3 138 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Stämmer det elektrikern säger?, krav dokumentation vid ny el i större hus...
Vårat hus består av 4 lägenheter samt en 5e lägenhet under byggnation. Vi ska nu dra om elen i huset då det är bristfälligt sedan tidigare.
Det kommer bli nya elcentraler som flyttas ifrån lägenheterna ner i källaren samt så byts allt ifrån centralen upp i lägenheten. Stigare, rör, mätartavlor... hela rubbet dvs.
Elektrikern vill gärna att en elkonsult ska gå igenom och skissa upp lite och räkna på motstånd och liknande. Verkar det rimligt att ta kontakt med en elkonsult eller är detta elektrikerns sätt att hjälpa sin kompis som också råkade vara just elkonsulten han hävdar att vi behöver?
Det kommer bli nya elcentraler som flyttas ifrån lägenheterna ner i källaren samt så byts allt ifrån centralen upp i lägenheten. Stigare, rör, mätartavlor... hela rubbet dvs.
Elektrikern vill gärna att en elkonsult ska gå igenom och skissa upp lite och räkna på motstånd och liknande. Verkar det rimligt att ta kontakt med en elkonsult eller är detta elektrikerns sätt att hjälpa sin kompis som också råkade vara just elkonsulten han hävdar att vi behöver?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Inte riktigt mitt bord men visst behöver huset dimensioneras. Är det en elektriker du har så har de inte alltid kunskapen att göra en sådan men då det måste finnas någon på firman med behörighet så borde även kunskapen finnas där. Men vill de ta in en elkonsult istället så är väl inte det fel. Det ska dock inte kosta sig något extra.
Du får väl höra efter med fler elektriker till dess du förhoppningsvis hittar någon kapabel. Det du beskriver kräver inget speciellt om inte du som beställare ser fördelar med den typen beskrivning av uppdraget. För min del ser jag det nog mest som fördyrande i ditt fall.
Om du fortfarande är i planeringsstadiet så skulle jag anlita en annan elektriker som förhoppningsvis klarar av jobbet utan att ta in en extern konsult. Den nuvarande kanske extraknäcker som konsultsäljare och får 10% av konsultens timtaxa.
Men du får vara beredd på att oavsett vem som fungerar som "konsult" så kostar det, för den elektriker du anlitar vill knappast göra konsultjobbet gratis. Dessutom är det mycket enklare att lämna ett korrekt pris på ett jobb som har ett "riktigt" underlag, utan ett bra underlag är det väldigt lätt att det blir tvister om vad och hur det ska göras. Så jag tror att i slutändan kommer det inte att kosta så mycket mer och att det under resans gång kommer att gå mer friktionsfritt om en konsult får göra ett underlag.
Du kan väl inte på allvar mena att ett jobb av TS omfattning skulle kräva någon form av konsultinsats? Vad man är ute efter kan beskrivas i några få punkter som respektive firma kan få ge pris och lösningsförslag på. Den arbetsinsatsen ligger på en nivå nära gratis om man ser till tid som krävs för den.elmont skrev:Men du får vara beredd på att oavsett vem som fungerar som "konsult" så kostar det, för den elektriker du anlitar vill knappast göra konsultjobbet gratis. Dessutom är det mycket enklare att lämna ett korrekt pris på ett jobb som har ett "riktigt" underlag, utan ett bra underlag är det väldigt lätt att det blir tvister om vad och hur det ska göras. Så jag tror att i slutändan kommer det inte att kosta så mycket mer och att det under resans gång kommer att gå mer friktionsfritt om en konsult får göra ett underlag.
4-5 lägenheter ska en behörig elinstallatör klara av utan konsulthjälp, de underlag och beräkningar som behövs ska han klara av att framställa. Det är det som skiljer en behörig från en montör.
