eftersom jag blev påhoppad med att snacka skit i den numera stängda tråden erbjuder jag dig här att stärka dina påstående

EyEr0n skrev
Sluta snacka så mycket skit!

En normal firma fakturerar ej "grossistpriser" utan man tar sitt inköpspris och lägger påslag på 20-40% sedan moms.
Någon bonus har jag då aldrig sett till...

• Gilla
Daniel Hagström
  • Laddar…
Och den enda gång jag "sett" någon bonus var några år för ca 25 år sedan då jag jobbade som arbetsledare hos ett av landets största elinstallationsföretag. Det handlade då om någon 1 % vid årsinköp på över milijon och 2% vid inköp över 10 miljoner. Som egen företagare har jag aldrig blivit erbjuden någon bonus av någon av dom 4 grossister som jag vanligtvis använt mig utav. Och jag har haft årsinköp på summor över 1 men under 10 miljoner.

Vad jag har förstått så har man skiftat över från stora rabatter till kickback/bonus/eller vad man vill kalla det hos en del grossister. Officiellt för att premiera trogna kunder, men den riktiga orsaken är nog för att det ska bli lättare att dölja sina rabatter och motivera ett högre pris till slutkund...

usless, har du nått fog för ditt påstående eller är det bara nått du skriver för att sätta fart på tråden?

Hur det är i elbranschen generellt med Bonus kan jag bara gissa. Men jag vet att vissa byggvarubutiker, ex. Ekesiöö här i Stockholm inte arbetar med rabatter mot byggfirmor, utan bara ger en årsbonus. Eftersom rabatten ii byggbutikr brukar ligga på 20%, mer på vissa varugrupper, mindre på andra. Så måste man ju anta att byggbutiker som skippar rabattsystemet, ger liknande summor i bonus istället.

I elbranschen vet vi att rabatterna på elgrossisternas prislistor kan ligga uppmot 90%, men hur de gör med bonus generellt vet jag inte. Jag hade för en del år sedan en kontorsgranne som drev en generalagentur för en lite speciell typ av installationsmateriel (inte starkström), han sålde direkt till stora installatörsföretag. Han berättade att firmorna sålde utrustningen vidare med 0% påslag, men att de hade en årsbonus, vet ej vilken nivå. Det var dock rätt dyra prylar, typ 10 - 100 000 per artikel. Det kan säkert ge en lite annan profil på rabatter och bonus.

och jag sköter bokföringen åt några kunder som är elektrikerföretag, och jag VET därför att det förekommer både hos ahlsell och elektroskandia (även om det är mer sällan hos elektroskandia, troligen beroende på att de endast handlar en liten del därifrån)

Ja, hos byggvaruhusen och uthyrningsfirmor är det vanligt med "bonusar" som betalas ut oftast kvartalsvis eller på årsbasis. Där är bousarna relativt stora medans rabatterna är lägre. Där är det nästan omöjligt för privata att se vad den vekliga kostnaden för tex byggarna är och då "grämer" sig inte privatpersoner sig för att dom blir "lurade". För det som ögat inte ser gråter det inte för.
Ps
Två ggr under min karriär har man gjort om prislistorna och sänkt rabattsatserna och grundnettopriserna rejält, men efter nått år så har GNP höjts och ungefär samtidigt har rabatterna stigit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.