Då skulle jag väldigt starkt rekommendera att du låter en elektriker utföra bytet. Att byta en elcentral är inte ett lämpligt hempulsprojekt. Det finns väldigt många falluckor, även för någon som kan el.

Jag uppfattar mig som relativt kunnig hempulare, jobbar med elektronikutveckling. men jag ger mig inte på att byta central. Har dock gått in och hjälpt till med centralbyte hos någon kompis som just misslyckats och eldat upp massa elektronikprylar i huset, där det var ren tur att inte även huset brann. Insåg att han skulle elda upp huset om han inte fick hjälp.

Enkelt uttryckt, kan du inte din trefasteori på dina 5 fingrar så låt bli (jag anser mig kunna det på 4 fingrar, så jag låter bli).

Edit: GK100 hann före.

Avemo skrev:
I det här fallet var det fråga om separat häll och ugn. Då brukar ugnen vara enfas och hällen tvåfas med nolla. Rätta mig om jag har fel men det finns inga inbyggnadshällar som inte kräver nolla. Så jag vill hävda att i just detta fall kan det inte saknas nolla i spisgruppen.
Min tanke var att gruppens nolla inte var ansluten eller hade glappkontakt i centralen. I sådant läge skapas en " flytande" nullpunkt i anslutningsdosan för häll och ugn. Min misstanke baseras på att hällen verkar påverkas när säkringen för ugnarna skruvas ur.

Redigerat:
Tack för all hjälp och ja det är en elektriker som ska utföra jobbet. Han ville bara att jag skulle märka upp allt innan. Om det var möjligt därför ställde jag en massa frågor här. Jag är tekniker själv och kan laga det mesta. Men jag har två småbarn som jag älskar mer än allt på denna jord och vill inte riskera deras liv för dumsnålhet. (Om man kan uttrycka det så) men det är roligt och lära sig då jag har intresse för sånt här. Kommer absolut vara med hela vägen när han ska koppla in centralen så jag får lite koll på vad som är vad hemma. Anledningen till att jag byter är att jag har köpt en ny vvb och den går på 2 fas och som det ser ut nu med alla kopplingar så får jag inte plats med allt på den gamla centralen. Så han såg bilden och räknade på det och sa att den måste bytas ut till en med fler platser för säkringar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Du kanske redan gjort upp med elektrikern hur det skall gå till, men du måste inte byta hela centralen. Det går att komplettera med en liten normcentral intill den gamla där du sätter jordfelsbrytare och några dvärgar. Det blir ett mindre jobb än att byta allt.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Nu har elektrikern varit här. Vi fick koppla om några säkringar och dra nya fas till b.a spisen. Jag ska byta till normcentral för nu har jag byggt färdigt tvättstugan (centralen sitter där) och jag vill ha det snyggare med normcentral. Men har kommit överens med elektrikern att jag ska göra det själv. ( drog alla kablar själv oxå). Tur att han är en familje vän och priset för kalaset blev kaffe och bullar. Han ska bygga ihop en normcentral nu och bara vara med när jag utför arbetet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.