Hej jag är i färd med att byta central, dels för att jag drar om all el och dels för att den nuvarande har ett sönderklippt lock och är allmänt ful. Men jag vet inte riktigt vad jag ska byta till nuvarande central är ~33cm bred och 25cm hög. Det som gör det knepigt är att i nuvarande central kommer alla rör ut genom väggen i toppen av centralen, vilket gör att jag måste ha en central där det går att göra likadant, se bild.
(Bilden är varken skalenlig eller korrekt med antalet säkringar och rör men det ger en bild vad jag menar iaf.)
Dom orangea sträcken föreställer då alltså rör.
Jag har kikat lite Hager Gamma 2x18moduler då den är bred nog men jag är lite fundersam om det verkligen går att ta in kablar via baksidan på den? Andra förslag tas tacksamt emot!
mvh
Jesper
(Bilden är varken skalenlig eller korrekt med antalet säkringar och rör men det ger en bild vad jag menar iaf.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom orangea sträcken föreställer då alltså rör.
Jag har kikat lite Hager Gamma 2x18moduler då den är bred nog men jag är lite fundersam om det verkligen går att ta in kablar via baksidan på den? Andra förslag tas tacksamt emot!
mvh
Jesper
Är du begränsad i höjd för den nya centralen? Att du tittar på Hager Gamma antyder att du inte är det. Jag skulle välja den, det är en bra central. En vanlig ersättare för gamla diazedcentraler är annars Eldon DB(Q) som är bredare än de flesta normcentraler (upp till 26 moduler). Nackdelen med den är att den är väldigt grund vilket gör att kopplingsutrymmet bakom skenorna är väldigt begränsat.
Jag har en av varje och så här i efterhand hade jag nog hellre tagit en fyraraders Hager Gamma.
Jag har en av varje och så här i efterhand hade jag nog hellre tagit en fyraraders Hager Gamma.
Medlem
· Blekinge
· 12 265 inlägg
Och två eller tre för huvudbrytaren. Och reserv är alltid bra att ha. Eller ett tidsur
Om höjden inte är någon begränsning skulle jag satsa på en tre eller till och med fyraraders gamma med 18 moduler i varje rad. Om du tar en fyraraders så kan du använda översta radens utrymme till att släppa ut rören ur väggen. Du kan ta loss DIN-skenan så blir det lättare att koppla. Naturligtvis ska det vara täcklock på dessa modulplatser. Sen har du 54 modulplatser kvar till ditt förfogande, borde täcka alla nuvarande och framtida behov med lätthet.
Klicka här för att svara