Hej.

Jag skulle koppla in lampa häromdagen och skulle enbart se om stickkontakten räckte - hade inget i andra änden. Trodde elen var av men icke!
Började blixtra och jordbrukaren o automatsäkringen gick .
(Vet det var dumt!)

Men nu när jag tagit upp säkringen funkar varken så funkar varken de uttag, lampor eller spis.
Kyl o frys funkar.

Bor i en hyresrätt så ska ringa hyresvärden. Men vad kan felet vara?

Huvudsäkringen kanske!

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vart hittar man oftast denna? 😊

S
Där du har elmätaren :) Det ska vara 3 säkringar som sitter frånskilt från övriga elcentralen. Troligtvis ihop med "blocket" som mätaren sitter på.

• Gilla
Clarabella
  • Laddar…
I lägenhet behöver inte huvudsäkringarna sitta i lägenheten. I min gamla satt dem i källaren

• Gilla
Clarabella
  • Laddar…
Är det något mer än kyl och frys som fungerar? Har du någon jordfelsbrytare? Det förekommer att kyl och frys läggs på en egen jordfelsbrytare eller utanför den.

Har en elcentral i källaren så misstänker att de sitter där? Dock låst så kommer inte in..

Spisen funkar på 2 plattor. När jag har ena plattan på 3an fungerar även allt annat men enbart när spisen är på

Ett uttag i köket fungerar även. Har jordfelsbrytare men kyl o frys är kopplad till denna med vad jag kan se

Det är högst troligt en huvudsäkring. Jag vet inte varför hyresvärdarna envisas med att ha elmätarna inlåsta... Inte kul om det händer på kvällen eller en helg.

Lampor som bara fungerar när spisen är på är en mycket stark indikation på att en huvudsäkring gått.

C
Müssli skrev:
Jag vet inte varför hyresvärdarna envisas med att ha elmätarna inlåsta...
Den traditionen uppstod nog av rent praktiska skäl innan fjärravläsning fanns. Inte så kul att behöva ta ledigt från jobbet för att släppa in "the meter man", mycket enklare att ha mätarna samlade i ett gemensamt utrymme. Att man sedan låser in dem är väl helt enkelt för att undvika att folk håller på mixtrar med anläggningen, j-las med andras huvudströmbrytare m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.