13 127 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
jorda armeringsnät i badrum med golvvärme?
Sida 1 av 2
Hej! har läst olika svar i trådar fram och tillbaka. Jag ska flytspackla ett litet badrum på 2,5m2. Det kommer bli tunt(2,5mm) armeringnät ingjutet och ovanpå detta ska elgolvvärme buntas fast.
Elektrikern säger att nätet ej behöver jordas. Blir frågande nu när jag läst gamla trådar som inte igentligen ger entydigt svar. Armeringen kommer man ju inte kunna komma i kontakt med om det nu inte läcker genom tätskikt och flytspackel.
Och hur ska man kunna jorda detta i nuläget om man nu måste? Ta en extra jord(1,5mm) från apparatdosan frånl termostaten ner i röret med värmeslingan och gå ut med den där röret slutar vid början vid golv och fästa den på något sätt i nätet....?
mvh
Elektrikern säger att nätet ej behöver jordas. Blir frågande nu när jag läst gamla trådar som inte igentligen ger entydigt svar. Armeringen kommer man ju inte kunna komma i kontakt med om det nu inte läcker genom tätskikt och flytspackel.
Och hur ska man kunna jorda detta i nuläget om man nu måste? Ta en extra jord(1,5mm) från apparatdosan frånl termostaten ner i röret med värmeslingan och gå ut med den där röret slutar vid början vid golv och fästa den på något sätt i nätet....?
mvh
Enligt nya Elinstallationsreglerna..
Dvs: Om armeringen/nätet är "berörbart" eller om det ligger ovanpå golvvärmeslingan så ska den kopplas ihop med den övriga "kompletterande skyddsutjämningen" i badrummet.SS436 40 00 Utgåva 2 skrev:415.2.1
Kompletterande skyddsutjämning ska innefatta alla samtidigt berörbara utsatta delar hos den fast installerade materielen och främmande ledande delar samt, där så är möjligt, armeringen i betongen.
Skyddsutjämningssystem ska anslutas till skyddsledare hos all materiel, inklusive sådan som är ansluten till uttag.
701.55.01 Golvvärmesystem
Följande fordringar gäller som tillägg:
Som elektriska golvvärmesystem ska endast värmekablar eller värmefolier enligt relevant produktstandard användas förutsatt att de är täckta av antingen en metallmantel, ett metallhölje eller ett metallnät. Metallnätet, metallmanteln eller metallhöljet ska anslutas till den matande kretsens skyddsledare. Överensstämmelse med den sistnämnda fordringen är inte obligatorisk om skyddsåtgärden SELV används för golvvärmesystemet.
För golvvärmesystem är inte skyddsåtgärden skyddsseparation tillåten.
753.415.2 Tilläggsskydd: Kompletterande skyddsutjämning
Följande fordring gäller som tillägg:
Där en ledande folie eller ett metallnät finns monterat ovanför golvvärmeelementet eller under takvärmeelementet ska folien/nätet anslutas till skyddsutjämningssystemet.
Redigerat:
Tycker nog att det framgår tydligt att armeringen skall jordas eftersom TS har möjlighet att göra det.Rrrrr skrev:Enligt nya Elinstallationsreglerna
415.2.1
Kompletterande skyddsutjämning ska innefatta alla samtidigt berörbara utsatta delar hos den fast installerade materielen och främmande ledande delar samt, där så är möjligt, armeringen i betongen.
Skyddsutjämningssystem ska anslutas till skyddsledare hos all materiel, inklusive sådan som är ansluten till uttag.
Redigerat:
Står väll iofs bara att det är armeringen i betongen, är en definitionsfråga om ett armeringsnät i flytspackel är det man hänvisar till här.mycke_nu skrev:
Min bedömning är att de flesta värmekabel installationer i badrum görs med armeringsnät i flytspackel och jag tror endast en ytterst liten del av dessa armeringsnät blir jordade.
Ja en 1,5mm2 gröngul ledare tvinnas fast i armeringsnätet. Gärna lödas också om kopplingen skall vara av något riktigt värde... Sedan drar du upp jordledaren med kallkabeln till dosan där de kopplas samman med skyddsjorden.per-o skrev:
Nu har jag inte tillgång till det kompletta regelverket, men det borde inte även stå att armeringen skall potentialutjämnas (med 6 mm ledare)?
Kompletterande utjämning är ju endast till för att ta hand om lokala potentialskillnader mellan olika skyddsjordade och potentialutjämnade objekt.
Kompletterande utjämning är ju endast till för att ta hand om lokala potentialskillnader mellan olika skyddsjordade och potentialutjämnade objekt.
Tackar för svaren! Det lutar åt att det blir en jordkabel 1,5mm2 i detta fall som jordas i nätet som tar samma rör till golvet som kallkabel. Borde ju vara bättre än ingenting(?) eller kan det bli knas om det jordas...? Vad jag förstår så är jorden tvinnad som en mantel innanför ytterhöljet i denna värmekabel(t2blå).Om nu denna skulle skava mot armeringen som känns ganska otroligt så borde jorden alltid få kontakt först med armeringen iaf.Jag kanske tänker fel...? Jordfelsbrytare finns naturligtvis också. 6mm kabel blir svårt att få till ända till centralen i detta fall.
