Jag har blivit med nytt avlopp med tryckinfiltration vilket betyder att det sitter en Grundfos 1-fas pump i 3-kammarbrunnen/slamavskiljaren som pumpar ut .
Jag undrar nu hur pumen bör anslutas.
1) Dra ut en kabel till brunnen och montera ett uttag i stigarröret.
2) Dra ut en kabel till brunnen och montera en IP65 säkerhetsbrytare i stigarröret.
3) Skarva pumpens kabel (skarv kommer i kabelsyddsröret) och dra fram den till en bod 25m från pumpen och montera en säkerhetsbrytare på utsidan av boden.
Pumpen kommer med en RDOE H07RN-F 3G1,0mm2, bör den i så fall skarvas med RDO HO5RN-F 3G1,0mm2 eller en H07RN-F 3G1,5mm2? hittar inga H07RN-F i 1,0mm2.

Hur brukar detta göras och vilka lösningar är acceptabla?

Om det är ett sådant avlopp som kommunen vill titta till ibland så är det bra med en brytare i närheten.
Jag skulle gå på alt 2.
Lägg ned en EKKJ eller N1XV. Area och säkring behöver du räkna på beroende på kabellängd och matningspunkt.
Beroende på miljön i stigarröret kanske brytaren sitter bättre på en stolpe utanför.

Bo.Siltberg skrev:
Om det är ett sådant avlopp som kommunen vill titta till ibland så är det bra med en brytare i närheten.
Jag skulle gå på alt 2.
Lägg ned en EKKJ eller N1XV. Area och säkring behöver du räkna på beroende på kabellängd och matningspunkt.
Beroende på miljön i stigarröret kanske brytaren sitter bättre på en stolpe utanför.
Tackar för svaret Bo :)
Jag kan mäta utlösningsvilkoret vid säkerhetsbrytaren.
En IP65 borde klara miljön i stigarröret och vill inte ha en stople brevid då den är i en hästhage.
Om pumpen och tryckröret fungerar så borde det aldrig vara något problem i stigarröret.
Jag föredrar själv alt 2 då säkerhetsbrytaren blir på rätt ställe.
Då blir det N1XV-U 3G1.5 och en säkerhetsbrytare och det ligger över en jordfelsbrytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.