M
Hej

Jag håller på att planera innan jag tar hit behörig för elinstallation och undrar kring en lösning:

Jag har två stycken befintliga ytterbelysningar (som denna fast inköpt för 10 år sedan http://www.norlys.se/?ItemID=1145) som styrs via en strömställare inomhus på både nedre och övre plan. Jag vill nu komplettera med två extra mindre spottar som ska sitta i närheten av den ena armaturen. I den befintliga armaturen ser det ut att vara förberett för möjlighet att i sockerbiten koppla kabel för att fortsätta med. Nu undrar jag om det är ok att göra så. Det skulle vara smidigt då jag inte hittar någonstans att dra ut el ifrån och då jag redan har funktionen från strömställaren till den befitnliga armaturen.

Mvh/ Magnus

Normalt är det ok. Det viktiga är att amaturen är avsedd för överkopplingar.
Det finns i vissa fall fördelar med kopplingsdosa som fördelning eftersom man lättare kan byta amatur i framtiden.

Är det långa kablar då behöver man ta hänsyn utlösningsvillkor. Särskilt viktigt om jordfelsbrytare saknas.

Det brukar inte vara några problem med såpass korta ledningar. Men vid lampor i trädgårdar och infarttsvägar eller olämpliga kabeldragning ett helt varv runt en villa, då kan det bli ett problem.

• Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.