52 162 läst ·
336 svar
52k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och jag tror att nästan alla elfirmor skulle bli lyckliga, utom möjligen dom oseriösa. Har man ett fast pris så gnäller kunderna bara om det har gått mycket bättre än väntat och man inte behövde alla timmarna som man trodde då man gjorde kalkylen 
Eller kombinationen prislista för material + fast pris på jobbet.Mainstream skrev:Som konsument ser jag bara två alternativ:
- Begär fastpris
- Löpande räkning per timme
För alternativ två krävs en prislista på materialet samt tillkommande kostnader. Den elektriker som inte kan presentera den utan hänvisar till ett okänt listpris eller rabatter får inte jobbet på löpande räkning. Detta borde tas upp gång på gång i alla konsumentforum och standardavtal. Men även där har lobbyisterna lyckats lura konsumenterna!
Enbart genom att kräva prislistor för jämförelse kommer det bli en förändring!
Den som inte är helt bakom, kan uppskatta hur mkt material och av vad, som rimligen bör gå åt, och sedan enkelt jämföra vilken installatör som är billigast.
Vill man så tar man risken med löpande räkning, men annars köper man sig trygghet med ett fastpris.
De flesta andra branscher har ju detta system.
Jag har faktiskt tänkt tanken att skaffa mig utbildningen för att kunna göra enklare el-jobb hemma! Jag tycker ju att det är kul att dra sladdar, och jag jobbade som teletekniker några år i min ungdom.ItWasntMe skrev:det jag undrar är varför inte alla som skriker här hela tiden inte bildar en egen elfirma och äter hummersoppa med guldsked varje dag?
Med tanke på hur mycket ni tror att elektriker och vvs´are tjänar, så måste man juh vara rätt dumm om man inte tar den chansen att bli miljonär och äga ett pallats med en flådig maybach som frun får köra ungarna till dagis med.
Personligen skulle jag aldrig bli elektriker/vvsare för jag vet hur pass mycket de sliter och flänger runt.
Dock verkar det krävas att jag går om gymnasiet och sedan jobbar minst två år som elektriker innan jag kan ta kursen för allmän behörighet, som dessutom kostar typ 70000.
Tänk vad bra om det fanns en lite enklare utbildning som gav behörighet att hempula lite av typen sätta dit ett extra vägguttag.
Fast pris är ju bara en metod för elektrikern att säkra ett belopp som sedan inte kan ifrågasättas, för kunden blir det oftast dyrare än vad det skulle behöva bli.
I de allra flesta fall kan givetvis elektrikern bedöma presumtiva risker betydligt bättre än kunden vilket resulterar i att kunden alltid får betala för ett "worst case" Det är iofs helt rimligt att kunden betalar för riskerna då elektrikern inte ska ägna sina dagar åt förlustverksamhet.
Men om nu en elektriker kan räkna fram ett fast pris, varför kan denne då inte vara öppen och transparent mot kunden och istället redovisa vilken materiel som bedöms åtgå samt vad denna materiel kostar. Uppgifterna finns ju där eftersom man kan ge ett fast pris.
Det är fullständigt ointressant för kunden att det viftas med prislistor och rabattsatser. Kunden vill veta vad materielen kostar och om man tycker att prylarna är för dyra så får man väl helt enkelt tacka nej.
Om man dessutom när frågan: "vad tar du per timme?" dyker upp, självmant kan upplysa om servicebilar, framkörningsavgifter, milkostnader etc. etc. så har ju de sista överraskningsmomenten försvunnit.
Det som återstår är antalet arbetstimmar vilket då egentligen blir den löpande räkningen. Som uppskattning där fungerar nog de berömda tummarna och pekfingrarna och jag är övertygad om att de allra flesta accepterar att det tog sju timmar istället för de uppskattade fem.
Ett jobb tar ju den tid det tar och ett par extra debiterade timmar är nog inte det som får en kund att söka styrka och tröst hos herrarna Walker eller Daniels.
Det är när en räkning är skyhögt mycket högre än vad som förväntades som "gnället" kommer.
Elektrikern får ju sätta det timpris han eller hon vill för att t.ex. ett litet jobb ska vara attraktivt att ta.
I de allra flesta fall kan givetvis elektrikern bedöma presumtiva risker betydligt bättre än kunden vilket resulterar i att kunden alltid får betala för ett "worst case" Det är iofs helt rimligt att kunden betalar för riskerna då elektrikern inte ska ägna sina dagar åt förlustverksamhet.
Men om nu en elektriker kan räkna fram ett fast pris, varför kan denne då inte vara öppen och transparent mot kunden och istället redovisa vilken materiel som bedöms åtgå samt vad denna materiel kostar. Uppgifterna finns ju där eftersom man kan ge ett fast pris.
Det är fullständigt ointressant för kunden att det viftas med prislistor och rabattsatser. Kunden vill veta vad materielen kostar och om man tycker att prylarna är för dyra så får man väl helt enkelt tacka nej.
Om man dessutom när frågan: "vad tar du per timme?" dyker upp, självmant kan upplysa om servicebilar, framkörningsavgifter, milkostnader etc. etc. så har ju de sista överraskningsmomenten försvunnit.
Det som återstår är antalet arbetstimmar vilket då egentligen blir den löpande räkningen. Som uppskattning där fungerar nog de berömda tummarna och pekfingrarna och jag är övertygad om att de allra flesta accepterar att det tog sju timmar istället för de uppskattade fem.
Ett jobb tar ju den tid det tar och ett par extra debiterade timmar är nog inte det som får en kund att söka styrka och tröst hos herrarna Walker eller Daniels.
Det är när en räkning är skyhögt mycket högre än vad som förväntades som "gnället" kommer.
Elektrikern får ju sätta det timpris han eller hon vill för att t.ex. ett litet jobb ska vara attraktivt att ta.
Det är många som fakturerar efter ahsells prislista, som av en slump är dyrast.EyEr0n skrev:
Bonus har flera grossisrer, bla ahlsell.
Så du menar att det här är elfirmans inköpspriser plus 20-40%?EyEr0n skrev:
https://www.byggahus.se/forum/el/29...erialpriser-ar-ok.html?perpage=15#post2673667
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag tror ämnet får betraktas som färdigt för den här gången.
Det är tråkigt att frågan inte skall kunna diskuteras utan diverse personangrepp och otrevliga inlägg.
Skärpning!
Tråden är nu låst.
/moderator
Det är tråkigt att frågan inte skall kunna diskuteras utan diverse personangrepp och otrevliga inlägg.
Skärpning!
Tråden är nu låst.
/moderator
Produkter som diskuteras i tråden