2 156 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Elstandard eller stollighet
Sida 1 av 2
Jag håller på att inventera elen i min 70-talsvilla för att dra om till jordade uttag mm. Stötte på en koppling som jag inte begriper varför den är gjord som den är gjord. Vid entredörren löper ett 16mm VP rör från källaren och upp till en kopplingsdosa vid taket. På mitten av denna så sitter också 3st apparatdosor med 3st strömbrytare. Från el centralen i källaren kommer fas nolla och jord genom detta rör, via de 3 aparatdosorna och sedan upp till kopplingsdosan vid taket. Så långt allt ok, men sedan går 3st faskablar tillbaka ned till respektive strömbrytare, och 3st tändkablar vidare upp igen. Därav blir det totalt 9 FK i röret mellan strömbrytarna och kopplingsdosan, varav 4st är fas. Någon som kan förklara varför det är gjort på det viset?? Spontant så skulle det hade väl räckt med en faskabel ned till första brytaren, som sedan vidarekopplats till andra och tredje brytaren. Är det av ren stollighet som någon bemödat sig spränga in 9st fk i ett 16 rör, eller finns det någon elstandard som säger att varje strömbrytare skall ha en egen kabel från kopplingsdosan?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 049 inlägg
det är väl nån slags trappkoppling antar jag?
Trappkolling finns också i det här, men den är inga konstigheter (det är två av de 3 "tändkablarna"). Frågan är varför man drar ner en separat faskabel till varje brytare, när man borde kunna vidarekopplad dem alla med en tråd. Iom att det är knökfullt i röret så hade man kunnat spara 2st faskablar på det viset. Jag ser ingen anledning att bemöda sig att dra hela 9 kablar genom röret, men eftersom någon har gjort det så försöker jag förstå varför.
Jag borde kanske ha gjort en skiss för att förklara bättre, men jag hoppas det går förstå ändå
Jag borde kanske ha gjort en skiss för att förklara bättre, men jag hoppas det går förstå ändå
Jag har stött på en del "fulel" i huset, men denna bit verkar vara gjord av elektriker när huset byggdes. Lärling kan det ju iofs ha vart. Det finns alltså ingen standard som säger att det skall vara så?
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Kanske var det en behörig elektriker???
Precis vad jag tänkte, men jag gillar inte att ändra på något innan man förstår varför det är gjort som det är gjort. Jag hade egentligen inte tänkt röra något av dessa kablar, men när jag såg hur illa härvan av faskablar satt hoptvinnade (6st i en torix) längst upp så började jag tänka om. Det har iofs funkat i 45 år men ska det göras om skall det göras rätt.Tobbe_3 skrev:
Menar du att man inte fick dra ledare bakom brytarna (genom samma dosa), eller att man inte fysiskt fick koppla dem (skarva/grena) bakom brytarna? I mitt hus går det nog ledare förbi bakom brytarna i varje rum (ned till något nedanförliggande vägguttag).elmont skrev:
Man fick inte koppla bakom brytaren men det var OK att dra hela ledningar bakom. Det var nått som många elektriker inte hade förståelse för och kopplade bakom brytarna i alla fall. Så småningom blev det även tillåtet. Orsaken var troligen att dom g:a brytarna var så djupa att man knappt fick plats med kopplingar bakom men i början av 70 talet kom mycket tunnare brytare som lämnade plats till att koppla.
Man kan lägga en wago i en av dosorn och sprida ut fasledare till alla brytare i dom tre sammanlänkade dosorna. Då slipper man så många överkopplingar på brytarna av fasledare.ylletröja skrev:Precis vad jag tänkte, men jag gillar inte att ändra på något innan man förstår varför det är gjort som det är gjort. Jag hade egentligen inte tänkt röra något av dessa kablar, men när jag såg hur illa härvan av faskablar satt hoptvinnade (6st i en torix) längst upp så började jag tänka om. Det har iofs funkat i 45 år men ska det göras om skall det göras rätt.