Minsta area för ledare:
2,5mm² om den är mekaniskt skyddad (kan man väl säga att den är om den är ingjuten?)
6mm² om den ligger "öppet" och ej är skyddad mot mekanisk åverkan.
Vid "kompletterande skyddsutjämning" så räcker det med att dra ihop allt till rummets befintliga jordledning (1,5mm²). Man behöver ej dra en ändå till centralen.
2,5mm² om den är mekaniskt skyddad (kan man väl säga att den är om den är ingjuten?)
Vid "kompletterande skyddsutjämning" så räcker det med att dra ihop allt till rummets befintliga jordledning (1,5mm²). Man behöver ej dra en ändå till centralen.
Bra!
Jag kör på detta. Dvs. det blir jordat med 1,5mm2 . Så får det bli!
Men måste bara slutligen fråga, finns det någon nackdel/risk med att jorda, eller jorda med ganska klen kabel som i detta fall 1,5mm2 ?
Trevlig helg!
Jag kör på detta. Dvs. det blir jordat med 1,5mm2 . Så får det bli!
Men måste bara slutligen fråga, finns det någon nackdel/risk med att jorda, eller jorda med ganska klen kabel som i detta fall 1,5mm2 ?
Trevlig helg!
Dels handlar det om mekanisk hållfasthet, dels om elektrisk ledningsförmåga.
Blir det fel på golvvärmen räcker 1,5 mm2 mer än väl, men slår blixten ner kan det bli obehagligt att stå i duschen.
Blir det fel på golvvärmen räcker 1,5 mm2 mer än väl, men slår blixten ner kan det bli obehagligt att stå i duschen.
Ska man alltså dra 2.5mm2 från armeringen till närmsta jordpunkt även om närmsta eljord i sig bara är 1,5mm2, eller?Rrrrr skrev:Minsta area för ledare:
Det verkar dumsnålt att dra 1,5mm2 om man kan dra 2,5mm2. Den dag man installerar ett bubbelbadkar som ska ha mer än 10A och därför drar 2.5mm2 till badkaret så är 1,5mm2 till armeringen plötsligt fel (som jag tolkar det).
Man får skilja på skyddsutjämning och kompletterande skyddsutjämning.
Vid skyddsutujämning dras en ledare till PU-skenan vid centralen (jag brukar använda 6 mm2).
Det är dock inte alltid detta räcker, så i tex badrum har man dessutom kompletterande skyddsutjämning vilken förbinder utsatta föremål med varandra lokalt i rummet. Denna kompletterande utjämning kan utföras med 1,5 mm2 och anses vara uppfylld om anslutna apparater har normal skyddsjord. Övriga utsatta detaljer kräver en separat utjämningsledare.
Vid skyddsutujämning dras en ledare till PU-skenan vid centralen (jag brukar använda 6 mm2).
Det är dock inte alltid detta räcker, så i tex badrum har man dessutom kompletterande skyddsutjämning vilken förbinder utsatta föremål med varandra lokalt i rummet. Denna kompletterande utjämning kan utföras med 1,5 mm2 och anses vara uppfylld om anslutna apparater har normal skyddsjord. Övriga utsatta detaljer kräver en separat utjämningsledare.
Nej.. Minst 2,5mm² om den är mekaniskt skyddad. Och minst 6mm² om den ska vara "öppen".mycke_nu skrev:
Den får däremot kopplas ihop med badrummets befintliga grupp, även om denna är 1,5mm²
Antar att det har med mekanisk hållfasthet att göra, och inte ledningsförmågan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 849 inlägg
Ja, skyddsutjämningen i sig kräver en area som är minst lika stor som de skyddsledare den kopplas in mot (544.2).
Men denna skyddsutjämningsledare ingår ju sällan i matande kabel, utan är en separat framdragen skyddsledare, kabel eller ledare.
Då träder 543.1.3 in som kräver en minsta area på 2.5 mm2 om den är mekaniskt skyddad (kabel eller ledare i rör) eller 4 mm2 (oskyddad ledare).
Men denna skyddsutjämningsledare ingår ju sällan i matande kabel, utan är en separat framdragen skyddsledare, kabel eller ledare.
Då träder 543.1.3 in som kräver en minsta area på 2.5 mm2 om den är mekaniskt skyddad (kabel eller ledare i rör) eller 4 mm2 (oskyddad ledare).
Jag vet att detta är en gammal tråd men som sagt är frågan inte helt lätt att förstå. Ska man även jorda armeringsnätet i golvet om man har vattenburen golvvärme? Armeringen kan inte få kontakt med något efter som det ligger ingjutet i flytspackel.
Nu för tiden är ju även vattenrören i plast men blandaren i metall, den ska väll inte behövas jordas då? Gäller inte samma princip på en blandare som på armeringsnätet i golvet?
Nu för tiden är ju även vattenrören i plast men blandaren i metall, den ska väll inte behövas jordas då? Gäller inte samma princip på en blandare som på armeringsnätet i golvet?
Redigerat: