I vår trädgård så har vi några LED-armaturer (3st decklights) som elektrikern kopplat in.
Dock så vill vi lysa upp ett träd i trädgården som är för långt bort, kabeln till armaturerna når inte ända fram.
Convertern till dessa 3 armaturer ligger gömd i en pollare, därifrån så är det kopplat en kabel som går till en vit dosa (silikonad) som sedan mynnar ut i 3 kablar (en till vardera decklight).
Frågan är hur jag ska göra för att förlänga alltihop?
Jag pratade med elektrikern kort (som är på semester).
Han sa att jag skulle flytta hela paketet med armaturer och den befintliga dosan dit jag behövde dom.
Sedan att jag sätter en ny dosa (silikonar) där den befintliga dosan satt samt drar en kabel mellan de bägge dosorna.
Han sa att jag skulle behöva något som heter "reve-kabel 3x1,5" och att jag sedan skulle använda brun och blå, inte gulgrön.
Frågor:
Vart får jag tag i denna kabel? Jag frågade om det fanns på Clas Ohlson och det skulle det göra menade han på, hittar dock inget där.
Ska denna dosan fungera?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161986595
Vilken silikon köper jag som ska vara genomtät mot jord och väta?
Dock så vill vi lysa upp ett träd i trädgården som är för långt bort, kabeln till armaturerna når inte ända fram.
Convertern till dessa 3 armaturer ligger gömd i en pollare, därifrån så är det kopplat en kabel som går till en vit dosa (silikonad) som sedan mynnar ut i 3 kablar (en till vardera decklight).
Frågan är hur jag ska göra för att förlänga alltihop?
Jag pratade med elektrikern kort (som är på semester).
Han sa att jag skulle flytta hela paketet med armaturer och den befintliga dosan dit jag behövde dom.
Sedan att jag sätter en ny dosa (silikonar) där den befintliga dosan satt samt drar en kabel mellan de bägge dosorna.
Han sa att jag skulle behöva något som heter "reve-kabel 3x1,5" och att jag sedan skulle använda brun och blå, inte gulgrön.
Frågor:
Vart får jag tag i denna kabel? Jag frågade om det fanns på Clas Ohlson och det skulle det göra menade han på, hittar dock inget där.
Ska denna dosan fungera?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161986595
Vilken silikon köper jag som ska vara genomtät mot jord och väta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Menar du att du vill ha en kabel ovan mark? Du vill nog hellre gräva ned den va, för du har väl en nedgrävd kabel till dagens pollare? Då ska du ha en jordkabel, EKKJ, N1XV, ACEFLEX etc. Clas har en som heter MCMK.
Ska det vara en "lös" kabel ovan mark så är det bara H07RN-F som kan bli aktuell, den finns på Clas. Men det rekommenderas inte.
Nästa fråga är längden på kabeln - den kan av säkerhetsskäl inte vara hur lång som helst. En kortslutning i kabeln längst bort måste lösa säkringarna innan det blir farligt, dvs kortslutningsströmmen måste bli tillräckligt hög. Faktorer som spelar in är
- nätets styrka (bor ni i tätort eller långt ut på landet),
- ledningsareor och längder från mätarskåpet och ända fram till den nya kopplingspunkten,
- säkringar,
- JFB.
Om det bara finns dessa armaturer inkopplade på denna grupp så kan man ju använda en säkring med väldigt låg märkström, 2 - 4 A, för att lösa problemet. JFB hjälper till här också.
Den gul/gröna skyddsjorden ska användas, dvs den ska kopplas in i matande ände även om den inte kommer till användning i andra änden.
Dosan du länkar till är en utmärkt dosa.
Ska det vara en "lös" kabel ovan mark så är det bara H07RN-F som kan bli aktuell, den finns på Clas. Men det rekommenderas inte.
Nästa fråga är längden på kabeln - den kan av säkerhetsskäl inte vara hur lång som helst. En kortslutning i kabeln längst bort måste lösa säkringarna innan det blir farligt, dvs kortslutningsströmmen måste bli tillräckligt hög. Faktorer som spelar in är
- nätets styrka (bor ni i tätort eller långt ut på landet),
- ledningsareor och längder från mätarskåpet och ända fram till den nya kopplingspunkten,
- säkringar,
- JFB.
Om det bara finns dessa armaturer inkopplade på denna grupp så kan man ju använda en säkring med väldigt låg märkström, 2 - 4 A, för att lösa problemet. JFB hjälper till här också.
Den gul/gröna skyddsjorden ska användas, dvs den ska kopplas in i matande ände även om den inte kommer till användning i andra änden.
Dosan du länkar till är en utmärkt dosa.
Redigerat:
Tanken är att det ska ligga under mark ja (borde kanske preciserat det).Bo.Siltberg skrev:Menar du att du vill ha en kabel ovan mark? Du vill nog hellre gräva ned den va, för du har väl en nedgrävd kabel till dagens pollare? Då ska du ha en jordkabel, EKKJ, N1XV, ACEFLEX etc. Clas har en som heter MCMK.
