6 311 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Handhavande av trappljustimer och annan tidsmekapär.
Jag vill ha en beskrivning över hur dessa två tingestar fungerar och hur man ställer in dem.
Jag har googlat och försökt få tag på bruksanvisningar utan framgång. Inte heller tillverkarna har varit hjälpsamma i det ärendet så nu ställer jag allt hopp till att någon av er känner till hur dessa fungerar/ställs in.
Jag visar bilder på dem här.
Det gäller en trappljustimer av modell EBERLE ITZ 36 och ett slags tidsur? av märke Malmbergs. Artikelnummer okänt.
Båda två tycks användas tillsammans.
Jag har googlat och försökt få tag på bruksanvisningar utan framgång. Inte heller tillverkarna har varit hjälpsamma i det ärendet så nu ställer jag allt hopp till att någon av er känner till hur dessa fungerar/ställs in.
Jag visar bilder på dem här.
Det gäller en trappljustimer av modell EBERLE ITZ 36 och ett slags tidsur? av märke Malmbergs. Artikelnummer okänt.
Båda två tycks användas tillsammans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till trappautomaten har du ju ett bra kopplinsschema, så till det kan du nog knappast få nått mer. Har du ingen aning om hur dom fungerar så sluter utgången när man trycker på knappen mellan 4 o 5 för att sedan vara sluten tills den inställda tiden gått.
Angående uret kan det vara lite knepigare för dom brukar ha lite "egna" sätt att programmeras, i värsta fall får du köpa ett nytt för några hundringar som har programeringsanvisningarna kvar.
Angående uret kan det vara lite knepigare för dom brukar ha lite "egna" sätt att programmeras, i värsta fall får du köpa ett nytt för några hundringar som har programeringsanvisningarna kvar.
Elmont, kopplingsschemat säger bara hur det rent elektriskt är kopplat inne i burken. Inget om handhavandet.
"Trycker på knappen mellan 4 och 5" skriver du. Vilken knapp syftar du på? Finns ingen knapp man kan trycka på.
Enda reglagen är skjutknappen samt vredet.
Siffrorna på framsidan anger bara var ledningarna skall kopplas in på baksidan enligt schemat.
Jag tolkar reglaget som 0= lyset släckt. Ifylld punkt= lyset tänt enligt inställt värde. Lampa= lyset lyser hela tiden.
Men det underliga är att det lyser hela tiden oavsett var reglaget står. Dessutom börjar det surra infernaliskt i burken vid läge "ifylld punkt" och "lampa". Och vad den andra timern gör vet jag inte. Kanske den kan ställas in så att den första burken bara fungerar vissa timmar på dygnet, annars är det släckt typ på dagen.
men allt detta blir bara gissningar så länge jag inte har någon bruksanvisning till de bägge.
"Trycker på knappen mellan 4 och 5" skriver du. Vilken knapp syftar du på? Finns ingen knapp man kan trycka på.
Enda reglagen är skjutknappen samt vredet.
Siffrorna på framsidan anger bara var ledningarna skall kopplas in på baksidan enligt schemat.
Jag tolkar reglaget som 0= lyset släckt. Ifylld punkt= lyset tänt enligt inställt värde. Lampa= lyset lyser hela tiden.
Men det underliga är att det lyser hela tiden oavsett var reglaget står. Dessutom börjar det surra infernaliskt i burken vid läge "ifylld punkt" och "lampa". Och vad den andra timern gör vet jag inte. Kanske den kan ställas in så att den första burken bara fungerar vissa timmar på dygnet, annars är det släckt typ på dagen.
men allt detta blir bara gissningar så länge jag inte har någon bruksanvisning till de bägge.
Säkert kopplat så att tiduret sätter tiden för fast sken, när tiduret är av så används trappautomaten. Med oprogrammerat tidur är det reläet draget.
Isf. Lyser det konstant oavsett läge på trappautomaten.
Men det enklaste är ju att kolla och mäta hur det är kopplat.
Isf. Lyser det konstant oavsett läge på trappautomaten.
