É
Jag har en kabel som matar övervåningen där fyllnadsmassan runnit ut lite. Se bilden (skarv i krypgrunden). Var lite mer i gamla centralen. Den har en gummiliknande kladdig konsistens. Jag har för mig detta är ett tillverkningsfel som gjordes för många år sedan? Men visst är det så att det går bra att fortsätta använda kabeln? Har isolationsmätt den och det är ok.

Jag tänkte göra om kopplingen på bilden då jag byter det mesta som klåparen som bodde här förut gjort. Men just denna kabel vill/kan jag ej byta.

Kan man tejpa runt kabel samt mellan ledarna för att hindra massan att fortsätta rinna ut? Jag ska även in med den i nya elcentralen där den kommer in uppifrån. Kanske inte så bra om det kan rinner ner på nåt? även om det iofs verkar som att det inte droppar utan stannar efter några cm. Från dosan till centralen är ingen svår sträcka att dra om annars, ifall man bör undvika dessa in i centraler.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är utfyllnaden som ger en rund form det handlar om, så de två isolerande skikten är inte berörda. Du kan därmed fortsätta använda kabeln. Den kanske går att skarva i en dosa som får offras som slaskhink?

É
Skarva igen innan centralen menar du? Om det är dumt att gå in med den i centralen kan jag lika gärna byta hela vägen från dosan så slipper jag en onödig skarv. Det är bara från dosan upp till övervåningen jag tror är omöjlig byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.