3 615 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
täcklocktips sökes
Efter att ha skurit upp alla eldosor i hemmet (som tidigare varit övertapetserade) gapar nu stora hål men jag hittar inga täcklock som passar bra. Kopplingsdosorna är ca74 mm utvändigt, som en apparatdosa, men saknar den ring med skruvar som apparatdosor har. Täcklock som snäppes fast behövs men 85mm för apparatdosor är för små och 100mm för kopplingsdosor är för stora. Det är dom storlekar jag hittar. 85mm locken jag provat har flänsarna anpassade för moderna apparatdosor och spänner inte ut för att hålla dem på plats i mina nakna dosor. Borde vara ett trivialt problem att lösa, men jag har inte hittat någon lösning i de vanliga varuhusen. Tips någon?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Köper du skruv som är lika smala som vanliga dosskruvart blir det knappat fulare än om du använt dosskruv.
Det brukar även gå att pressa dit snäppfastsatta doslock om man använder "rätt" sort E 14 221 40 eller E 14 221 60 man kan få "modifiera fjädern" som håller fast locket lite genom att klippa bort lite av "vingarna". OCH nej det är inget stort problem
kanske inget problem över huvud taget
Det brukar även gå att pressa dit snäppfastsatta doslock om man använder "rätt" sort E 14 221 40 eller E 14 221 60 man kan få "modifiera fjädern" som håller fast locket lite genom att klippa bort lite av "vingarna". OCH nej det är inget stort problem
Inte mätt kopplingsdosorna hemma men de är gamla plåtdosor som är mindre än moderna kopplingsdosor. Kanske samma som du har. Jag har kört med vanliga Schneidertäcklock för kopplingsdosa, de sitter som en smäck. Har tyvärr inte E-nummer. Vilken sort har du provat?
Jag plockade först på mig biltemas doslock för kopplingsdosa (100mm) och de var för stora. köpte sedan schneiderlock för apparatdosa (85mm) och de var för små. Mina dosor är av plast och huset byggt 70. Det fanns ju doslock för dem då så jag trodde man kunde hitta riktiga för detta nu också. Skall kolla ditt tips med schneidertommib skrev:
Det är ju ett jätteproblem. Det blir ju inte som jag hade tänktelmont skrev:
...fast det problemet är kanske mer lokalt bara jag än ett universellt problem. Dina tips mottages tacksamt. Vi får se hur det blir. Jag trodde som sagt att det gick att få tag i lock då det bevisligen fanns för 45 år sedan, men nu vet jag vad som gäller.
Jag har haft samma bekymmer med mina takdosor, märklig diameter och helt släta inuti.
Jag har tagit vanliga lock med "klämmor" från Hornbach som jag fick klämma ihop lite extra och så har jag lindat runt några varv av gummiband på "fötterna" så sitter de.
Man får lite skruva in dem annars kommer de ut igen någon millimeter.
Jag har tagit vanliga lock med "klämmor" från Hornbach som jag fick klämma ihop lite extra och så har jag lindat runt några varv av gummiband på "fötterna" så sitter de.
Man får lite skruva in dem annars kommer de ut igen någon millimeter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden