6 557 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Behövs Dali när man kör knx?
Jag håller på och installerar KNX och har hittills valt det alternativ som inte varit Dali när man kunnat välja (efter att någon sagt att det inte behövdes). Men, idag sa en lampsäljare att det är jättedumt att inte välja Dali eftersom de transformatorerna låter mycket mindre än "vanliga". Stämmer det? Brukar folk köra Dali även när de har ett knx-system?
En knx / Dali-gateway kostar ju en slant men när man väl har den blir det väldigt enkelt och kostnadseffektivt att bygga ut anläggningen med t.ex.LED-belysning.
Om man då väljer LED-drivers med Dali-gränssnitt till sin LED-belysning kan man direkt styra belysningsgrupperna med knx-telegram. (switch, dim, ljusvärde)
Man behöver alltså inte andra knx-moduler (dimmers, switchar) vilket gör det förhållandevis billigt att bygga ut anläggningen med LED-belysning.
Man kan även styra annan typ av belysning med Dali. Det finns t.ex. elektroniska transformatorer för halogen som har Dali-gränssnitt och HF-don för lysrör.
Alltså, det kan vara en god idé att komplettera en knx-anläggning med en Dali-gateway om man tror sig ha nytta av just Dali-protokollet.
Utvecklingen inom LED rusar ju på och det finns ju sedan länge drivers med Dali-gränssnitt.
Om man då väljer LED-drivers med Dali-gränssnitt till sin LED-belysning kan man direkt styra belysningsgrupperna med knx-telegram. (switch, dim, ljusvärde)
Man behöver alltså inte andra knx-moduler (dimmers, switchar) vilket gör det förhållandevis billigt att bygga ut anläggningen med LED-belysning.
Man kan även styra annan typ av belysning med Dali. Det finns t.ex. elektroniska transformatorer för halogen som har Dali-gränssnitt och HF-don för lysrör.
Alltså, det kan vara en god idé att komplettera en knx-anläggning med en Dali-gateway om man tror sig ha nytta av just Dali-protokollet.
Utvecklingen inom LED rusar ju på och det finns ju sedan länge drivers med Dali-gränssnitt.
Redigerat:
KNX och DALI är en underbar kombination.
En DALI gateway kostar runt 6000 :- och med den kan du styra upp till 64 olika lampor eller 16 grupper vanligtvis.
Det enda du behöver är att köpa DALI drivdon till dina lampor.
Du syr då dalibussen till samtliga drivdron runt om i huset, istället för att som tex vid 1-10V behöva dra en egen styrtråd till varje drivdonsgrupp du vill styra separat.
DALI är lätt värt det enligt mig, speciellt om du skall ha många olika belysningsgrupper.
En DALI gateway kostar runt 6000 :- och med den kan du styra upp till 64 olika lampor eller 16 grupper vanligtvis.
Det enda du behöver är att köpa DALI drivdon till dina lampor.
Du syr då dalibussen till samtliga drivdron runt om i huset, istället för att som tex vid 1-10V behöva dra en egen styrtråd till varje drivdonsgrupp du vill styra separat.
DALI är lätt värt det enligt mig, speciellt om du skall ha många olika belysningsgrupper.
Helt otroligt att de som hjälpt mig att designa elen inte sagt det tidigare (speciellt eftersom jag har ont om plats att dra rör så allt som kunnat begränsa antalet trådar hade varit till god hjälp). Styr Dali endast led eller även Halogen (jag har mest halogen för närvarande, men åtminstone 7+ grupper med led-lampor).
Klicka här för att svara