Robert-san01 skrev:
Nej, in till huset har du hb, servissäkringar och sedan mätare. Hb sitter där den sitter för att du skall kunna bryta för ex mätarbyte. Sätter du mätaren först måste du bryta ute i matningen osv.

Är det en UC dom är avsäkrad i HC har du skydd för mätare mm men då måste du kolla så du får selektivitet och jag skulle ta en installationsprovare och kolla så du har tillräckligt stumt nät.
Utifrån mitt hus så sitter HB och den riktiga mätare i fasadskåpet, i huset har jag ingen mätare men väl HB innan JFB. Till denna attenfallsstuga dras matningen från fasadskåpet. Att bryta matningen för underhåll ser jag inte som ett problem. Men om det är praxis att ha mätare efter HB så är det ju bara att byta plats.
 
Du har väl ansäkrat den nya servisen?
 
Den är nog avsäkrad med huvudsäkringarna i fasadskåpet
 
Robert-san01 skrev:
Du har väl ansäkrat den nya servisen?
Matningen till stugan är ej inkopplad ännu, men elektriker kommer nog att avsäkra det på samma sätt som matningen till huset och garage. Dvs från samma inkommande huvudservice (efter mätare och HB i fasadskåpet).
 
nisse123 skrev:
Den är nog avsäkrad med huvudsäkringarna i fasadskåpet
Precis!
 
Den nya kopplingen på mätarskåp är huvudsäkringar- elmätare - huvudbrytare. Orsaken är att kunden skall kunna stänga av sin anläggning under en längre period utan att elleverantören tappar kontakten med mätaren.
 
Tobbe_3 skrev:
Den nya kopplingen på mätarskåp är huvudsäkringar- elmätare - huvudbrytare. Orsaken är att kunden skall kunna stänga av sin anläggning under en längre period utan att elleverantören tappar kontakten med mätaren.
Ja, så är det i mitt fasadskåp. Så matningen till huset, garage och troligen stugan kommer att tas från kopplingsplinten i fasadskåp efter HB.
 
Tobbe_3 skrev:
Den nya kopplingen på mätarskåp är huvudsäkringar- elmätare - huvudbrytare. Orsaken är att kunden skall kunna stänga av sin anläggning under en längre period utan att elleverantören tappar kontakten med mätaren.
Så har det väl alltid varit så länge som man haft separat mätarskåp? Då har du hb på båda sidor mätaren.
 
Robert-san01 skrev:
Så har det väl alltid varit så länge som man haft separat mätarskåp? Då har du hb på båda sidor mätaren.
Nej tidigare och inte för så länge sen var standarden mätarsäkringar - brytare - mätare i skåpen.
 
bYkICr skrev:
Matningen till stugan är ej inkopplad ännu, men elektriker kommer nog att avsäkra det på samma sätt som matningen till huset och garage. Dvs från samma inkommande huvudservice (efter mätare och HB i fasadskåpet).
Finns det plats för din undermätare i fasadskåpet skulle den ju göra sig fint där också. Annars skulle jag nog hålla med de som föreslår ordningen HB - mätare när den sitter i en gruppcentral som i ditt fall men det är inget man kan se som direkt krav.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 skrev:
Nej tidigare och inte för så länge sen var standarden mätarsäkringar - brytare - mätare i skåpen.
Och in till huvudbrytare i UC... ?
 
GK100 skrev:
Finns det plats för din undermätare i fasadskåpet skulle den ju göra sig fint där också. Annars skulle jag nog hålla med de som föreslår ordningen HB - mätare när den sitter i en gruppcentral som i ditt fall men det är inget man kan se som direkt krav.
Plats i fasadskåpet finns, men enligt spec. så funkar det mellan -25-55 grader. Här i småland kan det krypa ner mot -25grader vilket gjorde att jag är lite osäkert på om hur tåligt är mätare. Ett par PSA i fasadskåpet blev kaput när kylan gick under -20.
 
Robert-san01 skrev:
Och in till huvudbrytare i UC... ?
Ja om det nu sitter brytare där, och det gör det säkert i de flesta fall både tidigare och särskilt numera när det är mer direkt nämnt i standard.
 
bYkICr skrev:
Plats i fasadskåpet finns, men enligt spec. så funkar det mellan -25-55 grader. Här i småland kan det krypa ner mot -25grader vilket gjorde att jag är lite osäkert på om hur tåligt är mätare. Ett par PSA i fasadskåpet blev kaput när kylan gick under -20.
Det är säkert inget problem med att mätaren skulle gå sönder (dessutom lite egenvärmning av förluster i den) på sin höjd kanske displayen blir otydlig osv men det är ju bra att följa det som är angett för den.

Även PSA ska inte påverkas av kylan mer än att de isf blir lite stumma mekaniskt och inte gör sitt jobb just när kylan ligger på men ok när det blir mildare. Är nog snarare så att de du hade inte klarade miljön i övrigt så att de tog skada mekaniskt av fukt, temperaturväxlingar osv mer än den rent låga tempen.
 
Tack för alla feedback. Har nu ändrat lite i kopplingsschema och snyggat trådarna lite.
Uppdaterat kopplingsschema i elskåp med ordnade kablar och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.