16 247 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Säkra upp häll och ugn från 10 A till 16 A
Hej,
Nyinflyttad i ett hus från 1999. Häll och ugn har en varsin 3x10A grupp, dragna med 2,5 kvmm FK (jag har än så länge bara verifierat 2,5 kvmm i perilexen).
Finns det något som hindrar ett byte till 16A-säkringar? Givet att det verkligen är 2,5 kvmm i både central och uttag på båda grupperna förstås!
Hällen som sitter där idag är på 6,5 kW och kopplad på två faser och nolla, så säkringen går om man kör två plattor över varandra på full effekt mer än några minuter. Jag är intresserad av att byta till en induktionshäll samt en ugn som behöver 16A.
Huset ligger i närförort till Stockholm.
Någon som har en bra förklaring till varför man har dragit 2,5 kvmm men ändå avsäkrat med 10A? På gruppförteckningen är grupperna märkta precis så också. Övriga grupper förutom värmepannan är 10 A 1,5 kvmm. Pannan är 3x20A, 4 kvmm. Huvudsäkringar 25A.
Tack på förhand!
Nyinflyttad i ett hus från 1999. Häll och ugn har en varsin 3x10A grupp, dragna med 2,5 kvmm FK (jag har än så länge bara verifierat 2,5 kvmm i perilexen).
Finns det något som hindrar ett byte till 16A-säkringar? Givet att det verkligen är 2,5 kvmm i både central och uttag på båda grupperna förstås!
Hällen som sitter där idag är på 6,5 kW och kopplad på två faser och nolla, så säkringen går om man kör två plattor över varandra på full effekt mer än några minuter. Jag är intresserad av att byta till en induktionshäll samt en ugn som behöver 16A.
Huset ligger i närförort till Stockholm.
Någon som har en bra förklaring till varför man har dragit 2,5 kvmm men ändå avsäkrat med 10A? På gruppförteckningen är grupperna märkta precis så också. Övriga grupper förutom värmepannan är 10 A 1,5 kvmm. Pannan är 3x20A, 4 kvmm. Huvudsäkringar 25A.
Tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har du verkligen provat att köra på 10A, jag har inte fått tummen ur och bytt till 16 men det har fungerat i 3-4 år på 10A
Protte
Protte
Ja, jag har fått ena säkringen för hällen att gå vid vanlig matlagning. Jag kokade upp vatten på de två vänstra plattorna. Plötsligt var hällen svart...prototypen skrev:
Hur som helst, jag har 16A säkringar och skulle vilja byta, vill bara dubbelkolla med er så att det inte ska vara några konstigheter.
Generellt är det ok att byta till 16 a ihop 2,5 mm2. Men förläggningssätt och utlösningsvillkor kan göra att det inte är möjligt Det finns även 13 a diazed att köpa.
Är det automatsäkringar kan man välja B karaktäristik om inte C är möjligt. Med B kar utgör inte utlösningsvillkoret något problem.
Är det automatsäkringar kan man välja B karaktäristik om inte C är möjligt. Med B kar utgör inte utlösningsvillkoret något problem.
Redigerat:
Tack!Tobbe_3 skrev:
Det är FK i rör. Jag skulle gissa att det är under 10 meter mellan central och uttag. Huset ligger i närförort till Stockholm.
Selektivitet gentemot huvudsäkringen är också det enda jag kan tänka mig som anledning om värmepannan skulle lyckas dra 20A en kall vinterdag. Det är en normcentral, så någon diazed lär jag inte stoppa dit.
Jag skrev om när jag låste om husets ålder. Trodde ev att huset haft oljeeldning från början.
Har man stora problem med överbelstning, då kan koppla in en belastningsvakt som kopplar bort pannans andra steg vid hög belastning i huset. Men med 25 a huvudsäkring kan man nog klara sig ändå.
Har man stora problem med överbelstning, då kan koppla in en belastningsvakt som kopplar bort pannans andra steg vid hög belastning i huset. Men med 25 a huvudsäkring kan man nog klara sig ändå.
