Kanske har det nya aggregatet hamnat högre upp på väggen så att termostaten sitter högre och slår av "för tidigt"?

Det låter konstigt att det inte blir tillräckligt varm med allt är ju relativt. Vår bastu är ca 10 m3 och vi har ett Harvia aggregat och jag gissar att effekten är 6 eller 8 kw och efter en timme så är lavarna brännheta och med lite vatten så blir det mer än tillräckligt. Och jag tror inte ens vi har på max så att det inte blir varm efter två timmar låter märkligt.

Jag har också tänkt på om det kan vara det att aggregatet sitter lite för högt upp, det förra aggregatet satt någit lägre ned.

Iaf, jag kontaktade K-rauta, och nu lite senare så ringde Harvia upp mig. Och dom säger att det var K-rauta som sålde ett för svagt aggregat(?!) eftersom jag tydligt sa att jag ville att bastun skulle kunna bli 95 grader! Ett aggregat med 6 kw ska bara bli 75 menar Harvia, stämmer detta??? Jag skulle alltså ha köpt ett aggregat på 8 kw???

Jag känner mig superchockad! Jag berättade för Harvia att vårat förra också var på 6 kw, men han menade att aggregaten på 70-talet egentligen var något starkare ...

Jag kunde iaf testa och se om aggregatet fungerade, för om jag tar tid och kollar temperaturen och bastun slår av sig efter 20 min och vid 50 grader så är det visst aggregatet som är fel på, men han menar oavsett att aggregatet är för svagt om man vill att det ska bli riktigt varmt.

Hur ser ni på detta??? Han hos Harvia verkade verkligen ha koll, det är bara det att han sa emot allt jag trodde stämde... :confused:

J
Det lät konstigt, alla aggregat ska väl kunna bli lika varma, man anpassar ju aggregatet efter hur stor bastu man har.
Står det inget på kartongen om hur stor bastu man kan använda det i?

Fråga om inte K-rauta kan byta ut aggregatet till ett större, utan merkostnad (el för en liten summa), eftersom det ju är dom som rekommenderat dig just det aggregatet?

Precis, men enligt Harvia så verkar det som att aggregatet/bastun inte ska bli varmare än max 80, vilket i sig känns knepigt. Aggregatet är på 6 kw för ett 5-8 m3 rum. Å andra sidan så står det inte hur varmt det ska bli, vilket också är dumt! Det slutar nog med att jag får byta ut aggregatet mot ett på 8 kw, betala mellanskillnaden och så får K-rauta stå för elektriken som tar ner det gamla och sätter upp det nya.

Tack alla för kommanter och hjälp, jag tycker att Byggahus är ett bra forum med hyggligt folk! :)

BastuEntusiastisk skrev:
...
Iaf, jag kontaktade K-rauta, och nu lite senare så ringde Harvia upp mig. Och dom säger att det var K-rauta som sålde ett för svagt aggregat(?!) eftersom jag tydligt sa att jag ville att bastun skulle kunna bli 95 grader! Ett aggregat med 6 kw ska bara bli 75 menar Harvia, stämmer detta??? Jag skulle alltså ha köpt ett aggregat på 8 kw???

Jag känner mig superchockad! Jag berättade för Harvia att vårat förra också var på 6 kw, men han menade att aggregaten på 70-talet egentligen var något starkare ...

Jag kunde iaf testa och se om aggregatet fungerade, för om jag tar tid och kollar temperaturen och bastun slår av sig efter 20 min och vid 50 grader så är det visst aggregatet som är fel på, men han menar oavsett att aggregatet är för svagt om man vill att det ska bli riktigt varmt.

Hur ser ni på detta??? Han hos Harvia verkade verkligen ha koll, det är bara det att han sa emot allt jag trodde stämde... :confused:
Eftersom du ser att elementet inte är ständigt påslaget så är det termostaten (eller ett allvarligt fel på elen, men det tror jag inte) som stryper effekten och begränsar värmen.

Det finns ingen fysiklag som säger att maximal bastutemperatur begränsas av aggregatets nominella effekt i sig själv. Temperaturen begränsas av den levererade effekten i kombination med värmeförlusterna. Ett aggregat på 0.1kW kan användas till en bastu med rätt isolering (airogel, lite dyrt men isolerar "bra").

Dock kan givetvis Harvia bestämt sig för att deras 6kW aggregat inte bör användas i temperaturer över 75℃, antingen av marknadsskäl (dom som vill basta varmt kan gott betala mer pengar) eller av konstruktionsskäl (material i aggregatet kan ha valts så att dom ej tål högre temperaturer under lång tid) och därför medvetet satt in en "klen" termostat.

Men det låter faktiskt osannolikt.

Jag skulle leta i manualen och se om den anger någon maxtemperatur.

Var har du monterat termostat-sensorn?

Det är inte en fas som gått eller att det finns nån uteluftsventil som står öppen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.