Jag antar att detta redan diskuterats, men jag kunde inte hitta nåt...

Jag har befintliga halogenspots 6st (12V, 35W, dimbara, GU5.3) som har fungerat i många år nu. Nu har två lampor tackat för sig, och nu funderar jag på om jag kan köpa två LED-lampor och sätta i där istf halogenerna. 4 halogener skulle alltså vara kvar, och jag tänkte (för tillfället) bara byta de två trasiga mot LED. Skulle det fungera?

Jag har hört nåt om att det har med belastningen på transformatorn att göra... På den står det Vernetransformator Type LF 300 24 300 VA, Primär 230V 50/60Hz, 1.8A, Sekundär 11.5V, 24A.

Redigerat:
Om det är en elektronisk trafo kommer det troligtvis att funka så länge du har kvar minst en halogenlampa. Är det järnkärnetrafo kan du köra enbart på LED om du vill. Annars luktar det trafo-byte.

Troligtvis vet du det, men det är fortfarande få LED-spotar som är dimbara överhuvudtaget. Läs noga när du köper.

stoif skrev:
Troligtvis vet du det, men det är fortfarande få LED-spotar som är dimbara överhuvudtaget. Läs noga när du köper.
Ja, det var en bra poäng. Finns det överhuvudtaget 12 volts dimbara LED-lampor? Nu när jag tänker på det har jag nog bara sett 230 volts sådana.

Det finns. Jag har provat ett par, men de ligger i lådan. Enligt mitt tycke för dåligt fungerande (dimbara endast mellan ca 80%-100%, för vitt ljus etc).

En snabb googling (gu5.3 led dimbar) gav ett antal träffar, har inte testat någon av dessa.

stoif skrev:
Det finns. Jag har provat ett par, men de ligger i lådan. Enligt mitt tycke för dåligt fungerande (dimbara endast mellan ca 80%-100%, för vitt ljus etc).

En snabb googling (gu5.3 led dimbar) gav ett antal träffar, har inte testat någon av dessa.
Nej jag har inte prövat nåt än. Ville först veta om det överhuvudtaget kunde funka, och det verkar det ju göra. Nästa steg är att köpa två och testa. Halogenerna är på 3000K så LEDar ska nog passa in. Tack.

Rent ljus/färgmässigt kommer det att se olika ut. Att de är på 3000K är ingen garanti då det skiljer ganska mycket mellan halogen och LED, men också i vilka färgtoner som ljuset innehåller.
Jag brukar byta samtliga lampor när de börjar gå sönder så får man samma färgton och förhoppningsvis fungerar det i x antal år framöver utan nya byten.

Det tål att upprepas med stora bokstäver att en ljuskällas ljustemperatur säger MYCKET LITE om ljuskällans spektrum.

försöker väcka lite liv i tråden då det (rimligt vis?) borde hänt en hel del sen 2012. Jag har idag vanliga halogen mr16 12v spottar men skulle vilja byta ut dem mot LED då vi har dem på typ jämt. Tror att det sitter elektronisk trafo till dem men är inte säker. Vad skulle kunna hända om jag byter 1 eller 2 till led bara för att kolla om det funkar? att bränna en ledlampa må väl vara hänt men om trafon ryker blir det jobbigare. vill även byta dimmer till en fibaro/qubino men det blir en senare fråga

Ingenting ska gå sönder av detta. Om du kan gräva fram transformatorn och läsa vad som står på den ang min och max belastning så får du lite mer kött på benen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.