Hej jag har dragit upp el till övervåningen i ett gammalt rör och det är bara ett 16mm då har jag dragit två fas som ska bli två egna grupper och delar samma nolla. Så jag undrar om man får göra så eller måsta jag tänka om

Om det verkligen är två olika faser (och inte två olika säkringar på samma fas) så är det så man gör.

I bostäder så försöker man undvika två-/trefasmatade enfasgrupper, men vid renovering där det är svårt att få fram två/tre enfasgrupper så är det en möjlig utväg att göra så som du tänkt.

Det viktiga är att dela upp faserna i en kopplingsdosa (ingen takdosa, ingen apparatdosa) för att minska risken för att någon i framtiden kopplar fel (tex 400V i uttaget).

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du får tänka om en liten aning bara.

Inte två olika grupper, utan göra en tvåfasgrupp, som sen delas upp på enfaslaster på ÖV.

Men det är då viktigt att det är en riktig tvåfasgrupp, dvs faserna kommer från två olika av de de tre faserna, t.ex. L1 och L2. Att säkringarna ligger bredvid varandra så det logiskt sett kan utgöra en säkringsgrupp, dvs lodrätt under varandra i en vanlig porslinssäkringscentral, bredvid varandra i en automatsäkringscentral.
Är det automater så blir det dessutom jättebra om du sätter en tvåpolig säkring.

Sen bör du verkligen försöka dela upp denna tvåfasgrupp till två separata enfasledningar i första kopplingsdosan på ÖV, eller lägga möda på att just nollan blir bra kontakt i, och liten risk för att man kopplar ur av misstag.
Inget absolut krav, men kan du anordna det så att denna tvåfasgrupp kommer upp på övervåningen och först av allt hamnar i en dosa där inget annat är inkopplat, utan det endast grenas ut en fas åt "ena hållet" och den andra fasen "åt andra hållet", så blir det kalas. Nästan riskfritt att någon dabbar sig i framtiden och bränner upp en massa prylar.

Du kan även göra en trefasgrupp på detta vis, om du vill ha ytterligare 2300W tillgänglig effekt på ÖV.
Förutsatt att det går in ytterligare en ledare i röret då.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I fallet med den tvåpoliga automatsäkringen är det viktigt att man köper en " riktig" 2 polig automatsäkring. Man får absolut inte montera en säkring märkt 1 p + n. Den ser likadan ut men innehåller endast en säkring + en strömställare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.