Öppet elskåp med säkringar, jordfelsbrytare och kablar ordentligt monterade på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl knappast rätt att lämna fria gafflar på fördelningsskenan.... Sitter ett gult skydd längst ut men de tre gafflarna innanför är oskyddade.

:) har ej hunnit skaffa skydd till de övriga ännu.

Lite väl klena kablar tycker jag, men det har säkert elektrikern räknat på. Jag skulle ha använt min 6mm2.

Det är 6mm2 kabel.

Då blir följdfrågan varför du inte börjat med HB, föjt av JFB och sedan grupperna? Mycket spretande upplägg med onödigt många korsande kablar.

Man brukar också börja med HB uppe till vänster då det är så vi läser i västvärlden.

Har du visat det för den som skall skriva på färdiganmälan?

Robert-san01 skrev:
Då blir följdfrågan varför du inte börjat med HB, föjt av JFB och sedan grupperna? Mycket spretande upplägg med onödigt många korsande kablar.

Man brukar också börja med HB uppe till vänster då det är så vi läser i västvärlden.

Har du visat det för den som skall skriva på färdiganmälan?
Det är begränsad med plats på övre raden..där vill man ha några moduler kvar ifall man vill utöka med flera grupper. I detta fall gå inkommande ledning till elmätare sedan vidare till HB och därifrån till JFB.

jag är inte elektriker, men den saliga blandningen av fabrikat ser väl inte ut som något en elektriker lämnar.

Jag reagerar på att trådarna ser klena ut generellt på bilden, kan dock vara en synvilla.

Och om jag ser rätt, vilket jag förhoppningsvis inte gör, så matas nollplinten direkt av inkommande nolla?

hempularen skrev:
jag är inte elektriker, men den saliga blandningen av fabrikat ser väl inte ut som något en elektriker lämnar.

Jag reagerar på att trådarna ser klena ut generellt på bilden, kan dock vara en synvilla.

Och om jag ser rätt, vilket jag förhoppningsvis inte gör, så matas nollplinten direkt av inkommande nolla?
Nej, inkommande noll kopplas till en nollplint till höger om uttaget (nollan till PSA, JFB och elmätare tas från den plinten). Hager nollplint är kopplad till JFB. Sen så har man två PSA över så får man använda de :) När det gäller elmätare så är det samma mätare från GARO dvs en CARLO GAVAZZI EM23.

Du borde låta HB ligga före mätaren, helst både placerings och inkopplingsmässigt men främst hur den är kopplad. Och är det entrådig 6 mm2 du kopplat med internt är det också lite ovanligt men inte fel mer hempulartecken.

GK100 skrev:
Du borde låta HB ligga före mätaren, helst både placerings och inkopplingsmässigt men främst hur den är kopplad. Och är det entrådig 6 mm2 du kopplat med internt är det också lite ovanligt men inte fel mer hempulartecken.
Anledningen till att jag inte vill koppla in elmätare efter HB är att jag inte vill folk ska kunna slå av HB och koppla förbi elmätare. Annars kan jag hålla med dig att det är snyggare att ha HB före elmätare.

Sen håller jag med dig att man bör använda RK 6mm2 istället för N1VX trådar, men i bris på RK så fick det bli N1VX. Tack för feedback!

Svar på din fråga blir -Nej.

Man har alltid HB först. Mätaren sist. Nu har du inget skydd om det blir fel på mätaren.

Robert-san01 skrev:
Svar på din fråga blir -Nej.

Man har alltid HB först. Mätaren sist. Nu har du inget skydd om det blir fel på mätaren.
Har jag mätare sist hur ska jag kunna mäta förbrukningen? Man sätter väl inte mätare i huset sist?

Nej, in till huset har du hb, servissäkringar och sedan mätare. Hb sitter där den sitter för att du skall kunna bryta för ex mätarbyte. Sätter du mätaren först måste du bryta ute i matningen osv.

Är det en UC dom är avsäkrad i HC har du skydd för mätare mm men då måste du kolla så du får selektivitet och jag skulle ta en installationsprovare och kolla så du har tillräckligt stumt nät.

bYkICr skrev:
Anledningen till att jag inte vill koppla in elmätare efter HB är att jag inte vill folk ska kunna slå av HB och koppla förbi elmätare. Annars kan jag hålla med dig att det är snyggare att ha HB före elmätare.

Sen håller jag med dig att man bör använda RK 6mm2 istället för N1VX trådar, men i bris på RK så fick det bli N1VX. Tack för feedback!
Mätaren plomberat man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.