Hej!
Ska koppla in ett element som elektrikern kopplade ur för ett par månader sen. Hur ska jag koppla?
Ska jag köpa sockerbitar för att kunna koppla in de två blåa kablarna från centralen plus den blåa färgen från elementet? Den nuvarande sockerbiten/kopplingen får jag inte in alla tre kablar i...
Är det två kablar från centralen för att det är 400V?
Ska koppla in ett element som elektrikern kopplade ur för ett par månader sen. Hur ska jag koppla?
Ska jag köpa sockerbitar för att kunna koppla in de två blåa kablarna från centralen plus den blåa färgen från elementet? Den nuvarande sockerbiten/kopplingen får jag inte in alla tre kablar i...
Är det två kablar från centralen för att det är 400V?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vad är det du tycker är oklart? Om elementet och dosan på bild är detsamma som var monterat på platsen tidigare, och inga ändringar gjorts i den fasta anläggningen, då kan man koppla färg mot färg. Annars behöver man veta mer.
Du har sannolikt en vidarekoppling till flera element på samma slinga, därav dubbla ledare. Du kan säkert se att de går ut i olika rör åt varsitt håll.
Det är inga problem att få plats med tre ledare i en U-båt. Men ett kanske bättre alternativ är Wago 222 som finns t.ex på Clas. Se bara till att skala ledarna tillräckligt långt och utan att skada kardelerna.
Du har sannolikt en vidarekoppling till flera element på samma slinga, därav dubbla ledare. Du kan säkert se att de går ut i olika rör åt varsitt håll.
Det är inga problem att få plats med tre ledare i en U-båt. Men ett kanske bättre alternativ är Wago 222 som finns t.ex på Clas. Se bara till att skala ledarna tillräckligt långt och utan att skada kardelerna.
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Jag kan inget om element, men det ser ut som om ubåtarna bara har använts tillfälligt av elektrikern. Detta bl a för att de korta ledarna verkar ha alldeles för liten diameter (jämfört med de andra). De har nog bara satts där för att det ska vara lätt att koppla in elementet igen. Kolla om du kan koppla in de dubbla ledarna direkt till elementet där de tunna sitter nu. Eller tänker jag helt fel?
Edit: annars ska det precis som Bo.Siltberg skriver gå alldeles utmärkt att få plats med tre ledare i en ubåt.
Edit: annars ska det precis som Bo.Siltberg skriver gå alldeles utmärkt att få plats med tre ledare i en ubåt.
Redigerat:
Mät om det är följande spänningar.
Svart- blå 400 V
Svart- gul/grön 230 V
Blå - gul/grön 230 V
Den blå färgen indikerar att det är en nolla, i så fall är det 230 V svart - blå. Det är bara när det är en kabel av t.ex. EKK typ som blå får användas som fasledare.
Kablarna som är monterade i dosan är förmodligen EK 1,5 från en EKK 3 G 1,5.
Kablarna i väggen är sannolikt FK 1,5 .
Svart- blå 400 V
Svart- gul/grön 230 V
Blå - gul/grön 230 V
Den blå färgen indikerar att det är en nolla, i så fall är det 230 V svart - blå. Det är bara när det är en kabel av t.ex. EKK typ som blå får användas som fasledare.
Kablarna som är monterade i dosan är förmodligen EK 1,5 från en EKK 3 G 1,5.
Kablarna i väggen är sannolikt FK 1,5 .
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Olika ledarareor kan nog hänföras till en synvilla pga olika avstånd på bilden.
Att skarva ledarna på terminalen till radiatorn kan visst låta sig göras, om dessa terminaler är lämpliga för det. Allmänt ser jag det dock som bättre att använda avsedda don för skarvning och att endast mata dosan för elementet med de trådar det skall ha.
Jag ser tecken på att dessa tre varit skarvade med tomtehattar tidigare, varför elektrikern klippt bort dem och satt en U-båt.
Som sagt, om ingenting har rörts eller ändrats så går det gamla elementet att koppla in. Annars behöver man kontrollera lite först.
Att skarva ledarna på terminalen till radiatorn kan visst låta sig göras, om dessa terminaler är lämpliga för det. Allmänt ser jag det dock som bättre att använda avsedda don för skarvning och att endast mata dosan för elementet med de trådar det skall ha.
Jag ser tecken på att dessa tre varit skarvade med tomtehattar tidigare, varför elektrikern klippt bort dem och satt en U-båt.
Som sagt, om ingenting har rörts eller ändrats så går det gamla elementet att koppla in. Annars behöver man kontrollera lite först.
Kan meddela att det funkade fint att koppla in samma färger in ubåtarna igen. Dem andra sladdarna gick vidare för ett annat rums element också. Tack för alla svar!
Klicka här för att svara