Hej.

Ska fixa till en gammal rostig såg och denna har en skadad strömbrytare eller vad det nu är.
Frågan är om denna del som är sönder har någon funktion jag inte har koll på och jag måste byta ut den mot en ny, eller om jag kan lösa det hela på annat smart sätt.

Bifogar bilder på all elen så får ni gärna hjälpa till och berätta vad jag bör göra och inte, om ni kan och vill.

Motorn är en trefasmotor med kondensator så den körs på 1-fas.
Första bilden är nog på kondensatorn.

Andra bilden är på den trasiga mojängen, på denna är det en brytare.
Det finns en brygga som har släppt/gått sönder, om man trycker ner denna typ bara lite så startas maskinen.

Bild tre är på en annan brytare som väl är den viktiga panikknappen, tycker man på denna när maskinen är igång så stängs maskinen av, så denna verkar fungera iallafall.

Frågan är som sagt, vilken funktion har den svarta(nog svart under smutsen) lådan som är sönder och vad ersätter man en sådan med? Vad har den röda brytaren för funktion?

Någon klok som vill delge lite kunskap?
Tack på förhand! :)



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Välkommen till forumet!

Det är troligen en motorskyddsbrytare. Du ersätter den med en ny. Du måste dock vara helt säker på hur allt ska kopplas, inklusive nödstoppet! Se till att du verkligen förstår vad de olika kretsarna har för funktion. Rita gärna. Just elen på en sån här maskin kanske vore bra att lämna över till en intresserad elektriker, eller åtminstone elkunnig...

Lycka till med renoverandet!
 
Se även till att det blir 0-spänningsutlösning också, så att maskinen inte går igång automatiskt igen när spänningen kommer tillbaka (tex. man sätter i kontakten, man byter säkring).
 
Börja med att titta på motorns märkskylt för att se ström, effekt och inkoppling, och för att verifiera att det verkligen är en enfaskopplad trefasmotor. Nuvarande start ser väl kraftig ut för det.

Sedan kan du antingen köpa lösa delar, motorskydd för DIN-skena för den märkström motorn har, och all delar runtomkring. Här är ett principschema
kretsschema.gif

Eller så kan du leta efter en färdig startapparat t.ex
http://www.intersystem.se/sv/InterS...odPresID=de79a4b1-ccc1-4c9b-b665-8e13cea1f74c
http://www.nimaab.se/se/art/kontaktormotorskydd-400v-3-fas.php
De kan ev behöva kompletteras med externt nödstopp om det krävs.
 
Tack alla för svaren, så klart det är ett motorskydd. Har nu läst massor om motorskydd och kontaktorer osv.

Köper nytt och låter elektrikern koppla in det nästa gång han är här👍🏼
Så det blir rätt gjort.


Tack 😀


Bo.Siltberg skrev:
Börja med att titta på motorns märkskylt för att se ström, effekt och inkoppling, och för att verifiera att det verkligen är en enfaskopplad trefasmotor. Nuvarande start ser väl kraftig ut för det.

Sedan kan du antingen köpa lösa delar, motorskydd för DIN-skena för den märkström motorn har, och all delar runtomkring. Här är ett principschema
[bild]

Eller så kan du leta efter en färdig startapparat t.ex
[länk]
[länk]
De kan ev behöva kompletteras med externt nödstopp om det krävs.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.