12 770 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Problem med elmotor...
Sida 1 av 2
... till min pelletspanna, dvs den motor som driver pelletsskruven. Den slutar lite då och då att fungera och är då tämligen brännhet utanpå. Plockade isär den idag. Allt var rent och fräscht och lättrörligt och glappfritt.
1. Men, kan någon hjälpa mig att tolka följande, el är inte min starka sida. Medelst mätinstrument inställt på 2k Ohm fick jag följande värden på de tre lindningarna:
- Svart, 0,56
- Röd, 0,27
- Vit, 0,00
2. Om ny motor ska införskaffas, förslag på billigt inköpsställe? Det är en Bevi-motor märkt 0,12kW, 230V, 50Hz, 1,25A, 1350rpm, 6uF/450V. Eller måste jag gå via pannans (Thermia) återförsäljare för att få rätt anslutning till växellådan?
1. Men, kan någon hjälpa mig att tolka följande, el är inte min starka sida. Medelst mätinstrument inställt på 2k Ohm fick jag följande värden på de tre lindningarna:
- Svart, 0,56
- Röd, 0,27
- Vit, 0,00
2. Om ny motor ska införskaffas, förslag på billigt inköpsställe? Det är en Bevi-motor märkt 0,12kW, 230V, 50Hz, 1,25A, 1350rpm, 6uF/450V. Eller måste jag gå via pannans (Thermia) återförsäljare för att få rätt anslutning till växellådan?
När lägger motorn av, under vilka förhållanden? Allt räknas, tidpunkt på dagen, temperatur i rummet, mm.
Jag skulle gissa på att det är något trassel med kopplingen till kondensatorn, att det är dålig kontakt någonstans.
Titta på alla anslutningar och se om ledaren verkar vara av!
Om du inte kommer vidare skulle jag kontrollera vad en ny motor från Thermia kostar, sedan kontakta en firma som renoverar motorer och höra vad en översyn av motorn kostar.
Jag skulle gissa på att det är något trassel med kopplingen till kondensatorn, att det är dålig kontakt någonstans.
Titta på alla anslutningar och se om ledaren verkar vara av!
Om du inte kommer vidare skulle jag kontrollera vad en ny motor från Thermia kostar, sedan kontakta en firma som renoverar motorer och höra vad en översyn av motorn kostar.
Lägger också min röst på kondingen, byt denna till att börja med.
Går det att mäta upp kondensatorn på något sätt? Var köper man då en sådan, Clas Ohlson?
Ingen som hugger på de olika mättalen på de tre "lindningarna" (med uttagen rotor)?
Felet kan inträffa när som helst, dagtid, nattetid, när den stått still länge, när den kört en omgång och ska fylla på lite pellets till. Värmen torde vara ganska konstant i pannrummet. Vid ett testtillfälle, då den var jäkligt varm, stod den bara och brummade. Stängde av den och satte på den och så funkade det.
Ingen som hugger på de olika mättalen på de tre "lindningarna" (med uttagen rotor)?
Felet kan inträffa när som helst, dagtid, nattetid, när den stått still länge, när den kört en omgång och ska fylla på lite pellets till. Värmen torde vara ganska konstant i pannrummet. Vid ett testtillfälle, då den var jäkligt varm, stod den bara och brummade. Stängde av den och satte på den och så funkade det.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med en kondensatormätare går det att mäta, en del lite dyrare multimetrar kan ha kapacitansmätning.
Mätetalen säger inte så mycket, du har iaf inte avbrott på lindningarna och troligen är de vita termosäkringen/termostaten som kopplas till någon form av motorskydd.
Protte
Mätetalen säger inte så mycket, du har iaf inte avbrott på lindningarna och troligen är de vita termosäkringen/termostaten som kopplas till någon form av motorskydd.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Även lite billigare multimetrar har kapacitansmätning.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
En mycket enkel test av en kondensator kan du göra med multimetern. Ohmmät den - den ska (efter en liten stund) visa oändligt motstånd. Vänd sedan på mätsladdarna - den ska då visa ett lågt motstånd som sakta går mot oändligt.
Med en spänningskälla och ett känt motstånd kan du även mäta upp kapacitansen, fast jag kommer inte ihåg hur...det var minst 20 år sen sist. Men formeln t=RC känns bekant. Med en urladdad kondensator lägger du på en känd spänning via ett känt motstånd och mäter tiden tills spänningen över kondensatorn kommer upp till 63%.
Med en spänningskälla och ett känt motstånd kan du även mäta upp kapacitansen, fast jag kommer inte ihåg hur...det var minst 20 år sen sist. Men formeln t=RC känns bekant. Med en urladdad kondensator lägger du på en känd spänning via ett känt motstånd och mäter tiden tills spänningen över kondensatorn kommer upp till 63%.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kondensatorn kostar några tior, eller tjugor. Kolla med din närmsta radio/TV handlare med serviceverkstad. Det är alltid en klok strategi att byta den billigaste komponenten först, och det är utan tvekan kondensatorn i ditt fall.
Nu är detta en jäkligt gammal tråd som jag bumpar, jag vet, men har ett liknande problem som trådskaparen. Troligast är att det är kondensatorn som är paj även i mitt fall, men vill få det bekräftat.
Det hela började när en pelletspåse följde med skruven upp till motorn och fastnade där. Varpå motorn stannade och bara surrade. Efter det så stannar motorn ofta och surrar som om det skulle fattas en fas. Knackar man lätt på motorn så kommer den igång igen.
OM det nu är kondensatorn, vilka uppgifter måste jag ha med mig till elektronikaffären för att få rätt??
Hoppas på snabba svar.
Mvh Magnus
Det hela började när en pelletspåse följde med skruven upp till motorn och fastnade där. Varpå motorn stannade och bara surrade. Efter det så stannar motorn ofta och surrar som om det skulle fattas en fas. Knackar man lätt på motorn så kommer den igång igen.
OM det nu är kondensatorn, vilka uppgifter måste jag ha med mig till elektronikaffären för att få rätt??
Hoppas på snabba svar.
Mvh Magnus
Ta med dig kondensatorn, annars är det uF och Volt.beagleboy skrev:Nu är detta en jäkligt gammal tråd som jag bumpar, jag vet, men har ett liknande problem som trådskaparen. Troligast är att det är kondensatorn som är paj även i mitt fall, men vill få det bekräftat.
Hoppas på snabba svar.
Mvh Magnus
Bäst är att ta med den gamla kondensatorn.
Annars behöver du ha märkningen hur många uF den är på (uttalas mikrofarad), hur många volt den tål, och att det ska vara en motorkondensator som tål växelström.
Annars behöver du ha märkningen hur många uF den är på (uttalas mikrofarad), hur många volt den tål, och att det ska vara en motorkondensator som tål växelström.
Mitt största problem är att jag är 42 mil hemifrån och kommer hem på fredag kväll. Hade tänkt köpa med mig den på vägen.
Jag frågade en el-kunnig om det talade för eller emot att det skulle vara kondensatorn iom att den snurrar igång igen när man knackar på motorn. Han påstod att det talade mot. Troligare att ankaret (?) bränts...
Kommentarer på det?
Motorns uppgifter: (Brännaren är en Janfire flex A)
Art.nr 7700125.
Type RFE.
230V
0,06 kw
0,26 A
Jag frågade en el-kunnig om det talade för eller emot att det skulle vara kondensatorn iom att den snurrar igång igen när man knackar på motorn. Han påstod att det talade mot. Troligare att ankaret (?) bränts...
Kommentarer på det?
Motorns uppgifter: (Brännaren är en Janfire flex A)
Art.nr 7700125.
Type RFE.
230V
0,06 kw
0,26 A