26 224 läst ·
19 svar
26k läst
19 svar
Jordfelsbrytare till spabad
Tar det lång tid för en elektriker att ändra i elskåpet så jag får 3st 16A proppar lodrätt och koppla en kabel till dessa samt montera en jordfelsbrytare jämte skåpet för hela huset?
Kabeln från proppskåpet/jordfelsbrytaren till utepat/strömbrytaren kan jag spika dit själv.
Vad för kabel bör jag köpa förresten? EKK 5G 2,5 mm²?
Kabeln från proppskåpet/jordfelsbrytaren till utepat/strömbrytaren kan jag spika dit själv.
Vad för kabel bör jag köpa förresten? EKK 5G 2,5 mm²?
Redigerat:
Att montera en jordfelsbrytare tar endast någon timma. Men sedan tillkommer ibland en del felsökning eftersom den kanske löser ut direkt. Det kan bero på att anslutna apparater har små jordfel som inte märks utan jordfelsbrytare. Det kan också finnas felkopplingar där skyddsjord och nolla är ihopkopplade i en grupp. Dessa fel kan " överleva" i en anläggning utan jordfelsbrytare.
EKK 5 g 2,5 fungerar fint. Alternativen är eklk 5 g 2,5, ekkj 4 g2,5 + 2,5 , n 1 xv 5 g 2,5
EKK 5 g 2,5 fungerar fint. Alternativen är eklk 5 g 2,5, ekkj 4 g2,5 + 2,5 , n 1 xv 5 g 2,5
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om du tänker spika kabeln själv så bör du göra upp det med elektrikern först. Även att spika upp en kabel är behörighetskrävande, så det finns risk att elektrikern vägrar befatta sig med det du spikat upp.
Du får inte markförlägga ekk. I det fallet är det n1 xv eller ekkj som gäller. Det jag beskrev var kabeln till ett cee.uttag på husväggen, den kan vara ekk eller eklk.Rooney skrev:
Klicka här för att svara