5 609 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Brytare - Följer ni höjdrekommendationen ?
Sida 1 av 4
Konstaterar att dom gamla belysningsbrytarna sitter på 1300-1400 mm över golv.
Dagens standard är tydligen 1000 mm :eek:
Tycker inte det ser klokt ut om jag ska vara ärlig!
På en förskola eller i en bostad som är anpassad för funktionshindrade kan jag förstå det...
Hur har ni det hemma? Standard eller avsteg?
På en förskola eller i en bostad som är anpassad för funktionshindrade kan jag förstå det...
Är det överhuvudtaget tillåtet att montera brytare så högt ? Nu tänker jag inte på elsäkerhet.MagHam skrev:Konstaterar att dom gamla belysningsbrytarna sitter på 1300-1400 mm över golv.
Idag finns det allmänna krav på att en byggnad skall kunna användas av personer med nedsatt rörelseförmåga och barn. Barn skall inte behöva klättra upp på en stol för att kunna tända en lampa.
1 meter är en alldeles utmärkt höjd för brytare där kommer nästan alla åt att tända och släcka. Skulle någon vid nyproduktion vilja ha brytaren på högre höjd så får dom naturligtvis det MEN först efter en ordentlig diskussion om för eller nackdelar.
Att staten lägger sig i offentliga byggnader är en sak. Att de däremot ger sig på och detaljreglera privata bostäder stinker sovjetstat och bör motarbetas till varje pris. Civil olydnad är på sin plats och må BPL avvecklas snarast tillsammans med all annan statlig övergrepsverksamhet.
Det där var ett synnerligen barnsligt motargument. Formellt sett kallas det "Reductio ad absurdum".Det vill säga; Överdriva och dra orimliga slutsatser av ett argument. Det du säger går över huvudet taget inte att se som en oundviklig logisk följd av vad jag skrev. Varför skulle alla regler behöva upphävas bara för att några av dem är vansinniga? I Saudiarabien får kvinnor inte köra bil. Det går utmärkt att ta bort den regeln utan att kasta landet in laglöst kaos. I Saudiarabien tycker man om dödsstraff och stympning. Det går utmärkt att avskaffa dessa regler utan att kasta landet in laglöst kaos. I Sverige har vi fått för oss att staten måste bestämma färgen på ditt hus och lägga i sig i på vilken höjd du sätter dina strömbrytare. Det går utmärkt att avskaffa de reglerna utan att kasta landet ut i laglöst kaos.
Redigerat:
Regler är inte lag på att följa, läs meningen igen vid oklarhet, det är en stor skillnad mellan regler och lagar.
Men om man inte följer vissa regler bryter man mot vissa lagar, det bör man ha i åtanke.
Klart att man får sätta strömbrytare på 1200 om man nu vill, det är upp till dig själv som fastighetsägare, läs det som ägare då och inte något annat, hyr man kan man inte göra lite som man vill, då finns det regler att följa
och gör man inte det så kan det som sagt enligt lag, bli rättsliga påföljder.
Hmm idiotiskt skrivet av mig men ganska rätt, inte helt men nja, duger väl!
Men om man inte följer vissa regler bryter man mot vissa lagar, det bör man ha i åtanke.
Klart att man får sätta strömbrytare på 1200 om man nu vill, det är upp till dig själv som fastighetsägare, läs det som ägare då och inte något annat, hyr man kan man inte göra lite som man vill, då finns det regler att följa
Hmm idiotiskt skrivet av mig men ganska rätt, inte helt men nja, duger väl!
Tror att de flesta håller med dig, tror att vissa på forumet har svårt att se det som skrivs ironiskt, tror bara, vet inte säkert men det är väl en regel utan undantag, alltså ingen lag!Steamboy skrev:Det där var ett synnerligen barnsligt motargument. Formellt sett kallas det "Reductio ad absurdum". Det du säger går över huvudet taget inte att se som en oundviklig logisk följd av vad jag skrev. Det går alldeles utmärkt att ha standarder och regler som reglerar elsäkerhet, korrekt användning av specifika material och material, samt att styra över funktionella aspekter av ett fungerande samhälle. Däremot saknar färgsättning på hus, val av tak- och fasadmaterial, placering av fönster, planlösning i privata bostäder, placering av strömbrytare och vägguttag saknar sådana relevans och det går utmärkt att ge fan i att lägga sig i det utan att det på det minsta sätt påverkar samhället i stort.
Jag är helt för att man ska få sätta finns brytare var man vill, vilket det också verkar som att man får. Väldigt irriterande dock att elektrikern vid vår badrumsrenovering satte brytarna där HAN ville. Nu kan inte längre min treåring tända lampan på toan...
I vår lägenhet satt originalbrytarna på ca 1500 mm över golvet. Det är en 20-tals våning (1922) med 3 meter i takhöjd. Jag tyckte den nivån kändes väldigt bra och naturlig för mig som är lite längre. Jag vill inte tända i midjenivå. Vi satte därmed alla nya brytare på den nivån också. I badrummet sitter de dock lite lägre då detta är renoverat av tidigare ägare. Vi har inga barn, så det är än så länge ett icke-problem för oss. Dock förstår jag inte varför en 3-åring behöver springa runt och tända/släcka själv. Troligtvis kan de väl med surfplattan då så de kan tända och släcka via den oavsett...
Höjden 1000 mm är en rekommendation, men som jag har förstått det får man göra avsteg från detta så länge man är konsekvent. Min elektriker hade i alla fall ingen åsikt om det, men det är såklart lite annorlunda i nyproduktion. Det är då tillgänglighetskraven som styr detta.
Höjden 1000 mm är en rekommendation, men som jag har förstått det får man göra avsteg från detta så länge man är konsekvent. Min elektriker hade i alla fall ingen åsikt om det, men det är såklart lite annorlunda i nyproduktion. Det är då tillgänglighetskraven som styr detta.
Standarder är ofta bra. I varje fall ska man beakta dom och ha en bra orsak innan man gör avsteg, därav min fråga hur ni gör/gjort och resonerar.
Förmodligen är det en vanesak och 1m kan säkert vara bättre för barn och handikappade också.
(När det gäller VVS ligger standarden för väggutkastare högre 1100. Dom har sina egna måttrekommendationer.)
Förmodligen är det en vanesak och 1m kan säkert vara bättre för barn och handikappade också.
(När det gäller VVS ligger standarden för väggutkastare högre 1100. Dom har sina egna måttrekommendationer.)