3 607 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Dra el i plåtcontainer
Jo som rubriken lyder har jag alltså tänkt dra el i en gammal container för att använda som redskapskjul. Men hur går man tillväga rent praktiskt då jag antar att man måste jorda hela containern?
Då containern blir mobil kommer intaget att ske genom ett 16A CEE-intag för 230V typ: http://www.elbutik.se/product.html/vaggintag-cee-16a-2polj?category_id=2136
Då jag vill kunna gå från vanlig stickpropp till intaget tänk typ mindre elverk, använda eluttag i bef byggnader osv.
Det kommer handla om främst belysning men även 2-4 uttag för laddning av apparater så dvs ingen belastning i stort sett.
Men gärna tips på hur man gör det säkert så man inte gör hela containern livsfarlig.
mvh
Jesper
Då containern blir mobil kommer intaget att ske genom ett 16A CEE-intag för 230V typ: http://www.elbutik.se/product.html/vaggintag-cee-16a-2polj?category_id=2136
Då jag vill kunna gå från vanlig stickpropp till intaget tänk typ mindre elverk, använda eluttag i bef byggnader osv.
Det kommer handla om främst belysning men även 2-4 uttag för laddning av apparater så dvs ingen belastning i stort sett.
Men gärna tips på hur man gör det säkert så man inte gör hela containern livsfarlig.
mvh
Jesper
Det är viktigt att containern är jordad tillsammans med skyddsjorden. Det vill säga en skyddsledare mellan plåthöljet och inkommande skyddsjord. Jordfelsbrytare är en självklarhet i dessa miljöer. Jag tror även att du skall montera en tvåpoliga automatsäkring ( lite osäker om det krävs)
Elverk skall jordas med jordspett.
Det viktiga är potentialutjämningen mellan alla metalldelar D.V.S stålväggar , dörrar och maskinernas apparat höljen m.m. Risken för elschock föreligger endast om man har en potentialskillnad mellan t.ex stålväggar och maskińhölje. Genom att förbinda dessa elektriskt kan denna risk inte uppkomma.
Ojordade uttag får överhuvudtaget inte förkomma i denna miljö. Alla apparater måste ha skyddsklass 1 eller 2.
Detaljerna kring elverken kan GK 100 bra.
Det viktiga är potentialutjämningen mellan alla metalldelar D.V.S stålväggar , dörrar och maskinernas apparat höljen m.m. Risken för elschock föreligger endast om man har en potentialskillnad mellan t.ex stålväggar och maskińhölje. Genom att förbinda dessa elektriskt kan denna risk inte uppkomma.
Ojordade uttag får överhuvudtaget inte förkomma i denna miljö. Alla apparater måste ha skyddsklass 1 eller 2.
Detaljerna kring elverken kan GK 100 bra.
Okej tack för svar!
En bit typ 6mm2 jordkabel mellan containerns alla delar bör ju funka kalas.
Att elverk ska jordas med spett är något jag hört men aldrig sett praktiseras hur funkar jordningen om det inte används?
En bit typ 6mm2 jordkabel mellan containerns alla delar bör ju funka kalas.
Att elverk ska jordas med spett är något jag hört men aldrig sett praktiseras hur funkar jordningen om det inte används?
Jordspettets uppgift är för att få elverkets jordfelsövervakning att fungera vid en enpolig jordslutning t.ex en skadad fasledare som får kontakt med ett järnstaket. Utan spett upptäcks inte detta fel och marken och apparat höljen kan få olika potential.
I den här frågan är jag lite osäker. eftersom jag inte kan generatorns interna jordningsystem (IT, TN-S ,115 x)??
I den här frågan är jag lite osäker. eftersom jag inte kan generatorns interna jordningsystem (IT, TN-S ,115 x)??
Verkar vettigt om du gör som Tobbe_3 skriver, dvs CEE-intag till liten kapsling på insidan med tvåpolig JFB och tvåpolig dvärgbrytare som du tar ut från vidare till vad du nu vill ha i containern. Se till att du får en bra förbindning från jord i denna inkommande anslutning till stommen och övriga delar som är lämpliga att binda ihop. Då har du ett bra utgångsläge oberoende om du matar via ordinarie nät eller något generatoraggregat.
Kör du via generator ska du se till att den är ansluten till "jord", normalt är det ju ett litet spett och det är något man inte bör fuska med även om det ofta görs. Men viktigare i detta fallet kanske är att du ordnar en tex bult i containern som du kopplar samman med aggregatets yttre jordanslutning via egen ledare. Då har de olika skyddsåtgärderna en bra möjlighet att fungera oavsett hur de är tänkta och utförda i aggregatet.
Kör du via generator ska du se till att den är ansluten till "jord", normalt är det ju ett litet spett och det är något man inte bör fuska med även om det ofta görs. Men viktigare i detta fallet kanske är att du ordnar en tex bult i containern som du kopplar samman med aggregatets yttre jordanslutning via egen ledare. Då har de olika skyddsåtgärderna en bra möjlighet att fungera oavsett hur de är tänkta och utförda i aggregatet.
Klicka här för att svara