2 346 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
El till 3-kammarbrunn med pump
Jag har blivit med nytt avlopp med tryckinfiltration vilket betyder att det sitter en Grundfos 1-fas pump i 3-kammarbrunnen/slamavskiljaren som pumpar ut .
Jag undrar nu hur pumen bör anslutas.
1) Dra ut en kabel till brunnen och montera ett uttag i stigarröret.
2) Dra ut en kabel till brunnen och montera en IP65 säkerhetsbrytare i stigarröret.
3) Skarva pumpens kabel (skarv kommer i kabelsyddsröret) och dra fram den till en bod 25m från pumpen och montera en säkerhetsbrytare på utsidan av boden.
Pumpen kommer med en RDOE H07RN-F 3G1,0mm2, bör den i så fall skarvas med RDO HO5RN-F 3G1,0mm2 eller en H07RN-F 3G1,5mm2? hittar inga H07RN-F i 1,0mm2.
Hur brukar detta göras och vilka lösningar är acceptabla?
Jag undrar nu hur pumen bör anslutas.
1) Dra ut en kabel till brunnen och montera ett uttag i stigarröret.
2) Dra ut en kabel till brunnen och montera en IP65 säkerhetsbrytare i stigarröret.
3) Skarva pumpens kabel (skarv kommer i kabelsyddsröret) och dra fram den till en bod 25m från pumpen och montera en säkerhetsbrytare på utsidan av boden.
Pumpen kommer med en RDOE H07RN-F 3G1,0mm2, bör den i så fall skarvas med RDO HO5RN-F 3G1,0mm2 eller en H07RN-F 3G1,5mm2? hittar inga H07RN-F i 1,0mm2.
Hur brukar detta göras och vilka lösningar är acceptabla?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Om det är ett sådant avlopp som kommunen vill titta till ibland så är det bra med en brytare i närheten.
Jag skulle gå på alt 2.
Lägg ned en EKKJ eller N1XV. Area och säkring behöver du räkna på beroende på kabellängd och matningspunkt.
Beroende på miljön i stigarröret kanske brytaren sitter bättre på en stolpe utanför.
Jag skulle gå på alt 2.
Lägg ned en EKKJ eller N1XV. Area och säkring behöver du räkna på beroende på kabellängd och matningspunkt.
Beroende på miljön i stigarröret kanske brytaren sitter bättre på en stolpe utanför.
Tackar för svaret BoBo.Siltberg skrev:Om det är ett sådant avlopp som kommunen vill titta till ibland så är det bra med en brytare i närheten.
Jag skulle gå på alt 2.
Jag kan mäta utlösningsvilkoret vid säkerhetsbrytaren.
En IP65 borde klara miljön i stigarröret och vill inte ha en stople brevid då den är i en hästhage.
Om pumpen och tryckröret fungerar så borde det aldrig vara något problem i stigarröret.
Jag föredrar själv alt 2 då säkerhetsbrytaren blir på rätt ställe.
Då blir det N1XV-U 3G1.5 och en säkerhetsbrytare och det ligger över en jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara