M
Ska installera en laddbox till elbil.

Kommer sätta säkringar/jfb direkt i fasadskåpet, därefter utanpåliggande kabel i ca 5 meter till laddboxen (och troligen ett 3 fas uttag bredvid, kan ju vara bra att ha)

Nuvarande bil kommer dock enbart klara av 1 fas 16A. Men lika bra att förbereda för nästa bil som förhoppningsvis klarar 3 fas 16A.

2.5 mm2 funkar väl för detta som jag förstått, men jag hade gärna satt en 20A dvärgbrytare. Misstänker nämligen att 16A säkring inte kommer gilla att gå på max effekt långa stunder.

Vad säger tabellerna om detta? Funkar 20A på 2.5mm2 under dessa förutsättningar?
Eller bör jag köra 16A? Inte jättesugen på att gå upp på grövre kabel, då jag vill ha det så diskret som möjligt. Men det kanske finns smidiga 5G4 kablar att tillgå? Försökte googla men utbudet tycktes begränsat

Antar att elektrikern har koll på detta så småningom (ligger ngn månad bort i tiden) men blev nyfiken nu och tänkte ngn här kanske har svaret.

Mikael_L
Utanpåliggande kabel 5 meter lång bör gå bra att avsäkra med 20A automatsäkringar.
Helt utan att kolla några tabeller osv känner jag mig rätt säker på att det fungerar.

Sen finns det lite extra trix att ta till om det skulle vara över gränsen, t.ex. göra en fast anslutning av utrustningen och räkna på kabelns uppvärmning genom att använda den ström som laddaren tar, inte vad avsäkringen är.

Men lite andra saker.
Jag vet inte varför en automatsäkring skulle ogilla att gå på sin märkström under långa tider. Det är ju liksom precis det de är konstruerade för.
Och, om du sätter 20A säkring blir det nästa storlek på trefas-handske, har du tänkt på det?

• Gilla
miksil och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.