Men det enklaste är ju att kolla och mäta hur det är kopplat.
Om du inte kan tyda kopplingsschemat för trappautomaten så blir det så klart lite svårare för jag tror inte att det följer med nån mer omfattande bruksanvisning då en trappautomat är en rätt grundläggande "apparat" som alla som jobbar som elektriker lätt ska kunna koppla in.
Och eftersom det är behörighets OCH kunskapskrävande kanske du ska ta hjälp av en fackman för helt tydligt saknar du baskunskaperna.
Och eftersom det är behörighets OCH kunskapskrävande kanske du ska ta hjälp av en fackman för helt tydligt saknar du baskunskaperna.
Vad styr de för något? Är det en privatbostad eller i ett flerfamiljshus?
Jag håller med vad det gäller funktionen på trappautomaten. Lampa= lyse på. Pricken = tider, 0= lampa släckt.
Är se två ihopkopplade? Hur?
Jag håller med vad det gäller funktionen på trappautomaten. Lampa= lyse på. Pricken = tider, 0= lampa släckt.
Är se två ihopkopplade? Hur?
Ja, jag saknar baskunskaper om just dessa två apparater. Det är ju därför jag frågar här med förhoppning om att få ett svar.
Jag tror vi kan enas om trappautomatens olika lägen och vad de gör. Nu gäller det att klura ut hur den andra skall programmeras. Det verkar som ingen här hittills känner igen den eller vet hur man programmerar den. Får väl testa lite eller naturligtvis kontakta en elektriker. Det kan nog bli lite klurigare att göra själv. Det finns ju ett "mode"-läge och säkerligen olika symboler för olika funktioner som kommer fram i displayen så en bruksanvisning vore önskvärt. De styr trapphusbelysningen i ett flerfamiljshus.
Jag tror vi kan enas om trappautomatens olika lägen och vad de gör. Nu gäller det att klura ut hur den andra skall programmeras. Det verkar som ingen här hittills känner igen den eller vet hur man programmerar den. Får väl testa lite eller naturligtvis kontakta en elektriker. Det kan nog bli lite klurigare att göra själv. Det finns ju ett "mode"-läge och säkerligen olika symboler för olika funktioner som kommer fram i displayen så en bruksanvisning vore önskvärt. De styr trapphusbelysningen i ett flerfamiljshus.
Att det surrar i trappautomaten när den ställs i aktivt läge kan tyda på att knappen/knapparna mellan 4-5 ligger slutna felaktigt hela tiden, prova att lossa tråden till tex 5 och testa sen igen. Den kan ju också vara sönder inte så konstigt i kraft av dess troliga ålder, bör vara tidigt 80-tal om man ser till märkning 220 V dvs före spänningshöjningen till 230 V.
Att det lyser oberoende läge på omkopplaren hittar du troligtvis genom uret, det ligger nog som nämnts parallellt med utgången på automaten för ständigt ljus tidig kväll e.dyl. Och det kan du ju kolla nu med tillgång till manualen genom att ställa det manuellt från.
Att det lyser oberoende läge på omkopplaren hittar du troligtvis genom uret, det ligger nog som nämnts parallellt med utgången på automaten för ständigt ljus tidig kväll e.dyl. Och det kan du ju kolla nu med tillgång till manualen genom att ställa det manuellt från.
Ett mycket vanligt fel som gör att det lyser hela tiden är att någon knapp är trasig och är sluten hela tiden, ungefär samma problem kan man få om man satt i små glödlampor i tryckknapparna i stället för glimlampor.
Har kollat upp alla tryckknappar i trapphuset. En verkar mysko. Den är intryckt så knappen är inne i höljet.
Dock lyser den och släcks när man trycker in den så funktionen verkar vara riktig men man vet inte.
Skall ta bort höljet och kolla lite mer noga när jag får bättre tid.
Dock lyser den och släcks när man trycker in den så funktionen verkar vara riktig men man vet inte.
Skall ta bort höljet och kolla lite mer noga när jag får bättre tid.