret heter repeter
Många routrar går att ställa i repeter mode
Helst köps en Ap 'accespoint'
Då får du samma ssid men en lång räckvidd
29 mar 10:51
Någon som vet om man kan köra pluggarna på ett annat wifi än enheten med mätögat? Har 2 olika wifinät hemma pga långa avstånd
Svaret heter repeter
Många routrar går att ställa i repeter mode
Helst köps en Ap 'accespoint'
Då får du samma ssid men en lång räckvidd
Klicka här för att svara