Att ta in en konsult som gör ett korrekt underlag kostar inte många tusenlappar och är det ett jobb med helrenovering av 4 lägenheter och nyproduktion av en, så är det frågan om några procent av totalkostnaden för elinstallationen. Underlag måste man göra oavsett och den kostnaden får köparen betala i alla fall. Det tycker jag det kan vara värt för att slippa framtida tvister, för det handlar inte om elfirman kan göra jobbet utan konsult, utan mer om att beställaren inte klarar av att "specificera" vad som ska göras. Det får nästan alltid till följd att man i slutänden är oense om vad/hur det ska göras då man har olika uppfattning om vad som ingår.
Men visst kan någon annan göra ett bra underlag så naturligtvis
Ps
Jag förutsätter att beställaren vill ha ritningar/ritningsunderlag på den färdiga anläggningen.
Men visst kan någon annan göra ett bra underlag så naturligtvis
Ps
Jag förutsätter att beställaren vill ha ritningar/ritningsunderlag på den färdiga anläggningen.
Redigerat:
Håller med elmont att ju bättre underlag man har för att få en offert på ökar tryggheten för båda parter.
Så länge ni inte redan bestämt er för denna elektiker skulle jag börja med att begära in offerter på själva underlags beräkningen mm från div firmor. När detta är gjort används denna som grund åt elekrikern som vill räkna på jobbet.
Känns kanske överflödigt med "bara" 5 lägenheter men då vet man tydligt vad som ingår.
Ska det bara dras om med samma standard 1 en ny lägenhet borde det gå att klara sig utan konsult men nu ska det ju flyttas mätare mm vilket kan bli mycket extra jobb.
Så länge ni inte redan bestämt er för denna elektiker skulle jag börja med att begära in offerter på själva underlags beräkningen mm från div firmor. När detta är gjort används denna som grund åt elekrikern som vill räkna på jobbet.
Känns kanske överflödigt med "bara" 5 lägenheter men då vet man tydligt vad som ingår.
Ska det bara dras om med samma standard 1 en ny lägenhet borde det gå att klara sig utan konsult men nu ska det ju flyttas mätare mm vilket kan bli mycket extra jobb.
Läs och ta hänsyn till vad TS nämner i sitt andra stycke så kanske det klarnar lite och ev varningsflagg går åtminstone till halvstång. Att ta in priser från firmor på det kompletta jobbet och jämföra deras anbud både ekonomiskt och tekniskt är en sak att prata om konsultjobb för att begära in dessa är en annan och helt onödig kostnad. Förövrigt intressant vad utfallet av "inte många tusenlappar" på "några procent av totalkostnaden" skulle vara.
Eftersom en konsult troligen gör en elritning betydligt snabbare ( van att dagligen göra ritningar) än en installatör (gör ritningar någon gång i bland) så blir den kostnaden nog rätt lika. Konsulten har färdiga "mallar" att fylla i till underlag, installatörer måste troligen göra en "mall" då det är nått som vanligtvis inte görs av installatören.
Totalrenovera 4 lägenheter och uppgradera till dagens standard, kanske 40 000:-/lägenhet nyinstallation kanske 70 000:-
Totalt kanske 250 000:- för eljobb. 16 timmar elkonsult a 850 = 13 600 eller 20 timmar installatör a 500:-= 10 000:- Skillnad 3600:- dyrare med konsult men troligen ett bättre och "neutralt" underlag.
Naturligtvis siffror som kan variera rätt mycket beroende på olika sker men inte orealistiska.
Totalrenovera 4 lägenheter och uppgradera till dagens standard, kanske 40 000:-/lägenhet nyinstallation kanske 70 000:-
Totalt kanske 250 000:- för eljobb. 16 timmar elkonsult a 850 = 13 600 eller 20 timmar installatör a 500:-= 10 000:- Skillnad 3600:- dyrare med konsult men troligen ett bättre och "neutralt" underlag.
Naturligtvis siffror som kan variera rätt mycket beroende på olika sker men inte orealistiska.
Klicka här för att svara