Ska det vara en "lös" kabel ovan mark så är det bara H07RN-F som kan bli aktuell, den finns på Clas. Men det rekommenderas inte.
Allt är nergrävt som det är nu, jag behöver alltså gräva upp, koppla om och gräva ner igen.
Men varför sa han att jag skulle ha reve och vad är det för ngt?
Han sa Reve 3 x 1,5 (vad innebär 3x1,5?)
Det finns olika tjocklekar och varianter av MCMK på clas ohlson ser jag, hur vet jag vad man ska välja?
Längden på denna kabel kommer inte att vara speciellt lång, 3-4meter kanske.Bo.Siltberg skrev:Nästa fråga är längden på kabeln - den kan av säkerhetsskäl inte vara hur lång som helst. En kortslutning i kabeln längst bort måste lösa säkringarna innan det blir farligt, dvs kortslutningsströmmen måste bli tillräckligt hög. Faktorer som spelar in är
- nätets styrka (bor ni i tätort eller långt ut på landet),
- ledningsareor och längder från mätarskåpet och ända fram till den nya kopplingspunkten,
- säkringar,
- JFB.
För att svara på dina frågor så bor vi centralt i tätort och det finns JFB.
Det andra är jag osäker på.
Jag kopplar in alla 3 kablar i dosan men bara 2 vid armaturerna?Bo.Siltberg skrev:Om det bara finns dessa armaturer inkopplade på denna grupp så kan man ju använda en säkring med väldigt låg märkström, 2 - 4 A, för att lösa problemet. JFB hjälper till här också.
Den gul/gröna skyddsjorden ska användas, dvs den ska kopplas in i matande ände även om den inte kommer till användning i andra änden.
Härligt, då kör vi på den.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
REVE (A07BB) kan användas utomhus men är inte klockrent tillåten för permanent användning. RDOE (H07RN) är bättre. Men nu pratar vi om kablar i mark och då är alla gummikablar uteslutna. Det går väl inte en gummikabel idag till den befintliga dosan?
3x1.5 betyder att kabeln har tre ledare med arean 1.5 mm². Ska man vara mer noggrann skriver man 3G1.5 för att indikera att en av ledarna är gul/grön.
Vilken area du behöver beror på. Detta är behörighetskrävande arbete bl.a pga att denna dimensionering av de s.k. utlösningsvillkoret kräver lite kunskap och verktyg. Men med faktorerna tätort, JFB och 3-4 meter spelar det sannolikt ingen roll.
Du kan välja MCMK 2x1.5 + 1.5 på Clas (om den verkligen finns?). Den består av 2 ledare med en skärm runt. Skärmen skall användas som skyddsjord.
Om du ska gräva ned dosan så vet jag inte om den som Clas har är godkänd. Här finns ett alternativ: http://www.jula.se/koppslingsdosa-for-nedgravning-402107
3x1.5 betyder att kabeln har tre ledare med arean 1.5 mm². Ska man vara mer noggrann skriver man 3G1.5 för att indikera att en av ledarna är gul/grön.
Vilken area du behöver beror på. Detta är behörighetskrävande arbete bl.a pga att denna dimensionering av de s.k. utlösningsvillkoret kräver lite kunskap och verktyg. Men med faktorerna tätort, JFB och 3-4 meter spelar det sannolikt ingen roll.
Du kan välja MCMK 2x1.5 + 1.5 på Clas (om den verkligen finns?). Den består av 2 ledare med en skärm runt. Skärmen skall användas som skyddsjord.
Om du ska gräva ned dosan så vet jag inte om den som Clas har är godkänd. Här finns ett alternativ: http://www.jula.se/koppslingsdosa-for-nedgravning-402107
Okej. Det verkar konstigt.Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att det är REVE-kabel som ligger redan idag eftersom att elektrikern sa att jag skulle köpa mer sådant.
Gummikabel är det vad jag kan se som ligger i marken idag, svart gummikabel.
Det är i vilket fall ett gummiliknande material.
Jag förstår inte riktigt, H07RN som du skriver är väl också i gummi?
Den kabeln funkar alltså?Bo.Siltberg skrev:3x1.5 betyder att kabeln har tre ledare med arean 1.5 mm². Ska man vara mer noggrann skriver man 3G1.5 för att indikera att en av ledarna är gul/grön.
Vilken area du behöver beror på. Detta är behörighetskrävande arbete bl.a pga att denna dimensionering av de s.k. utlösningsvillkoret kräver lite kunskap och verktyg. Men med faktorerna tätort, JFB och 3-4 meter spelar det sannolikt ingen roll.
Du kan välja MCMK 2x1.5 + 1.5 på Clas (om den verkligen finns?). Den består av 2 ledare med en skärm runt. Skärmen skall användas som skyddsjord.
Den går att kapa antar jag ifall man skulle behöva använda på något mer ställe?
Belysningen går på skymningsrelä och tänds alltså när det blir mörkt.
