1 320 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Strategi för lågvoltsel 24V för led lister?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har velat lite hit och dit, men nu tänker jag mig att jag gör ett utrymme tex i väggen i tvättrummet som jag kan sätta en lucka för eller på en hög hylla i klädkammarna tex.
Jag set till att elektrikern sätter ett par vägguttag i dessa utrymmen.
Sedan drar jag själv 24 volten till tex led lister.
1.Jag sätter först en 240 till 24 volts transformator med stickpropp till vägguttagen
2 24V ansluts sedan till en pwm dimmer och sedan
3.1 direkt till en led strip
3.2 eller till x antal förstärkare / repeater (med egen 24V transformator) som sedan matar en ledstrip var
Vad jag förstår får man inte mata mer än 200W om man ska klara sig utan behörig elektriker?
Sätter detta en gräns även om man använder repeater?
och har det någon betydelse om repetern är styrd av trådbundet eller tex radiovågor typ wifi?
Nedanstående gäller endast 240V.
Jag tänker alltså att i tex ett sovrum sätta en vanlig takdosa som styrs från en omkopplare innanför dörren (som vanligt alltså) sedan sätter jag ytterligare en omkopplare som styr vägguttagen i klädkammaren se ovan.
(Info:Jag har läste en del elkurser så jag är inte helt obekant med el) och är ingenjör.
PS jag har inte gjort innerväggarna ännu och så gott som ingen el, så det är ganska öppet att välja strategi.
Jag set till att elektrikern sätter ett par vägguttag i dessa utrymmen.
Sedan drar jag själv 24 volten till tex led lister.
1.Jag sätter först en 240 till 24 volts transformator med stickpropp till vägguttagen
2 24V ansluts sedan till en pwm dimmer och sedan
3.1 direkt till en led strip
3.2 eller till x antal förstärkare / repeater (med egen 24V transformator) som sedan matar en ledstrip var
Vad jag förstår får man inte mata mer än 200W om man ska klara sig utan behörig elektriker?
Sätter detta en gräns även om man använder repeater?
och har det någon betydelse om repetern är styrd av trådbundet eller tex radiovågor typ wifi?
Nedanstående gäller endast 240V.
Jag tänker alltså att i tex ett sovrum sätta en vanlig takdosa som styrs från en omkopplare innanför dörren (som vanligt alltså) sedan sätter jag ytterligare en omkopplare som styr vägguttagen i klädkammaren se ovan.
(Info:Jag har läste en del elkurser så jag är inte helt obekant med el) och är ingenjör.
PS jag har inte gjort innerväggarna ännu och så gott som ingen el, så det är ganska öppet att välja strategi.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
1. Det har ingen som helst betydelse ifall du hamnar på 199 W eller 201 W eller om man "förklara bort" kravet på behörighet, du ska i vilket fall utföra LED-listinstallationen så att den inte orsakar brand genom omsorgsfull installation enligt tillverkarens anvisningar.
2. Ja det går utmärkt att styra vägguttag med en strömbrytare vid dörren.
2. Ja det går utmärkt att styra vägguttag med en strömbrytare vid dörren.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
OK, ja de tillverkare jag använder, har nog inte mycket till anvisningar, men får ju se till att lednings arean räcker, och inte för många i varje rör, och transformatorerna behöver ju luftcirkulation för kylningen.
Skulle väl helst, använda de vanliga tillverkarna, men då skulle det bli 10-20 gånger så dyrt, så då skulle det inte bli något.
Men det finns inget typ förbud mot att blanda fast installation med mindre fast installation på lågvoltsidan?
Skulle väl helst, använda de vanliga tillverkarna, men då skulle det bli 10-20 gånger så dyrt, så då skulle det inte bli något.
Men det finns inget typ förbud mot att blanda fast installation med mindre fast installation på lågvoltsidan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Även detta anser jag orelevant - förbudsgränser är ofta satta utifrån en viss risknivå för att inte bli för betungande. Om du med lågvolt menar 24 V-sidan (vilket kallas för klenspänning, lågspänning är allt mellan 50 - 1000 V AC) så finns bara allmänna regler. LED-lister kan dra iväg i strömmar på flera ampere så man får se till att förläggning och skarvar är bra gjorda och bra skyddade. Vad vill du göra för skillnad på fast och mindre fast här?
Klicka här för att svara