Redigerat:
Jag tror inte heller att huvudsäkringen är något problem.Tobbe_3 skrev:
När är C-karaktäristik inte möjligt? Händer det med korta gruppledningar i storstad?
Okej, så B är ingen nackdel med häll/ugn. Nu har jag dock C16-säkringar hemma, så jag skulle helst sätta in dem. Samtliga andra säkringar (10 resp 20 A) i centralen är av C-typ.elmont skrev:
Det är bara att byta, har du 2,5 mm² hela vägen är det ok med 16 A.
Jag tror inte en enda elektriker hade räknat på utlösningsvillkor och liknande om det är som du beskriver...
Dock kan det vara bra att veta att det krävs behörighet för att byta passdelar eller automatsäkringar men det vet du nog redan.
Jag tror inte en enda elektriker hade räknat på utlösningsvillkor och liknande om det är som du beskriver...
Dock kan det vara bra att veta att det krävs behörighet för att byta passdelar eller automatsäkringar men det vet du nog redan.
Ursäkta att jag lånar tråden lite
Men kanske kan få svar direkt på min fråga. Ska köpa ny spis och märkte att jag idag har perilex, men det finns ingen Nolla framdragen, bara tre faser och en jord. Dessutom är det bara 10A säkringar vilket gjorde mig fundersam då det står 3x16A på den nya spisen vi tittat på. Har aldrig haft problem med att propparna gått och vi har haft en vanlig glashällsspis med varmluftsugn och har tänkt köpa något liknande nu.
Antar att det bara är att plugga in o köra och hoppas på att propparna håller? På vår gamla spis står det max effekt 10500W och det gör det på den nya också. Nollan är väl bara om det är induktion va?
Förlåt på förhand till trådskaparen för kapningen....
Antar att det bara är att plugga in o köra och hoppas på att propparna håller? På vår gamla spis står det max effekt 10500W och det gör det på den nya också. Nollan är väl bara om det är induktion va?
Förlåt på förhand till trådskaparen för kapningen....
Redigerat:
Stopp..
Det är inte bara att plugga i. Spisen måste vara märkt 3 400 V / ( 2 400 V) för att det skall funka i ditt fall.
Är spisen däremot märkt 3 n 230/ 400 V , 2 n 230/ 400 V, 230 v KRÄVS en framdragen nolla.
I det första fallet är värmeelementen avsedda för 400 v. I det andra fallet är det grupp av 230 V element som kan fördelas på 1, 2 eller 3 faser.
Propparna kommer sannolikt att hålla eftersom allt inte körs samtidigt på full effekt. Däremot får tillverkaren inte rekommendera en lösning som innebär att kablar och säkringar drivs över sin märkström. Sålänge man håller sig tumregler D.V.S 10 a säkring till 1,5 mm2 blir det inga problem i normala installationer.
Det är inte bara att plugga i. Spisen måste vara märkt 3 400 V / ( 2 400 V) för att det skall funka i ditt fall.
Är spisen däremot märkt 3 n 230/ 400 V , 2 n 230/ 400 V, 230 v KRÄVS en framdragen nolla.
I det första fallet är värmeelementen avsedda för 400 v. I det andra fallet är det grupp av 230 V element som kan fördelas på 1, 2 eller 3 faser.
Propparna kommer sannolikt att hålla eftersom allt inte körs samtidigt på full effekt. Däremot får tillverkaren inte rekommendera en lösning som innebär att kablar och säkringar drivs över sin märkström. Sålänge man håller sig tumregler D.V.S 10 a säkring till 1,5 mm2 blir det inga problem i normala installationer.
Redigerat:
har inte sett märkningen av nya spisen än men lade märke till att kontakten på den hade tre stift och jorden i mitten, dvs troligen ingen nolla eller? Står ingen i specen om märkningen, står bara 400v, antar att man får läsa på själva spisen...
Redigerat:
Klicka här för att svara