Om man kopplar på dagtid när det inte är tänt, är det då ofarligt eller måste man ändå koppla av strömmen helt?
Okej, då blev det ju mycket dyrare helt plötsligt.Bo.Siltberg skrev:
Du tror inte Clas dosan klarar det?
H07RN-F (Nexans iaf) får läggas i mark om man lägger den i ett skyddsrör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Undrar om jag inte missförstått frågan. Du har en konverter (transformator) i en pollare. Ska den konverten flyttas?
Om det endast är kablaget och förgreningsdosan på sekundärsidan som ska förlängas och förflyttas så är det inte så noga längre med kabelval mm - då är det "bara" livslängden som spelar in.
Om det endast är kablaget och förgreningsdosan på sekundärsidan som ska förlängas och förflyttas så är det inte så noga längre med kabelval mm - då är det "bara" livslängden som spelar in.
Ja du har troligen missuppfattat, låter det somBo.Siltberg skrev:Undrar om jag inte missförstått frågan. Du har en konverter (transformator) i en pollare. Ska den konverten flyttas?
Om det endast är kablaget och förgreningsdosan på sekundärsidan som ska förlängas och förflyttas så är det inte så noga längre med kabelval mm - då är det "bara" livslängden som spelar in.
Convertern sitter gömd i en pollare idag, och det tänker jag inte röra överhuvudtaget.
Från convertern till kopplingsdosan så är det ju en kabel som är för kort, det är denna jag behöver förlänga.
Då undrar jag hur man enklast göra detta och vilket material man behöver köpa in.
Den dosan har två stora och öppna skruvhål på baksidan och det kommer att läcka in vatten därigenom.sevilla skrev:
Kabeltätningarna är dessutom för styva för att täta ordentligt runt kabeln.
Jag använder den dosan inomhus när jag skall dra vp-rör till dosan eftersom den har jättebra anslutningsstosar för vp-rör som tillbehör. Till kabel använder jag den inte för den är för dålig till det.
Istället använder jag en dosa som påminner om denna: http://www.jula.se/kopplingsdosa-402105.
Den har membran på insidan som man trycker kabeln igenom och då tätar membranet bra mot kabeln. OBS! Man skall absolut INTE skära hål i membranet utan kabeln skall tryckas igenom membranet. Ev. kan man trycka ett hål med en LITEN skruvmejsel och sen trycker man kabeln igenom hålet. Skruvmejseln skall vara mycket mindre än kabeln.
Skall dosan grävas ner så fyller jag den med gjutharts efter att jag har kopplat allt och kontrollerat så att det fungerar.
Det finns många olika sorters gjutharts. Det har kommit silikonbaserat gjutharts också, men vanlig silikon brukar inte hålla.
Tänk på att om jobbet du skriver om skall göras INNAN konvertern så är det ett behörighetskrävande arbete som endast elektriker får göra.
Om det är EFTER konvertern så får du göra det själv om spänningen är högst 50 Volt och det är skyddsklenspänning.
Edit: Jag såg nu att du skrivit att jobbet skall göras EFTER konvertern under tiden som jag skrev min kommentar.
Många transformatorer klarar inte av att driva för långa kabellängder. Spänningsfallet blir för stort.
Redigerat:
Okej. Då får jag helt lägga ner planerna den dosan på Clas Ohlson.Lazyman skrev:Den dosan har två stora och öppna skruvhål på baksidan och det kommer att läcka in vatten därigenom.
Kabeltätningarna är dessutom för styva för att täta ordentligt runt kabeln.
Jag använder den dosan inomhus när jag skall dra vp-rör till dosan eftersom den har jättebra anslutningsstosar för vp-rör som tillbehör. Till kabel använder jag den inte för den är för dålig till det.
Istället använder jag en dosa som påminner om denna: [länk].
Men den du länkar till på jula så skriver du bara att du använder en liknande.
Om jag köpte exakt den du länkar till på jula, ska den då fungera?
Det står ip66, vad innebär det?
Gjutharts har jag aldrig hört talas om. Fungerar verkligen inte vanlig silikon?Lazyman skrev:
Jag ska ju enbart jobba efter convertern,Lazyman skrev:
Men hur hög spänningen är vet jag inte, hur vet man det?
Köp en ACEFLEX av elektriker och bjud honom lika mycket som kabeln på classe kostar. Den är nästan lika mjuk som en gummikabel, mångtrådig som gummikabeln, avsedd att grävas ner. Du skarvar med presshylsor och en krympslang skarv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Att det endast handlar om sekundärsidan på en LED-konverter gör att vi inte behöver tänka på några elsäkerhetskrav (små effekter). Du kan gräva ned en lampsladd om du vill. Men om det ska hålla mer än en säsong krävs lite mer. En riktig jordkabel och riktigt täta dosor som den på Jula håller i +50 år. En gummikabel som verkar användas idag håller nästa lika länge för detta ändamål. Du kan välja ganska fritt själv. Det viktiga är att få det tätt i dosorna. Silikon håller ett tag.
